Φαίνεται ότι το κόστος του εκσυγχρονισμού και των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, προσεγγίζει περίπου τα 550 εκατομμύρια ευρώ
Κώστας Σαρικάς
Ο «κύβος ερρίφθη» για ένα από τα ζητήματα που «καίνε» -πλέον της δεκαετίας- το Πολεμικό Ναυτικό. Ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης «ΥΔΡΑ» όπως αναφέρουν οι πληροφορίες «κλείδωσε» με το πρόγραμμα να περνά σήμερα από το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο και να ανακοινώνεται εντός του Δεκεμβρίου.
Ο εκσυγχρονισμός των πιο ισχυρών Μονάδων επιφανείας που διαθέτει αυτή τη στιγμή στο οπλοστάσιο του ο Στόλος -έως την παραλαβή της πρώτης FDI τους πρώτους μήνες του 2025- καταλήγει στη Γερμανική Κοινοπραξία TKMS-Thales Netherlands όπως άλλωστε έχει αναφέρει το Newpost αφού η εταιρεία από την πρώτη στιγμή αποτέλεσε το μεγάλο φαβορί. Κυρίως λόγω του πολύ ισχυρού πλεονεκτήματος που είχε ως κατασκευαστής των πλοίων αλλά και της οικονομικά συμφέρουσας προσφοράς έναντι των υπολοίπων «μνηστήρων». Με δεδομένο πάντα ότι οι εργασίες εκσυγχρονισμού και για τις τέσσερις φρεγάτες θα πραγματοποιηθούν σε Ελληνικά ναυπηγεία.
Επιπλέον το γεγονός ότι η Γερμανική TKMS είναι η εταιρεία που «έχτισε» τα πλοία δίνει τη δυνατότητα στο Πολεμικό Ναυτικό να προχωρήσει σε ανάθεση σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία αφού ο εκσυγχρονισμός αναμένεται να ενταχθεί στη διαδικασία συντήρησης των πλοίων με ταυτόχρονη αναβάθμιση συστημάτων τους. Σε περίπτωση που επιλογή ήταν άλλη πλην της κατασκευάστριας εταιρείας θα απαιτείτο προκήρυξη σχετικού διαγωνισμού με ότι αυτό συνεπάγεται ειδικά στην παράμετρο χρόνος.
Έπειτα από σκληρές διαπραγματεύσεις φαίνεται ότι το κόστος του εκσυγχρονισμού και των τεσσάρων φρεγατών προσεγγίζει περίπου τα 550 εκ, με το Πολεμικό Ναυτικό να περιμένει εντός των επόμενων ημερών τον πλήρη φάκελο της Γερμανικής πρότασης ενώ γίνεται προσπάθεια για ακόμη χαμηλότερη τελική προσφορά. Η Γερμανική κοινοπραξία δέχθηκε τη συμπίεση του κόστους όπως πίεζε το Ναυτικό Επιτελείο με δεδομένο το περιορισμένο budget των περίπου 2 δις μέσα στο οποίο πρέπει να συμπεριληφθεί και το πρόγραμμα των κορβετών.
Πέρα από το αβαντάζ της κατασκευάστριας εταιρείας η TKMS-Thales Netherlands υπερτερεί και στο οικονομικό σκέλος αφού τόσο η Αμερικανική Lockheed Martin η οποία «κυνήγησε» δυνατά το πρόγραμμα έδωσε προσφορά σχεδόν 250 εκ υψηλότερη ενώ λίγο χαμηλότερη αλλά πολύ πάνω από τη Γερμανική ήταν και η προσφορά της Βρετανικής Babcock. Με τους Γάλλους αλλά και τους Ολλανδούς να βγαίνουν από την αρχή εκτός «κούρσας».
Στα «συν» της TKMS-Thales Netherlands το γεγονός ότι ήδη βρίσκεται σε πολύ προχωρημένες συζητήσεις τόσο με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά όσο και με τα ναυπηγεία Σαλαμίνας για τις εργασίες εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ. Και ήδη το Πολεμικό Ναυτικό περιμένει την τελική επιλογή των Γερμανών για να συμπεριλάβει στον φάκελο και το ναυπηγείο όπου οι τέσσερις φρεγάτες θα αλλάξουν «πρόσωπο».
Η προβλεπόμενη διαδικασία περιλαμβάνει χρονολογικά την απόφαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου η οποία θα περάσει προκειμένου να εγκριθεί από το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων για να καταλήξει στο ΚΥΣΕΑ όπου θα «σφραγιστεί» οριστικά. Για να ακολουθήσει η συμβασιοποίηση η οποία αναμένεται να πραγματοποιηθεί εντός του 2023 με το Πολεμικό Ναυτικό να πιέζει για επίσπευση. Ώστε οι εργασίες στην πρώτη φρεγάτα να αρχίσουν αν είναι δυνατόν ακόμα και τους τελευταίους μήνες του έτους ή τουλάχιστον στις αρχές του 2024.
Και εκεί βρίσκεται το επόμενο μεγάλο «στοίχημα» που θέλει να κερδίσει ο Στόλος αφού το πρόγραμμα θεωρείται ότι έχει σημαντικό ποσοστό ρίσκου που μπορεί να επηρεάσει με υπέρβαση το προβλεπόμενο budget. Το γεγονός ότι τα πλοία έχουν ήδη ξεπεράσει κατά πολύ τα 20 χρόνια υπηρεσίας κρύβει σημαντικούς κινδύνους. Χαρακτηριστικό είναι ότι το πρώτο πλοίο της κλάσης, φρεγάτα «ΥΔΡΑ» την οποία παρέλαβε το Πολεμικό Ναυτικό από τα ναυπηγεία Blohm & Voss στο Αμβούργο το 1992 έχει υπερβεί τα 400.000 μίλια πλόων.
ΠΗΓΗ: newpost.gr
0 Σχόλια