Ενημέρωση Συναδέλφων αναφορικά με τις διεκδικήσεις για τα Δώρα-Επιδόματα Αδείας και Όχι μόνο!!

Ενημέρωση Συναδέλφων αναφορικά με τις διεκδικήσεις για τα Δώρα-Επιδόματα Αδείας και Όχι μόνο!!

Ενημέρωση από τον κ. Ιωάννη Αντωνιάδη, Αξ/κος ΠΝ ε.α. Εργατολόγος-Οικονομολόγος

Έχοντας δεχθεί από εχθές & μετά την οικεία ανάρτηση μου, καταιγισμό μηνυμάτων, τ/φ κλήσεων κ πανέμορφων ευχών & ευχαριστιών (να είστε πάντα όλοι & όλες καλά), σκέφτηκα να φρεσκάρω μνήμες (ακόμη και τη δική μου, το ομολογώ) & να επιλύσω εύλογες απορίες και ερωτηματικά που τυχόν γεννήθηκαν (πολλοί θα παρηγορηθούν διαβάζοντας τα παρακάτω), αναφορικά με το θέμα των αγωγών και των νομικών μας διεκδικήσεων περιόδου 2010-2016 (ως γνωστόν το ΣτΕ για τις διατάξεις του νόμου 4387/16, έχει εκδώσει απόφαση πως είναι συνταγματικές) και τι μέλλει γενέσθαι εφόσον επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες πως επίκειται καταβολή αναδρομικών δώρων & επιδομάτων αδείας για τους συνταξιούχους του Δημοσίου:

- Ο ν.4093/2012, ως ταφόπλακα των συντάξεων προέβλεπε μεταξύ άλλων, μείωση 5%,10%,15%,20%... για όλους τους συνταξιούχους με συντάξεις άνω των 1.000 ευρώ ,μείωση μερισμάτων, μείωση Βασικού Μισθού και Συντελεστών Ενιαίου Μισθολογίου Στελεχών Ε.Δ. & Σ.Α. με αντίστοιχη μείωση των συνταξίμων αποδοχών, μείωση επιδομάτων εν ενεργεία στελεχών, που επηρεάζουν τον υπολογισμό της σύνταξης &.. Κατάργηση Δώρων & Επιδομάτων Αδείας (800 ευρώ ετησίως)!!!

- ΚΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΑΝΩΤΕΡΩ, σε συνδυασμό με την αναδρομικότητα των διατάξεων, τις προηγούμενες μειώσεις-κρατήσεις των νόμων 3833/10, 3845/10, 3847/10, 3863/10/3865/10,3986/11, τα «περιβόητα» 66 εκατομμύρια του μεσοπρόθεσμου 2013-2016,την απαγόρευση ουσιαστικά της εργασίας των συνταξιούχων (με αναδρομικότητα) & τις διατάξεις του ν.4024/2011, όπου προβλέπετο μείωση 40% των συντάξεων (άνω των 1000 ευρώ)

- ΕΠΤΑ (7) ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΕΙΧΑΝ ΗΔΗ ΚΡΙΘΕΙ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΕΣ από τα Α.Δ. της χωρας, ήτοι: 1. Η Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) με τους νόμους 4002 και 3986 του 2011, που μείωνε τις κύριες συντάξεις άνω των 1.400 ευρώ κατά 3% ως και 14%. 2. Η μείωση του νόμου 4051 του 2012 που μείωνε τις επικουρικές κατά 10%, 15% και 20% για ποσά από 200 ευρώ και πάνω. Επιβάλλετο σε όλες τις συντάξεις πλην του ΝΑΤ. 3. Η μείωση 12% του νόμου 4051/2012 στις κύριες συντάξεις που υπερέβαιναν τα 1.300 ευρώ. 4. Οι μειώσεις από 5% ως 20% του νόμου 4093 του 2012 που επιβάλλονταν από 1/1/2013 είτε σε άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης είτε σε κύρια σύνταξη, από τα 1.000 ευρώ και άνω. 5. Η κατάργηση των Δώρων 800 ευρώ στις κύριες συντάξεις και η κατάργηση Δώρων στις επικουρικές που ήταν δυο επιπλέον μικτές συντάξεις ετησίως. 6. Η μείωση 7% που επιβλήθηκε μόνο στις κύριες συντάξεις του ΝΑΤ με την υπουργικήαπόφαση 476/2012 (ΦΕΚ Β΄ 499) από τον Ιούνιο του 2012. 7. Το πλαφόν συντάξεων στις 2.000 ευρώ και 3.000 ευρώ.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΥΦΙΣΤΑΝΤΟ ΟΙ ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΛ. ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ αναφορικά με τα Δώρα για τις συντάξεις πάνω από 2500 ευρώ & για την Ε.Α.Σ. του ιδιωτικού τομέα (ταμείο Νομικών)

