ΦΩΤΟ: Πολεμικά αεροσκάφη F-35 της αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας έτοιμα για απογείωση. Φωτογραφία via Twitter, @usairforce photos by R. Nial Bradshaw
Οι διαδικασίες έχουν επιταχυνθεί, ιδίως μετά το νομοσχέδιο Μενέντεζ - Ρούμπιο, το οποίο ανοίγει την πόρτα στην Ελλάδα για την προμήθεια του μαχητικού 5ης γενιάς
Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com - ΠΗΓΗ: POLITICAL 01/12/2021 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]
Στα μέσα Δεκεμβρίου ξεκινούν οι συζητήσεις ανάμεσα στην Πολεμική Αεροπορία και το Joint Program Office, την υπηρεσία του αμερικανικού Πενταγώνου που είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη και τις πωλήσεις του «αόρατου» μαχητικού F-35.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η αμερικανική «task force» αναμένεται να φτάσει στην Αθήνα στις 13 Δεκεμβρίου και να ξεκινήσει αμέσως τις διαπραγματεύσεις με τα στελέχη του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας και της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων. Πρόκειται για την επίσημη έναρξη των συζητήσεων ανάμεσα στις δύο πλευρές, ώστε η Ελλάδα να μπει το συντομότερο δυνατόν στο κλαμπ των χωρών που έκαναν το άλμα στην 5η γενιά μαχητικών αεροσκαφών.
Το ενδιαφέρον της χώρας μας είναι δεδομένο, άλλωστε το επισήμανε και ο πρωθυπουργός στη «Washington Post», αποκαλύπτοντας πως «υπάρχει ένα μεσομακροπρόθεσμο σχέδιο να προμηθευτούμε το μαχητικό F-35». Είχαν προηγηθεί οι ενημερωτικές συναντήσεις του κλιμακίου της Lockheed Martin με την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία, στις οποίες αναπτύχθηκαν λεπτομερώς οι επιχειρησιακές ικανότητες του αεροσκάφους, με την ελληνική πλευρά, σύμφωνα με πληροφορίες, να μην κρύβει τον ενθουσιασμό της, ρωτώντας μετ’ επιτάσεως πότε θα είναι έτοιμο για ένταξη στο οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ο ρόλος του Πάιατ
Το τελευταίο διάστημα οι διαδικασίες έχουν επιταχυνθεί, ιδίως μετά το νομοσχέδιο Μενέντεζ - Ρούμπιο, το οποίο ανοίγει την πόρτα στην Ελλάδα για την προμήθεια του μαχητικού 5ης γενιάς. Η αλλαγή στη στάση της αμερικανικής κυβέρνησης διαπιστώνεται και από τις διαρροές που θέλουν την Ουάσιγκτον να πετάει την «μπάλα» στην ελληνική πλευρά.
Ενώ μέχρι τώρα η επίσημη αμερικανική θέση, όπως την είχε εκφράσει ο πρέσβης των ΗΠΑ Τζέφρι Πάιατ, ήταν η αναμονή μέχρι να ολοκληρωθεί η αναβάθμιση των 83 F-16 σε Viper, τώρα η αμερικανική κυβέρνηση δηλώνει έτοιμη να υποδεχτεί ένα επίσημο ελληνικό αίτημα (LoR για LoA), ώστε να προχωρήσει γρήγορα η δέσμευση των θέσεων στη γραμμή παραγωγής, εφόσον βέβαια η Αθήνα διαθέτει τα απαραίτητα κονδύλια.
Πηγές από τις ΗΠΑ, ωστόσο, υπογραμμίζουν ότι, ανεξαρτήτως του πότε θα φτάσει η ελληνική LoR, θα πρέπει να μεσολαβήσουν τουλάχιστον πέντε χρόνια μέχρι να πετάξει ελληνικό F-35 στο Αιγαίο, ξεκαθαρίζοντας πως «δεν υπάρχει σύντομος δρόμος».
Αυτό συμβαίνει διότι απαιτείται η τήρηση συγκεκριμένων διαδικασιών για την εκπαίδευση των πιλότων, η οποία θα γίνει στις ΗΠΑ, αλλά και την κατασκευή των υποδομών που θα φιλοξενούν τα υπερσύγχρονα μαχητικά, καθώς δεν αρκούν τα σέλτερ που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία στις βάσεις της. Αυτό, βέβαια, καθιστά ακόμη πιο επιτακτική την ανάγκη να σταλεί όσο το δυνατόν συντομότερα το ελληνικό αίτημα, που σύμφωνα με πληροφορίες προγραμματίζεται για το πρώτο τρίμηνο του 2022 και ενδεχομένως να συμπέσει με την επίσημη επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στον Λευκό Οίκο.
Μονόδρομος το αεροσκάφος
Αυτό στο οποίο φαίνεται να συμφωνούν οι δύο πλευρές, πάντως, είναι ότι το 5ης γενιάς αεροσκάφος αποτελεί μονόδρομο για την Πολεμική Αεροπορία. Σύμφωνα με υψηλόβαθμη στρατιωτική πηγή, το F-35 διαθέτει πλεονεκτήματα για τα οποία δεν υπάρχει εναλλακτική επιλογή. Η χαμηλή παρατηρησιμότητα είναι ίσως ένα από τα σημαντικότερα. Η αεροδυναμική του F-35, ο τρόπος λειτουργίας του ραντάρ του, οι παθητικοί αισθητήρες, τα συνθετικά υλικά αλλά και η επικάλυψή του, βοηθούν στη μείωση της «υπογραφής» του αεροσκάφους στο μέγεθος ενός μικρού πτηνού, κάνοντάς το πρακτικά «αόρατο» στα εχθρικά ραντάρ.
Παράλληλα, η σύντηξη δεδομένων από τους αισθητήρες του F-35 σε μια κοινή οθόνη πολλαπλών χρήσεων αλλά και η αυτόματη προτεραιοποίηση των απειλών και η επιλογή του βέλτιστου τρόπου αντιμετώπισής τους δίνουν στον χειριστή το απόλυτο τακτικό πλεονέκτημα, σε σχέση με ένα αεροσκάφος 4ης γενιάς όπου πρέπει να συνθέτει τα στοιχεία στο μυαλό του. Τα προτερήματα, όμως, δεν σταματούν εδώ. Τα F-35 είναι εφοδιασμένα με ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης AESA, το οποίο λειτουργεί και ως πανίσχυρος παρεμβολέας για τα εχθρικά ραντάρ, ενώ η δυνατότητα διαμόρφωσης για αποστολές κατά εναέριων, επίγειων αλλά και στόχων επιφανείας το καθιστούν «πολυεργαλείο» στα χέρια κάθε αεροπορίας. Χάρη στον συνδυασμό των πλεονεκτημάτων της 4ης και 5ης γενιάς, ένας σχηματισμός F-35 μπορεί να εκτελεί ταυτόχρονα αποστολές έγκαιρης προειδοποίησης, καταστολής αεράμυνας, εγγύς αεροπορικής υποστήριξης, στρατηγικής κρούσης και αεροπορικής υπεροχής.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, το γεγονός ότι 14 κορυφαίες αεροπορίες έχουν ήδη επιλέξει το F-35 και αρκετές ακόμη ετοιμάζονται να μπουν στο κλαμπ των χρηστών του, ενώ μέχρι σήμερα έχουν συμπληρωθεί 453.000 ώρες πτήσης και περισσότερες από 259.000 έξοδοι.
1 Σχόλια
Το ραντάρ του θέλει ήδη άλλαγμα, καθώς είναι GaAs και όχι GaN.
ΑπάντησηΔιαγραφή