Το ζήτημα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων ΜΕΚΟ φαίνεται ότι παραμένει προτεραιότητα με δεδομένο και το σαφώς μικρότερο κόστος το οποίο επιθυμία της κυβέρνησης είναι να μην ξεπεράσει τα 500 εκ αν όχι να κυμανθεί περίπου στα 300 εκ.
του Κώστα Σαρικά
Το «πρόσω» στο πρόγραμμα των καινούργιων κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις φαίνεται ότι μετατρέπεται από την κυβέρνηση σε «κράτει», το οποίο σύμφωνα με Στελέχη του Στόλου ισοδυναμεί με «ανάποδα» με δεδομένη την παλαιότητα των Κύριων Μονάδων επιφανείας και την ασφυκτική πίεση χρόνου.
Και ενώ στην αρχή του καλοκαιριού όλα έδειχναν ότι βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για τελική απόφαση και συμφωνία σε ότι αφορά τέσσερις καινούργιες κορβέτες με πιο πιθανή ημερομηνία ανακοινώσεων τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης εντός Σεπτεμβρίου, τα δεδομένα φαίνεται ότι άλλαξαν. Και πλέον οι πιθανότητες είναι εξαιρετικά μειωμένες έως ανύπαρκτες να υπάρξουν πρωθυπουργικές ανακοινώσεις στη ΔΕΘ για το πρόγραμμα των κορβετών του Στόλου.
Μια σειρά από αρνητικές συγκυρίες και εξελίξεις οι οποίες αφορούν την όξυνση της ενεργειακής κρίσης με αποτέλεσμα την πίεση στην κυβέρνηση για μέτρα ανακούφισης και μάλιστα ενόψει εκλογών σε συνδυασμό με την κριτική από μερίδα της αντιπολίτευσης για τα εξοπλιστικά προγράμματα που ήδη «τρέχουν» φαίνεται ότι «πηγαίνουν πίσω» τις αποφάσεις. Ταυτόχρονα με το «κράτει» στο πρόγραμμα των κορβετών ήδη παρατηρείται καθυστέρηση και στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών κλάσης ΜΕΚΟ το οποίο μάλιστα όπως είχε αποφασιστεί θα προηγηθεί.
Το Ναυτικό Επιτελείο από τις αρχές το καλοκαιριού έχει ήδη καταθέσει την τελική του πρόταση-εισήγηση στην κυβέρνηση για το πρόγραμμα των κορβετών προκρίνοντας τρεις προτάσεις. Την Ιταλική της Fincantieri για την Doha η οποία είχε μικρό πλεονέκτημα έναντι της Γαλλικής για την Gowind της NavalGroup με τρίτη αυτή της Ολλανδικής Damen με την Sigma και εκ των προτέρων πολύ μικρές πιθανότητες επικράτησης. Ανάλογη τελική εισήγηση αφορά και το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ με φαβορί την Γερμανική πρόταση της κοινοπραξίας KMS-ThalesNederlands και αυτές των Γάλλων, των Αμερικανών και των Βρετανών να συμπληρώνουν τον σχετικό φάκελο.
Το ζήτημα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων ΜΕΚΟ φαίνεται ότι παραμένει προτεραιότητα με δεδομένο και το σαφώς μικρότερο κόστος το οποίο επιθυμία της κυβέρνησης είναι να μην ξεπεράσει τα 500 εκ αν όχι να κυμανθεί περίπου στα 300 εκ. Όμως οι γνώστες της κατάστασης στην οποία βρίσκονται οι φρεγάτες κλάσης «ΥΔΡΑ» οι οποίοι δεν είναι άλλοι παρά τα Στελέχη και οι Επιτελείς του Στόλου εξακολουθούν να μην κρύβουν τον προβληματισμό τους για το πρόγραμμα. Και επικεντρώνονται στο γεγονός ότι το πραγματικό κόστος αλλά και ο χρόνος αναβάθμισης ο οποίος αποτελεί καίρια παράμετρο θα αποσαφηνιστούν με σιγουριά μόνο όταν η εταιρεία που θα αναλάβει θα ξεκινήσει τις εργασίες και θα διαθέτει πλήρη εικόνα. Ο χαρακτηρισμός «High Risk» στο πρόγραμμα όπως επισημαίνεται αποδίδει την πραγματική εικόνα. Και αυτή ήταν η αιτία της αρχικής πρότασης Επιτελών του ΠΝ για εκσυγχρονισμό μόνο δύο εκ των τεσσάρων ΜΕΚΟ με τις υπόλοιπες δύο να περνούν σταδιακά σε εκπαιδευτικούς ρόλους. Έτσι και ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ εξακολουθεί να παραμένει ένα μεγάλο «στοίχημα» για τον Στόλο ακόμα και αν ανακοινωθεί άμεσα.
Στα θετικά των τελευταίων εβδομάδων καταγράφονται οι υψηλοί ρυθμοί στις εργασίες από τους Γάλλους στο πρόγραμμα των φρεγατών Belharra αλλά και το γεγονός ότι έως τα τέλη του 2022 επιτέλους το Πολεμικό Ναυτικό θα έχει παραλάβει από τα ναυπηγεία Ελευσίνας την Πυραυλάκατο «ΒΛΑΧΑΚΟΣ».
ΠΗΓΗ: newpost.gr
0 Σχόλια