- Εκείνη την εποχή μάλιστα καλούσαμε όλους τους συναδέλφους, αλλά κ τους συνταξιούχους να προχωρήσουν σε νομικές διεκδικήσεις (Αιτήσεις-Αγωγές-Εφέσεις προς ΕΦΚΑ/ΓΛΚ) πλην των παρακάτω περιπτώσεων:

- Συνταξιούχοι με άθροισμα εισοδήματος από κύριες, επικουρικές και μερίσματα κάτω από 1.000 ευρώ μικτά το 2012 Κ ταυτόχρονα κάτω των 60 ετών το 2010 (θα μπορούσαν να διεκδικήσουν μόνο τα «ψαλιδισμένα» από το 2010 δώρα και τις περικοπές στην επικουρική). Αν η ηλικία των 60 ετών συμπληρώθηκε από το 2012 έως το 2016, τότε θα μπορούσε να προκύψει δικαίωμα για την περίοδο από το 2015 και μετά

- Οι συνταξιούχοι που έχασαν τελείως ήδη από το 2010 όλα τα δώρα, λόγω ηλικίας ή εισοδήματος, δεν μπορούσαν να διεκδικήσουν εκείνη την εποχή κάτι.

- Επίσης συνταξιούχοι με εισόδημα από κύριες, επικουρικές και μερίσματα πάνω από 1.000 ευρώ μικτά, θα μπορούσαν να διεκδικήσουν τα «ψαλιδισμένα» δώρα, τις απώλειες 5% - 20% στο άθροισμα κύριας και επικουρικής, τις έξτρα μειώσεις στην επικουρική και το πρόσθετο «ψαλίδι» 12% για όσους λάμβαναν μηνιαία σύνταξη άνω των 1.300 ευρώ. Οι εν λόγω περικοπές, που κρίθηκαν αντισυνταγματικές το 2015 από το ΣτΕ, αφορούσαν οριζόντια όλους - Δημόσιο, ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ.)

- 2. Συνταξιούχοι με συνολικό μηνιαίο εισόδημα από συντάξεις (κύριες, επικουρικές, μερίσματα κ.α) από 2.500 ευρώ και πάνω δεν θα μπορούσαν να διεκδικήσουν τα κομμένα δώρα.

Για ποια περίοδο μπορούσαμε να διεκδικήσουμε χρήματα & αναδρομικά;

- Όσοι είχαν ήδη προσφύγει στη Δικαιοσύνη τον Ιούνιο του 2015, όταν δημοσιεύθηκαν οι αποφάσεις-βόμβες του ΣτΕ (με πρωτοβουλία και αγώνες και των 3 Ενώσεων Αποστράτων), δικαιούνταν, σύμφωνα με την τότε απόφαση, αναδρομικά από το 2013.

- Όσοι προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη μετά τον Ιούνιο του 2015, δεν δικαιούνταν ποσά για την περίοδο 2013-2015 για λόγους δημοσίου συμφέροντος, ενώ από τον Ιούλιο του 2015 έως και τον Δεκέμβριο του 2018 οι αντισυνταγματικές περικοπές συνέχιζαν να επιβάλλονται στις παλαιές συντάξεις, μέχρι να εμφανιστεί ο επανυπολογισμός (για την περίοδο μετά το 2015 σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ, κυβέρνηση συμμορφώθηκε μέσα από το νόμο Κατρούγκαλου !!!). Το γεγονός μάλιστα, πως υπήρχε νέος νόμος από το 2016 εκτιμήθηκε πως άλλαξε το τοπίο και δεν βοηθούσε τις ετεροχρονισμένες αγωγές να ευδοκιμήσουν (πέραν του θέματος παραγραφής για τα έτη που δεν ασκήθηκαν αγωγές)

ΝΟΜΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

- Η αγωγή, εφόσον δικαιώνετο ο συνταξιούχος, ήταν εκτελεστή απόφαση δικαστηρίου

- Η έφεση του Δημοσίου ήταν ανίσχυρη γιατί θα ήταν εναντίον της απόφασης ΣτΕ που μνημόνευε ρητά πως από τον Ιούνιο 2015 και μετά θα έπρεπε να σταματήσουν οι μειώσεις.

- Οι δικαστικές αποφάσεις για ποσά κάτω των 3.000 ευρώ δεν ήταν εφέσιμες αλλά ανέκκλητες ως προς την εφαρμογή τους και κανένα Ταμείο δεν μπορούσε να προβεί σε έφεση κατά δικαστικής απόφασης που το υποχρεώνε να καταβάλει ποσά ως 3.000 ευρώ.

