1. ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Με αφορμή την επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη (Ανεξάρτητη Αρχή) με αριθμό πρωτοκόλλου 347087/24852/22-5-2024 προς την τότε Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με θέμα: Τρόπος υπολογισμού της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ), θα ήθελα να σταχυολογήσω για τελευταία φορά κάποιες σκέψεις για το παραπάνω θέμα.
2. ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ
Ο Συνήγορος του Πολίτη με το Πόρισμά του 241883/17150/2018 επεσήμανε, ότι η απόφαση 244/2017 του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΣ), ως αποτέλεσμα πρότυπης δίκης, πρέπει καθολικά να εφαρμοστεί για το σύνολο των συνταξιούχων του Δημοσίου, τόσο ως προς την διακοπή των κρατήσεων από τη μηνιαία σύνταξή τους, όσο και ως προς την αναδρομική επιστροφή από 9-2-2017 των παρακρατήσεων που έχουν γίνει και δεν υφίσταται λόγος οι συνταξιούχοι να ταλαιπωρούνται υποβάλλοντας μεμονωμένα αιτήσεις προς το ΕΣ σε περίπτωση μη συμμόρφωσης στην απόφασή του.
Το ΕΣ με την 1477/2021 απόφαση της Ολομέλειάς του έκρινε, ότι η κράτηση της ΕΑΣ είναι αντισυνταγματική έως 31-12-2018 (καθότι γινόταν ενόψει αναλογιστικών μελετών βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος), είναι όμως συνταγματική από 1-1-2019 και εφεξής (καθότι επιβάλλεται ως πρόσφορο μέσο συγκέντρωσης αποθεματικών που κατευθύνεται στο ασφαλιστικό κεφάλαιο αλληλεγγύης γενεών (ΑΚΑΓΕ). Σημειωτέον ότι μέχρι σήμερα δεν υπάρχει ούτε εκτέλεση, ούτε συμμόρφωση στις αποφάσεις του ΕΣ και στα πορίσματα του Συνηγόρου του Πολίτη, ούτε από την προηγούμενη, ούτε από την σημερινή Κυβέρνηση.
Με το τελευταίο πόρισμά του ο Συνήγορος του Πολίτη προτείνει σχετικά με την ΕΑΣ να ισχύσει ένας παρόμοιος τρόπος προοδευτικής παρακράτησης με αυτόν που ισχύει για τη φορολογία εισοδήματος των Φυσικών Προσώπων. Θα μπορούσε δηλαδή να οριστεί ένα ποσό που να απαλλάσσεται από την παρακράτηση και ταυτόχρονα να καθιερώνονται συνταξιοδοτικά κλιμάκια με ανάλογους συντελεστές παρακράτησης, με την προϋπόθεση ότι ο κάθε συντελεστής να ισχύει για το τμήμα εκείνο της σύνταξης της συγκεκριμένης κατηγορίας. Εναλλακτικά προτείνεται να τεθεί στις υφιστάμενες διατάξεις ένας περιορισμός αντίστοιχος με αυτόν που προβλέπεται στη παράγραφο 3 εδάφιο α του ν.3863/2010, ώστε το τελικό ποσό σύνταξης μετά την παρακράτηση, να μην υπολείπεται του αμέσως προηγούμενου συνταξιοδοτικού κλιμακίου.
Τέλος πρέπει να επισημάνουμε ότι ο Συνήγορος του Πολίτη στο τελευταίο Πόρισμά του χαρακτηρίζει την ΕΑΣ ως φορολογική κράτηση για πρώτη φορά και θέτει θέμα συνταγματικότητας για τον τρόπο που αυτή επιβάλλεται, καθώς αναφέρει ότι « ο τρόπος εφαρμογής της παρακράτησης παραβιάζει την αρχή της ισότητας επί των φορολογικών βαρών».
3. ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Επιτέλους το Πολιτικό Προσωπικό αυτής της Χώρας ας καταλάβει, ότι η συγκυρία υψηλού και επίμονου πληθωρισμού σε συνδυασμό με την έκρηξη των τιμών της ενέργειας και των βασικών ειδών διατροφής έχουν αφαιρέσει από τους συνταξιούχους και την τελευταία οικονομική τους ικμάδα, αλλά κυρίως το να ζουν αυτοί και οι οικογένειές τους με αξιοπρέπεια.
4. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Α. Εφαρμογή των αποφάσεων 2192-2196/2014, με τις οποίες η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας είχε δικαιώσει τα Στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων (και όχι τους Ένστολους), κρίνοντας ότι η αναδρομική από 1-8-2012 μείωση των αποδοχών τους είναι αντισυνταγματική και ότι πρέπει να επανέλθουν οι αποδοχές τους στο προηγούμενο προ των μειώσεων καθεστώς (καμία Κυβέρνηση έκτοτε δεν εφάρμοσε πλήρως τις αποφάσεις αυτές).
Β. Κατάργηση της ΕΑΣ και της προσωπικής διαφοράς, αλλά και γενικότερα των επαίσχυντων και απάνθρωπων νόμων 4387/2016 (Νόμος Κατρούγκαλου) και 4670/2020 (Νόμος Βρούτση), για να δουν οι συνταξιούχοι πραγματικές αυξήσεις και όχι τα ψίχουλα που μοιράζονται τώρα μόνο σε ορισμένους.
