Του Νικολάου Αθ. Μπλάνη Αντιστράτηγου Αστυνομίας ε.α.
1. Πολύ κουβέντα γίνεται για το Επιτελικό Κράτος. Τι είναι τελικά αυτό; Είναι απλά ένας Πρωθυπουργός με ενισχυμένο γραφείο; Αυτό είναι το μικρό και ευέλικτο κράτος; Ασφαλώς όχι. Επιτελικό είναι ένα κράτος, όταν τα Υπουργεία του μπορούν να σχεδιάζουν τις δημόσιες πολιτικές αρμοδιότητάς τους και να παρακολουθούν την εφαρμογή των δημόσιων πολιτικών. Στην Ελλάδα υπάρχουν αδυναμίες και το βασικότερο πρόβλημα είναι η σύγχυση επιτελικών και μη αρμοδιοτήτων. Αυτό που απαιτείται δεν είναι συγκεντρωτισμός, αλλά αποκέντρωση-εκχώρηση αρμοδιοτήτων, απλοποίηση διαδικασιών και βελτίωση του επιπέδου συντονισμού όλων των δημοσίων λειτουργιών.
2. Στην Ελλάδα γνωρίζουμε το Επιτελείο Στρατού (ή της ΕΛ-ΑΣ). Εκεί δηλαδή που χαράσσεται η βασική στρατηγική και παίρνονται οι γενικές αποφάσεις. Γνώμες μπορεί να εκφράζουν πολλοί, όμως τις τελικές αποφάσεις τις παίρνει ένας, ο οποίος άλλωστε φέρει και την ευθύνη. Δεν πρόκειται για ανοιχτή, συμμετοχική διαδικασία αλλά για μια διαδικασία αυστηρής επιλογής και πάλι με τελική ευθύνη του διευθύνοντος αυτό. Όμως ο συγκεντρωτισμός ακυρώνει την ποιότητα. Η πειθαρχία αντικαθιστά τη σκέψη.
3. Στο σχετικό ν.4622/2019 δεν υπάρχουν διατάξεις, που να επιφέρουν λειτουργική ανακατανομή των αρμοδιοτήτων. Οι βασικές ρυθμίσεις αφορούν την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών υποστήριξης του Πρωθυπουργού με σκοπό τον καλύτερο συντονισμό. Πώς είναι δυνατόν, λοιπόν, να μιλάμε για επιτελικό κράτος, όταν το θέμα της κατανομής των αρμοδιοτήτων παραμένει ανέγγιχτο, ενώ ταυτόχρονα υποβαθμίζει την ουσία του σχεδιασμού και της διαμόρφωσης των δημόσιων πολιτικών με τον αποκλεισμό της κοινωνίας και των στελεχών του Δημοσίου από τη διαδικασία λήψης αποφάσεων;;;
4. Σύμφωνα με δημοσίευμα (10/2021) «ο νέος Υπουργός ΠΡΟ.ΠΟ, συνεργαζόμενος με τον Υφυπουργό σκοπεύει να προχωρήσει σε κρίσεις, που θα αλλάξουν την εικόνα της Αστυνομίας. Στο πλαίσιο αυτής της επιλογής, συνεργάζεται και με τον διευθυντή του Πρωθυπουργού. Στο πλαίσιο αυτό, οι κρίσεις θα συνοδεύονται από συναρπαστικές αλλαγές, που κανείς δεν περιμένει». Τι νόημα έχει η αναφορά στο διευθυντή του Πρωθυπουργού; Αυτός θα ορίσει την Ηγεσία της ΕΛ-ΑΣ και όχι τα αρμόδια Συλλογικά Όργανα; Εξάλλου σε ποιόν ανήκει η αρμοδιότητα να προτείνει νέο θεσμικό πλαίσιο; Δεν ανήκει αποκλειστικά στον Υπουργό και κανένας άλλος δεν μπορεί να την ασκήσει. Πάντως μέχρι σήμερα δεν έγινε τίποτα για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου εξέλιξης των αξιωματικών. Οι υποσχέσεις για «δομικές αλλαγές» αποδείχθηκαν μπαλαφάρες. Στο μεταξύ, η δίμηνη αναβολή των κρίσεων επέτεινε τον άτυπο πόλεμο μεταξύ των διάφορων παράκεντρων εξουσίας.
