Άρχισε η ανάκριση για το σκάνδαλο των €500 εκατ. με τα P-3B Orion του ΠΝ

Άρχισε η ανάκριση για το σκάνδαλο των €500 εκατ. με τα P-3B Orion του ΠΝ

Ο επικεφαλής της Οικονομικής Εισαγγελίας Παναγιώτης Καψιμάλης, αφού έστειλε τη μήνυση στον Άρειο Πάγο και από εκεί διαβιβάστηκε στη Βουλή, ανέθεσε στην οικονομική εισαγγελέα Διονυσία Παπαδοπούλου την προκαταρκτική έρευνα. Πρώτος μάρτυρας κλήθηκε ο μηνυτής Παναγιώτηης Σταμάτης

ΠΗΓΗ: ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ 01/12/2024 - Του Παναγιώτη Τσιμπούκη - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]

Ενώ οπό την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου έχει διαβιβαστεί από τα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου στη Βουλή η δικογραφία για την υπόθεση των 5 αεροσκαφών «φαντασμάτων» ναυτικής συνεργασίας P-3B Orion του Πολεμικού Ναυτικού και το σκάνδαλο των 500 εκατ. δολαρίων για την ανάθεση αναβάθμισής τους στην εταιρεία Lockheed, επί διακυβέρνησης ΣΥΡ1ΖΑ-ΑΝΕΛ, ήδη η Οικονομική Εισαγγελία έχει ξεκινήσει προκαταρκτική έρευνα.

Το σκάνδαλο των 5 αεροσκαφών Ρ-3Β Orion, τα οποία παραμένουν ακινητοποιημένα -με ό,τι αυτό σημαίνει- εδώ και εννέα χρόνια στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας στην Τανάγρα και στην αεροπορική βάση της Ελευσίνας ήρθε και πάλι στη δημοσιότητα, όπως αποκάλυψε το «ΘΕΜΑ» (25.8.2024 και 29.9.2024). Και ήρθε στη δημοσιότητα έπειτα από μήνυση που κατέθεσε στην εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Γεωργία Αδειλίνη τον περασμένο Αύγουστο ο απόστρατος αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού Παναγιώτης Σταμάτης. Η μήνυση στρέφεται «κατά παντός συμμετόχου και εμπλεκόμενου, με κοινή δράση και κοινό δόλο, αρμόδιου υπηρεσιακού παράγοντα και εξωθεσμικού συναυτουργού ή ηθικού αυτουργού και κατά παντός κάθε άλλου προσώπου σε βάρος του οποίου προκύπτουν αποχρώσες ενδείξεις ενοχής για τις κακουργηματικού χαρακτήρα αξιόποινες πράξεις της: α) Απιστίας, β) Δωροδοκίας αξιωματούχων και γ) Νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες».

Το χρονοδιάγραμμα

Να σημειωθεί ότι η Lockheed Martin είχε αναλάβει την υποχρέωση να ολοκληρώσει την αναβάθμιση των αεροσκαφών έως το 2020, αλλά υπήρξαν συνεχείς παρατάσεις. Έως σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί η παράδοση, παρά το γεγονός ότι η τελευταία δόση των 500 εκατ. δολαρίων καταβλήθηκε στις 15 Σεπτεμβρίου 2020.

Στις 8.5.2019 με καθυστέρηση και ενώ η χώρα μας είχε πληρώσει μέχρι τότε 406 εκατ. δολάρια ανακοινώθηκε ότι επίκειται η παράδοση των 2 πρώτων αναβαθμισμένων αεροσκαφών στο δεύτερο τρίμηνο του 2022 και των υπολοίπων 2 το δεύτερο και τέταρτο τρίμηνο του 2023.