- Το Δημόσιο εδύνατο να επαναφέρει τα δώρα και τα επιδόματα αδείας, αλλά με πολύ μικρότερα ποσά από αυτά που χορηγούσε στο παρελθόν πριν τα καταργησει. Τα δώρα ήταν 800 ευρώ τον χρόνο για όλους, δηλαδή για 2,5 εκατ. συνταξιούχους.

- Οι αιτήσεις δεν ήταν ένδικο μέσο και δεν γεννούσαν νομική υποχρέωση επιστροφής ποσών.

- Σχετικά με τις εφετειακές αποφάσεις ακόμα και αν τα Ταμεία ασκούσαν αναίρεση στο ΣτΕ. όφειλαν να πληρώσουν μετά το Εφετείο (οπερ και εγενετο σε πολλούς συναδέλφους που είδαν αξιοσέβαστα ποσά να μπαίνουν στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς), ασχέτως εάν η αναίρεση ασκείτο λόγω υποχρέωσης εξάντλησης των ένδικων μέσων και δεν προϋπέθετε πληρωμή του συνταξιούχου. Σε κάθε περίπτωση, δεν υπήρχε δημοσιονομικό περιθώριο για ενδεχόμενη επιστροφή αναδρομικών σε όλους για την περίοδο 2013 - 2015!!!!

- Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

Για ενδεχόμενη επαναφορά των δώρων σε συνταξιούχους και σε μισθωτούς του Δημοσίου:

... με ποσά ακόμη και της τάξης των 250 και 300 ευρώ - πολύ πιο κάτω δηλαδή από τα 800 και τα 1.000 ευρώ ετησίως που έπαιρναν πριν την κατάργησή τους το 2013 - αποκαλύφθηκε μέσα από την από 2018 απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Mε την απόφαση αυτή που έβγαλε η Ολομέλεια του Ανώτατου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου (υπ. αριθμ. 1388/11-11-2018) οι δικαστές έκριναν ότι ορθά καταργήθηκε το δώρο των 800 ευρώ με το νόμο 3487/2010 στους συνταξιούχους που έπαιρναν σύνταξη πάνω από 2.500 ευρώ. Παράλληλα, όμως, στην παράγραφο 8.3 της απόφασης προσδιόρισαν ως ένα βαθμό και το τι μέλλει γενέσθαι από τη νομοθετική πλευρά, λέγοντας ότι «δεν κατοχυρώνεται ούτε από την εθνική ούτε από τη διεθνή έννομη τάξη το δικαίωμα σε συντάξεις ή παρακολουθήματα αυτών συγκεκριμένου ύψους». Η θέση αυτή βασίστηκε σε παλαιότερες αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου (287/2008 και 11 Τμ. 5110/2015, 177/2012, 836/2009, 1443/2004) και σήμαινε ότι ναι μεν το κράτος όφειλε να εξασφαλίζει την επάρκεια των συντάξεων, αλλά δεν υφίστατο δέσμευση για τη διατήρηση «συντάξεων και βοηθημάτων σε συγκεκριμένο ύψος».

Στην πράξη λοιπόν, αν η κυβέρνηση υποχρεώνετο να επαναφέρει τα δώρα σε όλους τους συνταξιούχους, καθώς και στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων, δεν είχε τη δέσμευση εφεξής να τα καταβάλει με τα ίδια ποσά που ήταν όταν καταργήθηκαν (800 ευρώ και 1.000 ευρώ αντίστοιχα) αλλά είχε τη δικαιοδοσία να τα νομοθετήσει ως έκτακτα βοηθήματα λόγω εορτών με ποσά πολύ χαμηλότερα ακόμη και στα 250 με 300 ευρώ το χρόνο.

Η θέση του Ελεγκτικού Συνεδρίου ήταν ό,τι, στο μέλλον δεν θα ήταν στη δικαιοδοσία των δικαστών να ορίσουν πόσα θα είναι τα δώρα, αλλά των κυβερνήσεων με βάση τις αντοχές του προϋπολογισμού...

Ποια δώρα διεκδικούσαν οι συνταξιούχοι ????

- Στην καρδιά των περικοπών του 2012 που κρίθηκαν το 2015 αντισυνταγματικές ευρίσκετο η ολοκληρωτική κατάργηση του δώρου Χριστουγέννων, του δώρου Πάσχα και του επιδόματος αδείας.