5. Διαβάσαμε επίσης, ότι μετά τη συνάντηση την Πέμπτη του Πρωθυπουργού με τον προηγούμενο Υπουργό ΠΡΟ.ΠΟ, ο τελευταίος φέρεται να πέρασε, μετά από πολύ καιρό, το κατώφλι του γραφείου του διευθυντή του Πρωθυπουργού, προκειμένου να «λύσουν κάποιες μικροπαρεξηγήσεις του παρελθόντος» (sic). Και η απορία παραμένει, ποιές μπορεί να ήταν αυτές;
6. Τα Υπουργεία πρέπει να μπορούν να σχεδιάζουν δημόσιες πολιτικές και να παρακολουθούν την εφαρμογή. Οι Υπουργοί δεν είναι άβουλοι διαχειριστές των χαρτοφυλακίων τους. Η «αυλή» του Μαξίμου δεν μπορεί να αποφασίζει πριν από αυτούς γι΄ αυτούς. Η ιεραρχική υποκατάσταση δεν είναι επιτρεπτή. Τους ακυρώνει και τους αδρανοποιεί. Έτσι οι εξαγγελίες για αναδιάρθρωση υπηρεσιών και εκπαιδευτική μεταρρύθμιση …χάθηκαν μεταξύ Μαξίμου και Κατεχάκη. Άλλο πράγμα είναι ο συντονισμός, η εποπτεία και ο έλεγχος. Ως γνωστόν η αρμοδιότητα είναι άμεση απόρροια της αρχής της νομιμότητας και χαρακτηρίζει το Κράτος Δικαίου. Διαφορετικά μιλάμε για Αστυνομικό (Απολυταρχικό) Κράτος.
7. Συμπερασματικά, αυτό που θέλουμε, είναι ένα ισχυρό αποκεντρωμένο κράτος με πάγιες συγκροτημένες δομές και ξεκάθαρους κανόνες-ρόλους-αρμοδιότητες, ώστε να μην δικαιολογείται καμιά ιεραρχική υποκατάσταση, ούτε τα πρόσωπα να καθορίζουν τις διαδικασίες κατά το δοκούν και σύμφωνα με ιδιοτελή συμφέροντα. Με λίγα λόγια χωρίς παράκεντρες εξουσίες. Όπου οι πολυπράγμονες «παρατρεχάμενοι» της «αυλής» του Μαξίμου δεν θα υπερβαίνουν τον ρόλο τους και τη λεπτή κόκκινη γραμμή, που χωρίζει την εκπλήρωση αυτού από την έπαρση, την αλαζονεία και τον αυταρχισμό, υποκαθιστώντας το σύνολο της Εκτελεστικής-Νομοθετικής Λειτουργίας και ακυρώνοντας το Κράτος Δικαίου. Το πρόβλημα συντονισμού του κρατικού μηχανισμού δεν επιλύεται, ούτε με επικοινωνιακούς όρους (όπως αυτοί του Υπουργού ΠΡΟ.ΠΟ), ούτε μέσω περίκλειστων, υπερσυγκεντρωτικών πρωθυπουργικών γραφείων!!!
5 Σχόλια
Επιτελικο Κρατος με κολλεγιοπαιδα του Ελληνικου κολλεγιου, του Χαρβαρντ, των τζακιων, αλλά και του κομματικού σωλήνα, μόνον διάλυση καί καταστροφη του υπάρχοντος κράτους έφεραν. Το είδαμε το καλοκαίρι με τις πυρκαγιές. Ήλθαν πυροσβέστες απ' όλη την Ευρώπη να τις σβήσουν. Μόνο από το Πακισταν και Μπαγκλαντες πού δεν ηλθαν! Το είδαμε στην Αττική οδό. Έκλεισαν τα πάντα. Κατέβασαν ρολά... Το Δημόσιο χρέος το εφτασαν στα 400 Δις€... Το χρέος της Νέας Δημοκρατιας στά 350Δις. Το χρέος του ΠΑΣΟΚ στα 250Δις! Οι άνθρωποι είναι ανεπαρκείς και επικίνδυνοι... Σέ ένα πόλεμο θα γίνει του Κωμικου Ζελενσκι της Ουκρανιας...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπιτελικο τσιρκο.Απο το 1974 μεχρι σημερα ειναι μακραν η ποιο αχρηστη και Ανθελληνικη κυβερνηση που γνωρισε ο τοπος.Επιβαλλεται να εξαφανιστουν απο το κοινοβουλιο και ταχιστα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπιτελικά.....αρχή δια παντός επιστητού και κατάστασης. Επιτελικά σουργελα του κ€ρατά. Η μόνη λύση πάρτε δρόμο πριν είναι πολύ αργά για την πατρίδα και πριν δημιουργήσετε μη αναστρέψιμες συνέπειες και καταστάσεις. Φύγετε είστε επικίνδυνοι για την χώρα και τους Έλληνες, ΦΥΓΕΤΕ χθες όχι σήμερα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΉθελα ειλικρινά να ξέρω τι ισχύει τελικά. είναι τόσο άχρηστοι ή εξυπηρετούν (Εβραϊκό) σχέδιο εξόντωσης του ελληνισμού?
