ΦΩΤΟ: Το όχημα ΒΜΡ-1 με τα Ελληνικά χρώματα
του Ευθυμίου Π. Πέτρου - ΠΗΓΗ: ΕΣΤΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 06/06/2022
Ο ανορθολογισμός και οι υπερβολές χαρακτηρίζουν την κριτική σχετικών και ασχέτων για κάθε απόφαση που αφορά σε εξοπλισμούς ή γενικότερα προσπάθειες για αμυντική αναβάθμιση της χώρας. Στην περίπτωση της απαλλαγής του Στρατού από τα πεπαλαιωμένα ΒΜΡ-1 κάποιοι ομιλούν για υποβάθμιση της άμυνας των νησιών ενώ κάποιοι άλλοι θεωρούν την απόκτηση των Marder επίλυση όλων των προβλημάτων που αφορούν στην μηχανοκίνηση του Πεζικού. Ούτε το ένα είναι ακριβές, ούτε το άλλο. Αναδεικνύεται όμως εν προκειμένω το μεγάλο πρόβλημα του Στρατού μας, που διαθέτει το καλύτερο άρμα μάχης του κόσμου, το Leopard 2Hel και το συνοδεύει στο πεδίο με τεθωρακισμένα οχήματα Μ-113 της δεκαετίας του ’50. Αυτή η ανισορροπία έπρεπε να μας απασχολεί. Αντ’ αυτού κάποιοι μετρούν χιλιοστά διαμετρημάτων, αποδεικνύοντας είτε απόλυτη άγνοια του αντικειμένου, είτε σαφές κομματικό παρωπιδισμό στην κριτική που ασκούν.
Η πολιτική απόφασις του αν πρέπει ή δεν πρέπει να στείλουμε οπλισμό στην Ουκρανία επιδέχεται πολιτικής κριτικής, όλες δε οι σχετικές απόψεις θα μπορούσαν να είναι αποδεκτές. Δεν ισχύει όμως το ίδιο όταν πρόκειται για επιχειρησιακά ή τεχνικά ζητήματα.
Τα ΒΜΡ-1 απεκτήθησαν το 1994 και παρ’ ότι ο Στρατός σχεδίαζε να τα αξιοποιήσει στις μονάδες του Έβρου σε συνδυασμό με τα άρματα μάχης (Leo 1A5 και Μ60Α1/3) μόλις τα παρέλαβε άλλαξε γνώμη. Μάλιστα, δεδομένου ότι ήσαν γνωστά τα προβλήματα συντηρήσεως των οχημάτων αυτών, η σκέψις ήταν να δημιουργηθεί μια ενιαία δομή τεχνικής τους υποστηρίξεως στην Θράκη. Μόλις όμως ήλθαν τα πρώτα ΒΜΡ-1 έγινε κατανοητό πως το σχέδιο ήταν ανεδαφικό. Τα οχήματα εκρίθησαν ανασφαλή και ακατάλληλα για τον χερσαίο πόλεμο ελιγμών. Επιπροσθέτως η συνεργασία με τα άρματα μάχης του Ελληνικού Στρατού θα ήταν προβληματική. Έτσι ο σχεδιασμός αναθεωρήθηκε και τα ΒΜΡ-1 κατέληξαν στα νησιά, όπου ανέλαβαν δευτερεύοντες ρόλου ενισχύσεως της αμύνης. Ο Στρατός απεδέχθη το «βάρος» του να τα μετακινεί από και προς την ηπειρωτική Ελλάδα για επισκευές και συντηρήσεις, απλώς και μόνον διότι δεν μπορούσε να κάνει κάτι καλύτερο για να τα αξιοποιήσει.
Συνολικώς παρελήφθησαν 501 BMP-1 δωρεάν από τα αποθέματα της Ανατολικής Γερμανίας. Συν τω χρόνω από αυτά, 100 παραχωρήθηκαν στο Ιράκ και 193 στην Αίγυπτο. Από τα περίπου 200 που έμειναν στην Ελλάδα, 140 είναι επιχειρησιακά. Τα υπόλοιπα αντιμετωπίζουν σοβαρές ελλείψεις σε ανταλλακτικά.
ΦΩΤΟ: Το ΒΜΡ-1 όπως μετεσκευάσθη από τον Ελληνικό Στρατό ως φορεύς διδύμου αντιαεροπορικού πυροβόλου των 23 χιλ.