Γ. Θεσμοθέτηση και πάλι των Δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα, καθώς και του Επιδόματος Αδείας, αφού τα μνημόνια έχουν εκλείψει από το 2018 και τα συνήθη υποζύγια (συνταξιούχοι) έχουν προσφέρει αρκετά για την εξυγίανση των οικονομικών δεδομένων της Χώρας.
Δ. Επιστροφή των αναδρομικών. Η Κυβέρνηση ας σεβασθεί και εκτελέσει μετά από πολλά χρόνια τις αποφάσεις των Ανωτάτων Δικαστηρίων από τα γεμάτα Ταμεία του ΑΚΑΓΕ (περίπου 29 δις ευρώ), καθότι έτσι δεν επηρεάζεται ο προϋπολογισμός του Κράτους. Με τις παραπάνω προτάσεις θα κλείσει η χαίνουσα πληγή των αναδρομικών που οφείλει το Κράτος (γεγονός για το οποίο μας έχει εγκαλέσει και η Ευρωπαϊκή Ένωση), αλλά και θα σταματήσει να υπάρχει το αντικοινωνικό και αντιασφαλιστικό τοπίο που οι παραπάνω νόμοι δημιούργησαν.
ΙΔΟΥ Η ΡΟΔΟΣ... ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ!!!!!!!
ΛΕΟΝΤΗΣ ΑΛΕΞΙΟΣ
ΥΠΟΣΤΡΑΤΗΓΟΣ Ε.Α.
ΝΟΜΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
5 Σχόλια
Φάτε μάτια ψάρια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ αξιοπρέπεια – αυτή η λέξη που κουβαλά το βάρος μιας ολόκληρης ζωής – φαντάζει ολοένα πιο μακρινή. Ο συνταξιούχος δεν μετρά πια μόνο τα χρήματά του· μετρά τον χρόνο που του απομένει, μετρά τη ζωή που γίνεται ολοένα πιο φτωχή σε θαλπωρή και ελπίδα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο πολιτικό προσωπικό αυτής της χώρας πρέπει να αφουγκραστεί τη βαριά ανάσα της κοινωνίας. Ο πληθωρισμός, οι τιμές της ενέργειας, το κόστος της καθημερινότητας, όλα συνωμοτούν για να γίνουν οι ημέρες των συνταξιούχων σκοτεινές. Είναι καιρός να φωτιστεί ο δρόμος με πράξεις, όχι με υποσχέσεις.
Προτάσεις
Εφαρμογή των αποφάσεων του ΣτΕ: Η επαναφορά των αποδοχών στα προ του 2012 επίπεδα είναι απαραίτητη, όχι μόνο ως συμμόρφωση, αλλά ως πράξη δικαιοσύνης.
Κατάργηση της ΕΑΣ: Ένα τέλος στην αφαίμαξη και την επιβάρυνση που επιβάλλουν οι νόμοι του παρελθόντος.
Επαναφορά Δώρων και Επιδομάτων: Η εξάλειψη των μνημονιακών σκιών είναι ζήτημα αξιοπρέπειας και τιμής.
Επιστροφή των αναδρομικών: Τα γεμάτα ταμεία του ΑΚΑΓΕ μπορούν και πρέπει να δώσουν απαντήσεις σε αδικίες που παραμένουν σαν αγκάθια στην καρδιά του συστήματος.
Η Ρόδος είναι μπροστά μας· η απόφαση, όμως, ανήκει σ’ εκείνους που κρατούν το πηδάλιο της χώρας.
Καλά και ευλογημένα Χριστούγεννα!
μπλαμπλαμπλουμπλον αμπεμπαμπλομ τιβιτιγκλον..........
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ΄΄ιδού η Ρόδος...΄΄ δεν αφορά όπως βολικά νομίζουν πολλοί αυτούς που κυβερνούν μόνο, αλλά φυσιολογικά και αυτούς που τους εκλέγουν, δηλ. ΟΛΟΥΣ μας. Η πολιτική σχέση ήταν και είναι διαχρονικά αμφίδρομη. Τα οικονομικά μεγέθη ως αριθμοί μόνο δεν παράγουν κανένα νόημα, παρά μόνο όταν νοηματοδοτηθούν σε σχέση με τον επιδιωκόμενο σκοπό, άρα όταν διαβαστούν με κοινωνικό πρόσημο και φυσικά όταν αποδοθούν πολιτικά. Το πολιτικό οικονομικό σύστημα έχει ως άξονα δικαιοσύνης τα συμφέροντα της κοινωνικής τάξης που εκπροσωπεί και αυτή είναι η οικονομική ελίτ (ολιγαρχία). Η έννοια του Δικαίου ποτέ δεν λειτουργούσε και δεν λειτουργεί αυτόνομα και ανεξάρτητα από τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες που επικρατούν και την συνδιαμορφώνουν φυσιολογικά. Οι κοινωνικές ανισότητες αποτέλεσμα της άνισης (και άδικης) αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου, στιγματίζουν καθοριστκά τις γραμμές και τις έννοιες του Δικαίου και της δικαισύνης, που ως εκ τούτου ά ν ι σ α και ά δ ι κ α αποδίδονται κοινωνικά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφνω με τον ανωνυμο >
ΑπάντησηΔιαγραφήΠέμπτη, Δεκεμβρίου 19, 2024 10:12:00 μ.μ