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτρατηγέ, καλά τα γράφετε εσείς. Το θέμα είναι ότι ο σκοπός του συστήματος δεν είναι η εξυπηρέτηση και η προστασία του πολίτη, αλλά το βόλεμα των εκάστοτε ημέτερων, είτε αυτό είναι η αργομισθία είτε η προαγωγή είτε η μετάθεση σε εκλεκτές θέσεις με πρόσθετες εξουσίες και αποδοχές (νόμιμες ή μαύρες). Αν, παρεμπιπτόντως, γίνει και κανένα έργο έτσι να φαίνεται ότι δουλεύουμε, έχει καλώς. Αλλιώς, δεν πειράζει. Τα έχουμε στήσει τα πράγματα έτσι, που νόμιμα δεν βγάζει κανείς άκρη και θα αναγκαστεί να συρθεί στα εκλογικά γραφεία μας για να "τακτοποιήσει την υπόθεσή του". Θα τον κρατάμε εσαεί σε ομηρία, με υποσχέσεις και "τυράκια" για να μας ψηφίζει και να μας ξαναψηφίζει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο επιτελικό σούργελο, που γράφει κι άλλος από κάτω, είναι απλά μια προσπάθεια του Μητσοτάκη να συγκεντρώσει όλες τις εξουσίες υπό τον έλεγχο των συμβούλων του, ανθρώπων με πτυχία μεν, χωρίς κομματικές περγαμηνές δε. Όπως αποδεικνύεται, ήταν αποτυχημένη, τόσο στην σύλληψη όσο και στην υλοποίηση. Ποιο παλαιοκομματικό, οικογενειοκρατικό στέλεχος θα δεχόταν έλεγχο και κατευθύνσεις από αλεξπιτωτιστές που δεν κόλλησαν μια αφίσα, δεν έπαιξαν ξύλο με την ΚΝΑΤ, δεν έφαγαν σόλες στις γειτονιές να σφίγγουν χαμογελαστοί χέρια ανθρώπων που δεν γνωρίζουν, δεν ξόδεψαν ώρες στο τηλέφωνο να βρουν θέση στην εντατική ή δουλίτσα των 592 ευρώ για τον γονυπετή ψηφοφόρο;
Κάποια στιγμή, πρέπει να υλοποιηθεί στη χώρα μας το πραγματικό επιτελικό κρατος. Τα υπουργεία πρέπει να αποκεντρώσουν τις αρμοδιότητές τους στις περιφέρειες και στους δήμους και να κρατήσουν μόνο τον σχεδιασμό προς εντοπισμό και επίλυση προβλημάτων, μέσω νομοθετικού έργου. Δεν πρέπει να είναι δουλειά του υπουργείου οι πολιτογραφήσεις, η έγκριση τύπου σε οχήματα και δεν ξέρω γω τι άλλο που λύνεται με καθορισμένες διαδικασίες και συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Βέβαια, έτσι οι πολίτες θα απευθύνονται στην Περιφέρεια "δια τας υποθέσεις των", η οποία επιπλέον δεν θα έχει την ευελιξία να τις λύσει με μια υπογραφή του υπουργού ή του γενικού γραμματέα αλλά θα δεσμεύεται από τη νομοθεσία. Έτσι, όμως, τέρμα το πολιτικό αλισβερίσι, τέρμα και τα ψηφαλάκια.
Συμπέρασμα: όποιος έχει την εξουσία, δεν την παραδίδει εύκολα. Μην περιμένετε να αλλάξουν τα πράγματα, Από ραγιάδες των οθωμανών, γίναμε ραγιάδες των πολιτικών. Άντε, καλή λευτεριά και καλή Σαρακοστή.