Έγκλημα για την ασφάλεια της χώρας η ακινητοποίηση των μεταγωγικών αεροσκαφών
Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com - ΠΗΓΗ: POLITICAL 10/05/2022 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]
Καθηλωμένος στο έδαφος βρίσκεται ο στόλος των μεταγωγικών αεροσκαφών C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας, με τα τελευταία διαθέσιμα αεροσκάφη να μπαίνουν στα υπόστεγα για εργασίες συντήρησης.
Σε μια περίοδο κατά την οποία οι ανάγκες της χώρας για μεταγωγικά αεροσκάφη είναι τεράστιες εξαιτίας της τουρκικής προκλητικότητας, των προγραμματισμένων ασκήσεων και των υποχρεώσεων που έχει αναλάβει η χώρα απέναντι στο ΝΑΤΟ, ανώτατες στρατιωτικές πηγές χαρακτηρίζουν «απαράδεκτο» το γεγονός πως καμία από τις προτεινόμενες λύσεις δεν έχει προχωρήσει.
Κίνδυνοι από την καθήλωση
Όπως συμβαίνει και με τον εκσυγχρονισμό των 38 F-16 Block 50, η «αναγέννηση» των μεταγωγικών C-130 παραμένει στο ντουλάπι της Μεσογείων. Το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας και το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας έχουν σημάνει εδώ και καιρό συναγερμό, επισημαίνοντας τους κινδύνους για την ασφάλεια της χώρας που συνεπάγεται η αδυναμία μετακίνησης δυνάμεων, προσωπικού αλλά και υλικών μέσων στα νησιά. Μάλιστα, το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΑ έχουν καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις σε μια προσπάθεια να βρεθεί λύση στο «αγκάθι» που μαστίζει εδώ και χρόνια τις Ένοπλες Δυνάμεις.
Μία από αυτές προβλέπει την αποστολή τουλάχιστον τριών αεροσκαφών στο Ισραήλ που διαθέτει την τεχνογνωσία για να πραγματοποιήσει βαριά συντήρηση και, το σημαντικότερο, σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Μια πρόταση που ενέχει μεγάλο τεχνικό ρίσκο, καθώς για να μεταφερθούν τα C-130 θα πρέπει να αποσπαστούν οι πτέρυγες με κίνδυνο να μην είναι εύκολη η επανατοποθέτησή τους λόγω των δομικών παραμορφώσεων που έχουν υποστεί από τις χιλιάδες ώρες που έχουν «γράψει» στον αέρα. Στρατιωτικές πηγές, όμως, τονίζουν ότι τα προβλήματα που θα παρουσιαστούν στα αεροσκάφη από τη χρόνια καθήλωσή τους στην ΕΑΒ θα είναι πολύ μεγαλύτερα. Το ΓΕΕΘΑ, μάλιστα, είχε προτείνει την αποστολή ενός C-130 στην Πορτογαλία, η οποία διαθέτει ειδική νατοϊκή μονάδα για τη συντήρηση μεταγωγικών αεροσκαφών αυτού του τύπου, όμως η αδράνεια και η κωλυσιεργία της ελληνικής πλευράς είχαν ως αποτέλεσμα να παρέλθει η ημερομηνία κατά την οποία θα έπρεπε να δεσμευτεί η κενή θέση και έτσι φαίνεται πως χάθηκε και αυτή η ευκαιρία.
Τα λάθη διαχείρισης
Οι επιλογές και τα λάθη που διαχρονικά έχουν γίνει στη διαχείριση του προβλήματος έχουν οδηγήσει στη δυσάρεστη εξέλιξη, όπως παραδέχονται ανώτατα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, η διαθεσιμότητα του στόλου και κατ’ επέκταση η άμυνα της χώρας να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ΕΑΒ.
Η εταιρεία είχε δεσμευτεί να παραδώσει δύο C-130 εντός του 2022, όμως προς το παρόν δεν υπάρχει εξέλιξη σε αυτό το θέμα. Παρά το γεγονός ότι η ΕΑΒ αποτελεί εξουσιοδοτημένο «συνεργείο» για τα C-130 και είναι συμπαραγωγός της νεότερης έκδοσης του αεροσκάφους, του C-130J, εντούτοις, η διοίκηση της εταιρείας δεν φαίνεται να έχει τη δυνατότητα να δώσει λύσεις στα προβλήματα που ευθύνονται για τις μεγάλες καθυστερήσεις.
Σε «κενό αέρος» τα Ρ3
Ζοφερή είναι και η εικόνα στα Ρ3 του Πολεμικού Ναυτικού, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις για παράδοση των εκσυγχρονισμένων αεροσκαφών εντός του 2023. Ελάχιστοι εργαζόμενοι δουλεύουν πλέον στον συγκεκριμένο τύπο, σχεδόν το ένα τρίτο όσων προβλέπονται στη σύμβαση, με αποτέλεσμα το πρόγραμμα να αντιμετωπίζει τον κίνδυνο νέας διολίσθησης.
Μέχρι στιγμής, τα νέα συστήματα που θα τοποθετηθούν στα Ρ3 έχουν δοκιμαστεί μόνο σε περιβάλλον προσομοίωσης, σε ένα δωμάτιο που στήθηκε στην ΕΑΒ, με αρμόδιες πηγές να εξηγούν ότι η διαδικασία αυτή απέχει πολύ από την τοποθέτησή τους εντός των αεροσκαφών και ακόμη περισσότερο μέχρι τη δοκιμή τους στον αέρα. Ακόμη και οι πιο αισιόδοξοι, πάντως, δεν βλέπουν τα Ρ3 να επιστρέφουν στο Αιγαίο πριν από τα μέσα της δεκαετίας.
0 Σχόλια