Από την αεροπορική βάση της Λάρισας θα επιχειρούν τα UAV τύπου MQ-9 Reaper των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων, τα οποία θα έχουν τη δυνατότητα για αποστολές σε χώρες του ΝΑΤΟ, όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία.
Βασίλης Νέδος
Από την 110 Πτέρυγα Μάχης της αεροπορικής βάσης της Λάρισας θα επιχειρούν τις επόμενες εβδομάδες UAV τύπου MQ-9 Reaper των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων. Τα MQ-9 επιστρέφουν στη Λάρισα έπειτα από σχεδόν ενάμιση χρόνο, σε εγκαταστάσεις οι οποίες αναβαθμίζονται περαιτέρω στο πλαίσιο και της MDCA. Υπενθυμίζεται ότι οι ΗΠΑ επενδύουν στη βάση συνολικά 33,5 εκατ. δολάρια, προκειμένου η 110 Π.Μ. να μπορεί να φιλοξενήσει τεχνολογικά ανεπτυγμένες πλατφόρμες τώρα και στο μέλλον. Αν και η αποστολή των MQ-9 συνδέεται με την ανάγκη αποστολών επιτήρησης στην περιοχή της Μεσογείου, η ακτίνα δράσης τους (1.850 χιλιόμετρα) επιτρέπει και τη χρήση τους για αποστολές σε χώρες της πτέρυγας του ΝΑΤΟ που βρέχονται από τη Μαύρη Θάλασσα (Βουλγαρία, Ρουμανία), με σκοπό, βεβαίως, την παρακολούθηση της κίνησης στην περιοχή εν μέσω του πολέμου στην Ουκρανία. Για την Πολεμική Αεροπορία η παρουσία των MQ-9 έχει και μια περαιτέρω σημασία, καθώς ανάμεσα σε Αθήνα και Πεντάγωνο υφίσταται σε εξέλιξη διαπραγμάτευση για την προμήθεια των συγκεκριμένων UAV.
Το πρόγραμμα της Π.Α. στοχεύει στην αγορά μέσω του προγράμματος FMS (Foreign Military Sales) τριών UAV τύπου MQ-9 και ενός σταθμού διοίκησης που θα τα ελέγχει. Η αμερικανική αεροπορία συνήθως χρησιμοποιεί έξι MQ-9 ανά σταθμό διοίκησης, ωστόσο από την ελληνική πλευρά κρίνεται ότι τα τρία UAV αυτού του τύπου είναι αρκετά για την κάλυψη των αναγκών επιτήρησης του εθνικού χώρου. Παράλληλα, πάντως, με το πρόγραμμα των MQ-9. το οποίο προχωρεί, υπάρχουν συζητήσεις και με το Ισραήλ για την προμήθεια ισραηλινών UAV. Συγκεκριμένα συζητείται η αγορά του πιο εξελιγμένου τύπου των Heron (MkII ή Heron-TP), τα οποία μπορεί να εκτελέσουν και επιθετικές αποστολές. Έως τώρα η εμπειρία χρήσης των Heron που έχει υπενοικιάσει η Π.Α. και επιχειρούν από τη Σκύρο είναι ικανοποιητική. Η κατάσταση στο Αιγαίο αποδεικνύει, πάντως, ότι οι κινήσεις ενίσχυσης και εμπλουτισμού των αποτρεπτικών μέσων της Πολεμικής Αεροπορίας είναι απολύτως δικαιολογημένες.
Παρενόχληση δι’ ασυρμάτου δέχθηκε χθες το ελικόπτερο που μετέφερε τον υφυπουργό Άμυνας Νίκο Χαρδαλιά
Την περασμένη Τετάρτη, μαχητικά της τουρκικής αεροπορίας πραγματοποίησαν σειρά υπερπτήσεων σε ελληνικό έδαφος, οδηγώντας σε αναχαιτίσεις και εικονικές αερομαχίες. Συγκεκριμένα, τουρκικά F-16 πέταξαν πάνω από Παναγιά και Οινούσσες αρκετές φορές, ενώ ένα από αυτά πραγματοποίησε και υπερπτήση πάνω από τη Ζουράφα στα ανατολικά της Σαμοθράκης. Σε μια από τις περιπτώσεις, στις 15.06 το τουρκικό ζεύγος F-16 πέταξε μόλις 1.000 πόδια (περίπου 300 μέτρα) πάνω από τις Οινούσσες και στην Παναγιά. Οι υπερπτήσεις δεν ήταν τυχαίες, καθώς τα φυλάκια στις Οινούσσες και στην Παναγιά επισκέφθηκε την Μεγάλη Παρασκευή (22/04) ο υφυπουργός Άμυνας Νίκος Χαρδαλιάς. Μάλιστα, το ελικόπτερο που μετέφερε τον κ. Χαρδαλιά δέχθηκε και δι’ ασυρμάτου παρενόχληση από την τουρκική πλευρά. Υπενθυμίζεται ότι μόλις πριν από λίγες ημέρες ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος είχε σημειώσει, από τη Σούδα όπου βρέθηκε, ότι οι υπερπτήσεις μπορεί να οδηγήσουν σε ατύχημα με απρόβλεπτες συνέπειες. Κάθε μία υπερπτήση προκαλεί και το ανάλογο διάβημα προς την Άγκυρα, ωστόσο εκείνο που παρατηρείται με προβληματισμό από την Αθήνα είναι πως η τουρκική αεροπορία επαναφέρει την ένταση στο Αιγαίο, μάλιστα με την εξαιρετικά επικίνδυνη πρακτική των υπερπτήσεων, παρά το γεγονός ότι αρχικά ο πόλεμος στην Ουκρανία είχε οδηγήσει σε ύφεση.
Σπάνιο περιστατικό με αλεξιπτωτιστή
Σε βράβευση του προσωπικού των Ειδικών Δυνάμεων που επέβαινε σε C-130 σε άσκηση συντήρησης ικανότητας αλεξιπτωτιστή στη Λάρνακα θα προχωρήσει ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος, λόγω των αντανακλαστικών που επέδειξε σε ένα περιστατικό που θα μπορούσε να οδηγήσει σε δυστύχημα. Συγκεκριμένα, δεν αποχωρίστηκε ο εξωτερικός σάκος του αλεξιπτώτου από τον ιμάντα με αποτέλεσμα ο αλεξιπτωτιστής να παραμείνει δεμένος στο εν πτήσει C-130. Στρατιωτικές πηγές ανέφεραν ότι παγκοσμίως η συγκεκριμένη δυσλειτουργία μπορεί να προκύψει 3 με 4 φορές τον χρόνο, περίπτωση για την οποία οι επιβαίνοντες στο C-130 ήταν πλήρως ενήμεροι και εκπαιδευμένοι. Σε περίπτωση που δεν κατόρθωναν να επαναφέρουν τον αλεξιπτωτιστή εντός του αεροπλάνου, τότε θα έκοβαν τον στατικό ιμάντα και ο στρατιωτικός θα έπεφτε με το εφεδρικό αλεξίπτωτο με το οποίο ήταν εφοδιασμένος.
ΠΗΓΗ: kathimerini.gr
0 Σχόλια