Κάποια (44) έχουν μετατραπεί σε φορείς διδύμων αντιαεροπορικών πυροβόλων διαμετρήματος 23 χιλ. καθώς το πυροβόλο χαμηλής πιέσεως των 73 χιλ. που διαθέτουν εθεωρείτο από την αρχή αναξιόπιστο. Να σημειωθεί ότι ήδη ο Σοβιετικός Στρατός στο όχημα ΒΜΡ-2 το είχε αντικαταστήσει με πυροβόλο των 20 χιλ. Θα προσθέσουμε ότι για το πυροβόλο των 73 χιλ. τα πυρομαχικά είναι ληγμένα και δεν παράγονται πλέον. Η χρήσις τους είναι συνεπώς ανασφαλής. Επίσης το ΒΜΡ-1 είναι 13-15 τόνοι και το Marder-1A3 33 τόνοι με ότι αυτό συνεπάγεται από πλευράς θωρακίσεως και ασφαλείας του προσωπικού.
Να σημειωθεί ότι υπάρχει από 2017 (ελήφθη δηλαδή επί διακυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ) ομόφωνος απόφασις του Ανωτάτου Στρατιωτικού Συμβουλίου (ΑΣΣ), που χαρακτηρίζει το ΒΜΡ-1 ως «αναξιόπιστο» και χρήζον αντικαταστάσεως το συντομότερο.
Η απόφασις για παραχώρησή τους απαλλάσσει τον Στρατό από ένα πρόβλημα, χωρίς όμως να καλύπτεται το κενό που υπάρχει στην μηχανοκίνηση του Πεζικού από τα 150 περίπου Marder 1A3/5 που θα μας παραχωρήσει η Γερμανία σε αντάλλαγμα. Θα πρέπει βεβαίως να θεωρήσουμε βέβαιο ότι τα οχήματα αυτά θα εξοπλίσουν μονάδες του Έβρου, υπό την προϋπόθεση ότι θα εκσυγχρονiσθούν με σύστημα ελέγχου διοικήσεως ώστε να συνεργάζονται με τα άρματα Leopard 2Hel.
ΦΩΤΟ: Το όχημα Marder 1A3
Τα Marder ούτε νέα είναι, ούτε αυτή την στιγμή θεωρούνται λειτουργικά. Η κατασκευάστριά τους εταιρεία Rheinmetall θα αναλάβει την επαναφορά τους σε πλήρως λειτουργική κατάσταση, με το κόστος να το επωμίζεται αποκλειστικά η γερμανική κυβέρνησις. Το Βερολίνο φέρεται να έχει διαβεβαιώσει πως τουλάχιστον 30 Marder βρίσκονται σε πολύ καλή κατάσταση και μπορούν να σταλούν στην Ελλάδα σε ελάχιστο χρόνο. Ήδη μάλιστα κλιμάκιο του Στρατού Ξηράς ετοιμάζεται να μεταβεί στην Γερμανία ώστε να επιθεωρήσει το υλικό που θα παραλάβει και να συντονίσει τις διαδικασίες για την ενσωμάτωση των νέων ΤΟΜΑ (Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης) στο ελληνικό οπλοστάσιο.
ΦΩΤΟ: Το όχημα KF41 Lynx
Υπάρχει όμως στην όλη υπόθεση και μια προοπτική για τον Ελληνικό Στρατό. Σε πρόσφατη συνεδρίασή του, το Ανώτατο Στρατιωτικό Συμβούλιο απεφάσισε την αγορά 205 ΤΟΜΑ τύπου KF41 Lynx. Πρόκειται για το όχημα που ανέπτυξε η κατασκευάστρια του Marder και το οποίο διατίθεται διεθνώς. Ναι μεν δεν θα ευρεθούμε στην αιχμή της τεχνολογίας, αλλά για πρώτη φορά θα εντάξουμε στις μονάδες μας ένα πραγματικό ΤΟΜΑ, κατάλληλο για επιχειρήσεις σε συνδυασμό με τα σύγχρονα άρματα μάχης που διαθέτουμε.
1 Σχόλια
Ότι οπλικό σύστημα η όπλο είναι σαβούρα πρέπει νά τό αποσύρει ο ελληνικός στρατός και τα σώματα ασφαλείας, όλα τα όπλα και τα οπλικά συστήματα που έχει η Ελλάδα πρέπει να είναι λειτουργικά και αξιόπιστη ,και αν υπάρξουν καινά να κατασκευάσει ή Ελληνική αμυντική βιομηχανία ότι λείπει.
ΑπάντησηΔιαγραφή