- Τα δώρα ωστόσο δεν δίνονταν το 2012 ολόκληρα, αλλά είχε προηγηθεί το πρώτο «ψαλίδι» του νόμου 3845 του 2010, το οποίο δεν είχε κριθεί αντισυνταγματικό και συνεπώς δεν μπορούσε να ανατραπεί. Το 2010 η 13η και η 14η σύνταξη περιορίστηκαν στα 800 ευρώ τον χρόνο για όλους(400 τα Χριστούγεννα, 200 το Πάσχα και 200 το καλοκαίρι), πλην των συνταξιούχων του ΟΓΑ, ανεξάρτητα από το ύψος της σύνταξης. Τότε τέθηκαν ηλικιακά και εισοδηματικά κριτήρια, ώστε να εισπράττουν τα «ψαλιδισμένα» δώρα μόνο όσοι συνταξιούχοι ήταν άνω των 60 ετών και ελάμβαναν άθροισμα συνταξιοδοτικού εισοδήματος έως 2.500 ευρώ. Συνεπώς, οι όποιες διεκδικήσεις δεν μπορούσαν να ανατρέξουν στο παλιό καθεστώς, αλλά στο καθεστώς του 2010.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΣ

- Για τους συνταξιούχους η παραγραφή αξιώσεων είναι 5ετής. Με την υποβολή της αίτησης η παραγραφή διακόπτεται. Αν το Ταμείο δεν απαντήσει εντός 6μηνου, τεκμαίρεται σιωπηρή άρνηση της αξίωσης. Μετά το 6μηνο ξεκινά νέα 5ετία εντός της οποίας ο συνταξιούχος μπορεί οποτεδήποτε να υποβάλει αγωγή στα διοικητικά δικαστήρια, διεκδικώντας τα ποσά που εμπίπτουν στην πρώτη πενταετία(την οποία διέκοψε με την αίτησή του).

- Για τους συνταξιούχους του Δημοσίου, υπήρχαν νομικές απόψεις που τοποθετούσαν την παραγραφή στη 2ετία, δεδομένου ότι για τους εν ενεργεία δημοσίους υπάλληλους είναι 2ετής. Υπάρχει όμως δικαστική απόφαση του 2019 για συνταξιούχους δικαστικούς η οποία απορρίπτει επιχείρημα του ΕΦΚΑ περί 2ετούς παραγραφής και τοποθετεί την παραγραφή για όλους τους συνταξιούχους στην 5ετία.

- Αίτηση διακοπής παραγραφής μπορεί να υποβληθεί μόνο μία φορά.

ΤΡΕΙΣ(3) ΔΙΑΜΟΡΦΩΜΕΝΕΣ "ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΟΜΜΕΝΑ ΔΩΡΑ:

1.-Συνταξιούχοι Δημοσίου, ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ, ΝΑΤ άνω των 60 ετών και με συνολικό μηνιαίο εισόδημα από συντάξεις (κύριες, επικουρικές, μερίσματα, προσαυξήσεις λόγω οικογενειακών βαρών, επίδομα απολύτου αναπηρίας αλλά και επιδόματα Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας υπολογιζόμενα σε 12μηνη βάση) έως 2.430 ευρώ. Δικαιούνταν το πλήρες ποσό των 800 ευρώ (400 Χριστούγεννα, 200 Πάσχα και 200 καλοκαίρι). Αντίστοιχα όσοι είχαν μηνιαίο εισόδημα από 2.430 έως 2.500 ευρώ δικαιούνταν τμήμα των δώρων

2.-Συνταξιούχοι ΟΓΑ. Είχαν εξαιρεθεί από το «ψαλίδι» του 2010, καθώς ελάμβαναν χαμηλές συντάξεις και συνεπώς δικαιούνταν πλήρη δώρα (μία σύνταξη τα Χριστούγεννα, μισή το Πάσχα και μισή το καλοκαίρι)

3.- Συνταξιούχοι Δημοσίου, ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ, ΝΑΤ κάτω των 60 ετών ή/και με συνολικό εισόδημα από συντάξεις πάνω από 2.500. Δεν δικαιούνταν καθόλου δώρα, τα είχαν χάσει εξολοκλήρου από το 2010 !!!

**** Για τη σύνταξη του ανωτέρω ενημερωτικού κείμενου, αντλήθηκαν πληροφορίες από την ομιλία μου, για το θέμα, στο Πολεμικό Μουσείο τον Φεβρουάριο του 2019 (ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ) καθώς και από την αρθρογραφία μου, από το 2010 έως το 2018.

ΥΓ. Το ποστ είναι δημόσιο και όποιος φίλος - φίλη, επιθυμεί ας το κοινοποιήσει - μοιραστεί, για να ενημερωθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι συμπολίτες & συνάδελφοί μας.

Δημοσίευση σχολίου

1 Σχόλια