Στις 9.9.2019, ο αντιπρόεδρος της Locheed Ντένης Πλέσσας ανακοίνωσε από τη Θεσσαλονίκη ότι το πρώτο εκσυγχρονισμένο Ρ-3Β Orion θα παραδοθεί το 2021. Ο χρόνος κυλούσε και στις 18.12.2023 κατά τη διάρκεια της έκθεσης Άμυνας Egypt Defense Expo ανακοινώθηκε ότι το πρώτο Ρ-3Β έχει ολοκληρώσει τις δόκιμές εδάφους, θα αποδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό στην εκπνοή του 2023, ενώ το δεύτερο αναμενόταν να παραδοθεί το 2024 και θα ακολουθούσαν δυο ακόμη το 2025. Να διευκρινιστεί ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα κατά τον χρόνο υπογραφής της σύμβασης (2015) προέβλεπε την παράδοση του πρώτου αεροσκάφους το 2019 και τα τρία επόμενα το 2020 και το 2022.

Η κατάθεση Σταμάτη

Ο επικεφαλής της Οικονομικής Εισαγγελίας, εισαγγελέας Εφετών Παναγιώτης Καψιμάλης, αφού έστειλε τη μήνυση στην κυρία Αδειλίνη προκειμένου να διαβιβαστεί στη Βουλή, ανέθεσε στην οικονομική εισαγγελέα Εφετών Διονυσία Παπαδοπούλου τη διενέργεια προκαταρκτικής έρευνας. Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες του «ΘΕΜΑτος», κλήθηκε ο κ. Σταμάτης και κατέθεσε. Ο μηνυτής, πλέον των άλλων στοιχείων που κατέθεσε, φέρεται να ανέφερε ότι «μπορεί να συμπεράνει και ο πλέον καλόπιστος πολίτης, το παράδοξο, αν όχι το επιλήψιμο, ότι ενώ το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο το 2009 έκρινε ότι τα Ρ-3Β ήταν ακατάλληλα και επικίνδυνα για οποιαδήποτε χρήση, ωστόσο, ήρθε ένα άλλο Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο μετά από 4 χρόνια ακινησίας των αεροσκαφών και αποφάσισε τον εκσυγχρονισμό τους».

Έτσι, ο απόστρατος αξιωματικός του Π.Ν. φέρεται να επισήμανε στην οικονομική εισαγγελέα ότι, χωρίς καμία αμφιβολία, το ΚΥΣΕΑ κατόπιν εισήγησης του ΓΕΝ, αποφάσισε το 2015 να καταβάλει 500 εκατ. δολάρια για να επαναφέρει σε πτητική κατάσταση τα Ρ-3Β Orion, τα οποία το έτος εκείνο (2015) ήταν σχεδόν 55 ετών, αφού είχαν κατασκευαστεί το έτος 1960, είχαν έρθει στην Ελλάδα μεταχειρισμένα (δωρεάν αμερικανική βοήθεια το 1991-1992), τη στιγμή που ήταν κατασκευαστικά σχεδιασμένα να εκτελούν πτήσεις μέχρι και τα 80 χρόνια από το έτος κατασκευής τους.

Ο μηνυτής φέρεται να επισήμανε και την ομιλία του τότε ΥΕΘΑ Ευάγγελου Αποστολάκη (17.5.2019) στην τελετή παράδοσης ενός Ρ-3Β Orion για δοκιμή στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, στην οποία είχε αναφέρει: «Αποτελεί ιδιαίτερη χαρά για μένα το γεγονός ότι παρίσταμαι στην τελετή παράδοσης στο Π.Ν. του αεροσκάφους ναυτικής συνεργασίας Ρ-3Β ενδιάμεσης λύσης. Το πρώτο βήμα στο σημαντικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των εν λόγω αεροσκαφών Ρ-3Β. Η χαρά μου σήμερα είναι διπλή, καθότι είμαι στην ευχάριστη θέση να αντικρίσω τους πρώτους καρπούς μιας σημαντικής προσπάθειας που ξεκίνησε από την περίοδο που διατελούσα Αρχηγός του ΓΕΝ».

Τέλος, φέρεται να ανέφερε ότι η Lockheed με επιστολή της είχε προειδοποιήσει ότι η ανακατασκευή των Ρ-3Β θα κοστίσει στο Ελληνικό Δημόσιο ακριβότερα από άλλες λύσεις. Όμως το ΚΥΣΕΑ, και σε πλήρη αντίθεση με τις θέσεις της Lockheed, αποφάσισε να εγκρίνει το σχέδιο της διακρατικής συμφωνίας Letter of Acceptance (LOA) σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια