Του Νικολάου Αθ. Μπλάνη Αντιστράτηγου Αστυνομίας ε.α.
1. Ως γνωστόν τον Ιούνιο 2021 παρουσιάσθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο το σχέδιο για την «αναδιάρθρωση» και την «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση» της ΕΛ-ΑΣ. Οι σημαντικότερες αλλαγές ήταν ο ενιαίος σχεδιασμός για ασφάλεια και αστυνόμευση, η συγχώνευση δηλ. των δύο κλάδων, η ενοποίηση υπηρεσιών κ.ο.κ. (οι διευθύνσεις του επιτελείου μειώνονταν από 45 σε 35). Συνεπείς στην ασυνέπειά τους και στην άσκηση προσωπικών επιλογών οι Ηγεσίες μέχρι σήμερα δεν προχώρησαν στις αναγκαίες «δομικές» αλλαγές. Τώρα εξαγγέλθηκε εκ νέου «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση». Όμως η συχνή αλλαγή αντιλήψεων της Διοίκησης δεν συνιστά άρτια λειτουργία αυτής.
2. Η ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα και γίνεται «ανέκδοτο». Κάθε φορά που υπάρχουν «ζόρια», ακούμε βαρύγδουπες εξαγγελίες για «αναδιάρθρωση» και «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση». Αυτό λοιπόν που προέχει είναι η αναβάθμιση του ουσιαστικού περιεχομένου των σπουδών (βασικών και δια βίου μάθησης), που δεν μπορεί να είναι μόνο τυπική (με νομοθετικές προβλέψεις κ.λ.π.) αλλά και ουσιαστική. Αυτό σημαίνει υιοθέτηση νέων πρακτικών, που αποδεδειγμένα μπορούν να συμβάλουν στην παραγωγή αστυνομικών, οι οποίοι θα έχουν "μάθει τη δουλειά" μέσα στις σχολές και θα έχουν κατανοήσει τις πραγματικές διαστάσεις του αστυνομικού έργου, ώστε να το ασκήσουν αποτελεσματικά.
3. Αντιθέτως είδαμε στο νέο π.δ. 22/2022 οργανωτικά «μπαλώματα». Τα προβλήματα εξακολουθούν να κρύβονται «κάτω από το χαλί». Είδαμε την ίδρυση Τμήματος Προστασίας Ζώων στο Επιτελείο του Αρχηγείου (4ο Τμήμα στη Δ/νση Γενικής Αστυνόμευσης), μετά από πάγιο αίτημα της φιλοζωικής κοινότητας. Δηλαδή μια ακόμη γραφειοκρατική δομή. Καμιά σχέση με την «μάχιμη» αστυνόμευση και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης των αστυνομικών. Αλίμονο αν για κάθε Ειδικό Ποινικό Νόμο ιδρύεται και μια Υπηρεσία. Είχε προηγηθεί (το Φεβρουάριο) δήλωση του Υπουργού (ωσάν να μην ήταν υποχρέωση της ΕΛ-ΑΣ) ότι…«διέταξε (sic) συλλήψεις μετά από καταγγελίες για βάναυση συμπεριφορά κατά ζώων στα κυνοκομεία της Σπάρτης». Τελικά φαίνεται, ότι οι επιθυμίες των… «αφεντικών» (της φιλοζωικής) ικανοποιούνται; Είδαμε επίσης την ίδρυση Δ/νσης Αστυνόμευσης Αγίου Όρους (οι Άγιοι Ηγούμενοι έκαναν το …θαύμα τους;)!!!
4. Ταυτόχρονα είδαμε τους «πανηγυρισμούς» των συνδικαλιστών (με τη συντεχνιακή λογική) γιατί… « καταργούνται οι διατάξεις του π.δ. 7/2017, που αφορούν την Α΄ Υποδιεύθυνση Άμεσης Δράσης, με ταυτόχρονη επαναφορά σε ισχύ του προηγούμενου καθεστώτος» (ένα ακόμη πισωγυρίσματα δηλαδή). Θυμίζουμε ότι, όπως ανακοινώθηκε τότε, οι διατάξεις του π.δ.7/2017 «αναβάθμιζαν και ικανοποιούσαν όλες τις λειτουργικές ανάγκες της ΄Αμεσης Δράσης, αφού «έβαζαν» κανόνες, οριοθετούσαν ρόλους, προτεραιότητες και δράσεις, προσδιόριζαν ευθύνες και καθιστούσαν ευκολότερο τον συντονισμό και τον έλεγχο». Τότε που επίσης είδαμε τις «επαναστατικές ανακοινώσεις» στα social media κάποιων συνδικαλιστών, που λειτουργούν ως τροχοπέδη κάθε εξέλιξης.
5. Αυτό που βλέπουμε λοιπόν, είναι η επικέντρωση σε προσωπικές επιλογές εξυπηρέτησης συντεχνιακών «συμφερόντων» και η αδυναμία εφαρμογής μιας στρατηγικής βάσει ενός ολοκληρωμένου επιτελικού σχεδιασμού. Καμιά προσπάθεια για την αντιμετώπιση του υδροκεφαλισμού- συγκεντρωτισμού, που επικρατεί στο οργανόγραμμα (έχει πάρει τη μορφή ανάποδης πυραμίδας με διπλά επιτελεία, πολλές κεντρικές δ/νσεις κ.α.) αφενός και αφετέρου της πολυδιάσπασης με τη δημιουργία διάφορων Μονάδων (Ομάδων), Γραφείων, Τμημάτων και Υπηρεσιών, που ακυρώνει τον αναγκαίο συντονισμό, έλεγχο και ενότητα της προσταγής και κατασπαταλά δυνάμεις σε γραφειοκρατικές λειτουργίες (γραμματείες, σκοπιές, αξιωματικούς υπηρεσίας, διοικητές-υποδιοικητές κ.α.).
6. Αποτέλεσμα των δομικών αυτών προβλημάτων είναι η υποστελέχωση, στα όρια της διάλυσης, των Α.Τ. και Τ.Α. (και κατά συνέπεια της ΕΛ-ΑΣ, αφού αυτά αποτελούν τα κύτταρα του Σώματος), τα οποία όχι μόνο αδυνατούν να ασκήσουν προληπτική αστυνόμευση με περιπολίες (πεζές ή εποχούμενες), αλλά ούτε να καλύψουν τις βασικές ανάγκες εσωτερικών λειτουργιών, όταν πολλές φορές δεν διαθέτουν βαθμοφόρο ΑΞ.ΥΠ. ή και κλείνουν τις βραδινές ώρες. Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να ξεχνάμε (αποτελεί βασική αρχή), ότι η αποτελεσματικότητα της αστυνομίας αναγνωρίζεται στην απουσία του εγκλήματος και της αταξίας (πρόληψη) και όχι στην ορατή απόδειξη της αστυνομικής δράσης (καταστολή-εξιχνίαση) στην αντιμετώπισή του (βλ. The Peelian Principles for Policing, from HMIC’s Annual Assessment of Policing in England and Wales 2013/14).
7. Θα επαναλάβουμε λοιπόν, ότι αυτό που απαιτείται είναι η απλούστευση του οργανογράμματος, λιγότερες και ευέλικτες δομές, κατάργηση-συγχώνευση των Διευθύνσεων και Τμημάτων με ομοειδές αντικείμενο και ενίσχυση των μάχιμων Υπηρεσιών. Υπαγωγή των αυτοτελών κεντρικών Υπηρεσιών στις αντίστοιχες οργανωτικές δομές, ώστε να επιτυγχάνεται ο αναγκαίος συντονισμός (όπως ειδικότερα αναλύσαμε σε προηγούμενο άρθρο μας με τίτλο: Τα δομικά προβλήματα της ΕΛ-ΑΣ δεν λύνονται με «ασπιρίνες», αλλά με «βαθύ νυστέρι»)!!!
0 Σχόλια