Σχέδια για να πρωταγωνιστεί η Ελλάδα στις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης της ανατολικής Μεσογείου υλοποιεί το ΓΕΕΘΑ
Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΑΖΑΝΙΤΗ - ch.mazanitis@realnews.gr - ΠΗΓΗ: REALNEWS 27/11/2022 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]
Η υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου για τον ορισμό ζωνών έρευνας και διάσωσης (SAR-ASR) δεν αιφνιδίασε την ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων. Αντιθέτως, το ΓΕΕΘΑ, σε συνεργασία με τα επιτελεία του Στρατού και της Αεροπορίας, μελετά αθόρυβα εδώ και μήνες ένα πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου των ελικοπτέρων, που θα δώσει τα εφόδια ώστε οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στις θαλάσσιες και εναέριες ζώνες ευθύνης της Ελλάδας να πραγματοποιούνται με τα καλύτερα μέσα.
Ο κύβος ερρίφθη και μετά από πολλά χρόνια ήρθε η στιγμή να μπουν οι βάσεις για την προμήθεια νέων ελικοπτέρων στην Αεροπορία Στρατού, αντικαθιστώντας τα 80 υπέργηρα μονοκινητήρια UH-1H Huey, που υπηρετούν από το 1969. Μάλιστα, όπως μας λέει απόστρατος, «το πρώτο Huey υπηρετεί ακόμα».
Αυτό από μόνο του λέει πολλά. Από τη μία ότι ήρθε το πλήρωμα του χρόνου να αντικατασταθούν τα εμβληματικά ελικόπτερα της εποχής του Βιετνάμ και από την άλλη ότι οι μηχανικοί της Αεροπορίας Στρατού κυριολεκτικά έχουν δώσει και την ψυχή τους όλα αυτά τα χρόνια ώστε να διατηρούν σε πτήσιμη κατάσταση μέσα τα οποία έχουν εγκαταλειφθεί πάνω από 25 χρόνια από τις ΗΠΑ.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με πληροφορίες της Realnews, έχει γίνει η απαιτούμενη μελέτη σε ό,τι αφορά και την Πολεμική Αεροπορία, η οποία αυτή τη στιγμή επιχειρεί με δύο τύπους ελικοπτέρων. Τα παλιά ΑΒ, που είναι επί της ουσίας δικινητήρια Huey, αλλά και τα γνωστά από τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης Super Puma. Πρόκειται για ελικόπτερα που αγοράστηκαν το 1999, μετρούν ήδη 23 χρόνια και οι διαθεσιμότητές τους είναι χαμηλές για πολλούς λόγους, κυρίως σε ό,τι έχει να κάνει με το κόστος προμήθειας των ανταλλακτικών.
Η έρευνα κόστους για την επαναφορά σε πτήσιμη κατάσταση όλων των ελικοπτέρων αλλά και η αναβάθμισή τους, που είναι απαραίτητη για να μπορέσουν να συνεισφέρουν τις υπηρεσίες τους στο δύσκολο και απαιτητικό περιβάλλον της ανατολικής Μεσογείου, έβγαλαν ένα νούμερο που ήταν απαγορευτικό για τα οικονομικά της χώρας. Κι αυτό διότι, όπως διαπιστώθηκε, με τα ίδια χρήματα μπορεί να αγοραστεί ένας αντίστοιχος αριθμός ιδίου τύπου ελικοπτέρων για την αντικατάσταση όλου του στόλου, με όσα πλεονεκτήματα συνεπάγεται κάτι τέτοιο.
Σύγχρονη έκδοση
Σύμφωνα με πληροφορίες της «R», πλέον έχει ωριμάσει ο σχεδιασμός για την απόκτηση των αμερικανικών ελικοπτέρων Black Hawk. Και, μάλιστα, στην πιο σύγχρονη και εξελιγμένη έκδοσή τους, την «Μ», την οποία παραγγέλνουν σε πολύ μεγάλο αριθμό οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις.
Το ΓΕΕΘΑ, σε συνεργασία με ΓΕΣ και ΓΕΑ, ετοιμάζεται να στείλει το προσεχές χρονικό διάστημα επιστολή P&A (Price and Availability) -κοινή για Στρατό και Πολεμική Αεροπορία- προς την αμερικανική κυβέρνηση για την προμήθεια 38 ελικοπτέρων Black Hawk M ή «Mike», όπως τα αποκαλούν.
Αν όλες οι διαδικασίες κινηθούν ταχύτατα τους επόμενους μήνες, τότε είναι πιθανό έως το τέλος του 2023 να έχει κλείσει η συμφωνία και από εκεί -βάσει διακρατικής συμφωνίας- να παραδοθούν στην Ελλάδα κάποια από τα ελικόπτερα νωρίτερα από το προβλεπόμενο, που θα προέρχονται από την παραγγελία των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων, ακόμη και έως το τέλος του 2024, με τελική παράδοση του συνόλου των Black Hawk έως το 2027.
Επί της ουσίας, το ΓΕΕΘΑ εκμεταλλεύεται τη μεγάλη παραγγελία του αμερικανικού στρατού για 150 ελικόπτερα (πρόγραμμα «Multi Year 10») και σε αυτό φιλοδοξεί να ενταχθεί και η ελληνική προμήθεια, ώστε να πετύχουν τις ίδιες τιμές. Το ίδιο έγινε με τη ναυτική έκδοση των Black Hawk, τα Romeo, που αγοράστηκαν στην ουσία τα επτά περίπου στην τιμή των πέντε. Τα ελικόπτερα θα έρθουν με όργανα νυχτερινών επιχειρήσεων (NVG) και συλλογές για SAR, CSAR και θα μπορούν να πραγματοποιούν μεταφορές, αλλά και να φέρουν οπλισμό. Επίσης, προβλέπεται πλήρης εγχώρια συμμετοχή της αμυντικής βιομηχανίας, συνεχής υποστήριξη (Follow on Support), ενώ η ένταξη στο πρόγραμμα των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων, εκτός από χαμηλότερη τιμή, που πρόχειρα υπολογίζεται γύρω στο 1 δισ. ευρώ σε βάθος οκταετίας, εγγυάται και ταχύτερες παραδόσεις. Ανάμεσα σε αυτά, τουλάχιστον δύο ελικόπτερα θα έχουν ειδική διαμόρφωση και θα επιχειρούν για τις «Σκιές του Αιγαίου», δηλαδή τη Διοίκηση Ειδικού Πολέμου του ΓΕΕΘΑ.
Δασοπυρόσβεση
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα Black Hawk έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν και εν καιρώ ειρήνης. Ένα από τα πλεονεκτήματά τους είναι το ότι μπορούν εύκολα να φέρουν μια ειδική δεξαμενή ρίψης νερού για δασοπυρόσβεση, κάτι που σημαίνει ότι θα απαλλάξουν από την ταλαιπωρία τα πολύτιμα και ακριβότερα στη χρήση τους Chinook. Ταυτόχρονα, για πρώτη φορά, προσεγγίζεται σοβαρά το ζήτημα των μέσων που αποσύρονται, με σκοπό να μην καταλήξουν σε αποθήκες αλλά να πωληθούν ως μεταχειρισμένα σε τρίτες χώρες, κάτι που θα μειώσει και το τελικό κόστος αποπληρωμής των νέων ελικοπτέρων. Στη σχετική εισήγηση επισημαίνεται ότι η απόκτησή τους δημιουργεί έναν ομοιογενή στόλο ελικοπτέρων σε Στρατό, Ναυτικό και Αεροπορία, με αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους χρήσης.
0 Σχόλια