Η τελική απόφαση αναμένεται να ληφθεί έως τις αρχές καλοκαιριού και θα συνδυαστεί με την συμφωνία για τις καινούργιες κορβέτες του Στόλου
του Κώστα Σαρικά
Το ενδεχόμενο αναβάθμισης όχι των δύο αλλά και των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης «ΥΔΡΑ» φαίνεται ότι εξετάζει πλέον σοβαρά το Πολεμικό Ναυτικό. Ο αρχικός σχεδιασμός για εκσυγχρονισμό μόνο δύο φρεγατών, χρησιμοποίηση της τρίτης ως εκπαιδευτικό πλοίο και παροπλισμός της τέταρτης για να εξασφαλιστεί στοκ ανταλλακτικών φαίνεται να αλλάζει. Με τους Επιτελείς του Στόλου να προσανατολίζονται πλέον στην αναβάθμιση και των τεσσάρων ΜΕΚΟ 200HN και μάλιστα με ένα πλήρες πακέτο το οποίο περιλαμβάνει οπλισμό, αισθητήρες αλλά και πρόωση το οποίο θα αγγίξει περίπου τα 500 εκ και για τα τέσσερα πλοία.
Ο προσανατολισμός των Στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού για αναβάθμιση του συνόλου των Γερμανικών φρεγατών είναι σύμφωνα με πληροφορίες αποτέλεσμα το οποίο προκύπτει τόσο από την οικονομοτεχνική μελέτη όσο και από την ανάγκη για διατήρηση υψηλής «οροφής» αριθμού μεγάλων Μονάδων επιφανείας στο οπλοστάσιο του Στόλου. Οι προσφορές που έχει στη διάθεσή του το ΓΕΝ για την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ δείχνουν ότι το κόστος μειώνεται κατακόρυφα για κάθε πλοίο αν αυτή αφορά και τις τέσσερις φρεγάτες ενώ σε περίπτωση που αποφασιστεί ο εκσυγχρονισμός μόνο των δύο η τιμή για κάθε Μονάδα ειδικά όταν αφορά πλήρες πακέτο εκτινάσσεται. Επιπλέον το γεγονός ότι προς το παρόν το Πολεμικό Ναυτικό δεν φαίνεται να διαθέτει budget μεγαλύτερο των 2 δις τουλάχιστον για το άμεσο μέλλον περιορίζει την δυνατότητα παραγγελίας και άλλων πλοίων πέρα των τεσσάρων ή πέντε κορβετών. Κατά συνέπεια και με δεδομένο ότι οι φρεγάτες S διανύουν τα τελευταία χρόνια της επιχειρησιακής τους ζωής ο κίνδυνος μείωσης των μεγάλων Μονάδων επιφανείας τα επόμενα χρόνια είναι ορατός.
Η τελική απόφαση αναμένεται να ληφθεί έως τις αρχές καλοκαιριού και θα συνδυαστεί με την συμφωνία για τις καινούργιες κορβέτες του Στόλου. Πάντως δεν θεωρείται δεδομένο ότι πλεονέκτημα για την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ 200HN θα έχει η εταιρεία που θα επικρατήσει στη «ναυμαχία» για τις κορβέτες. Με πιο πιθανό ενδεχόμενο να είναι η αναβάθμιση των φρεγατών να μην αποτελέσει συμφωνία «πακέτο» με τη αγορά καινούργιων κορβετών.
Η διαφαινόμενη αλλαγή «ρότας» για το Πολεμικό Ναυτικό στο ζήτημα των ΜΕΚΟ επηρεάζει σαφέστατα και τη συμφωνία για τις κορβέτες αφού πλέον το υπολειπόμενο budget δεν θα ξεπερνά το 1,5 δις. Με αυτά τα χρήματα θεωρείται αδύνατο σε αυτό το πόσο να «χωρέσουν» πέντε καινούργια πλοία με οπλισμό και υποστήριξη. Έτσι η προσπάθεια φαίνεται να επικεντρώνεται πλέον σε τέσσερις καινούργιες κορβέτες. Οι έως τώρα πάντως προτάσεις των τεσσάρων βασικών «μνηστήρων» απέχουν αρκετά από το 1,5 δις για τέσσερα πλοία με πιο κοντινή την Ολλανδική πρόταση της Damen για την Sigma10514 η οποία ξεπερνά το 1,6 δις. Με τους Βρετανούς της Babcock να ακολουθούν, τους Γάλλους της Naval Group και η πιο ακριβή πρόταση φαίνεται ότι αφορά τις Doha της Ιταλικής Fincantieri.
Το Πολεμικό Ναυτικό αναμένει νέες βελτιωμένες προτάσεις όμως η παράμετρος ναυπηγεία φαίνεται ότι καθορίζει σε αυτό το θέμα τις εξελίξεις. Αφού προαπαιτούμενο από την Αθήνα είναι η κατασκευή των καινούργιων κορβετών, τουλάχιστον τριών, σε Ελληνικά ναυπηγεία. Οι επαφές των «μνηστήρων» φαίνεται ότι έχουν προχωρήσει αρκετά με τον καινούργιο ιδιοκτήτη των ναυπηγείων Σκαραμαγκά εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου με τους Γάλλους της Naval Group να έχουν το πλεονέκτημα. Οι νομικές εκκρεμότητες των ναυπηγείων Σκαραμαγκά αποτελούν «σκόπελο» ο οποίος όμως υπάρχει αισιοδοξία ότι θα ξεπεραστεί. Το Πολεμικό Ναυτικό αλλά και η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας επιθυμούν να «κλειδώσουν» οι αποφάσεις τόσο για τις καινούργιες κορβέτες όσο και για την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ έως τα τέλη Μαΐου ή έστω στις αρχές του καλοκαιριού.
ΠΗΓΗ: newpost.gr
0 Σχόλια