«Ναυμαχία» για τις νέες κορβέτες: Τρεις προτάσεις στο «μικροσκόπιο» του ΠΝ

«Ναυμαχία» για τις νέες κορβέτες: Τρεις προτάσεις στο «μικροσκόπιο» του ΠΝ

Τρεις προτάσεις στο μικροσκόπιο του Πολεμικού Ναυτικού - Η εισήγηση των ναυάρχων αναμένεται στις αρχές του έτους

Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com - ΠΗΓΗ: POLITICAL 23/12/2021 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]

Η μάχη για τη νέα κορβέτα του Πολεμικού Ναυτικού έχει ανάψει για τα καλά, με τρεις εταιρείες να διεκδικούν μέχρι στιγμής το συμβόλαιο με την ελληνική πλευρά, αφού μετά τη Γαλλία και την Ολλανδία η τελευταία εξέλιξη θέλει και την Ιταλία να μπαίνει επισήμως στο παιχνίδι.

Η πρόταση της ιταλικής Fincantieri, μεγάλου ανταγωνιστή της γαλλικής Group Naval, περιλαμβάνει την κορβέτα Doha, που αναπτύχθηκε αρχικά για το Κατάρ. Πρόκειται για ένα πλοίο εξαιρετικών δυνατοτήτων, με χαρακτηριστικά που παραπέμπουν περισσότερο σε ελαφριά φρεγάτα παρά σε κορβέτα. Η Doha είναι μεγαλύτερη από τη γαλλική Gowind αλλά και από την ολλανδική Sigma 10514, με εκτόπισμα που ξεπερνά τους 3.200 τόνους. Μπορεί να εξοπλιστεί με τους πανίσχυρους αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30, τους ίδιους που θα φέρουν οι ελληνικές Belharra, ενώ για στόχους επιφανείας διαθέτουν πυραύλους Exocet ΜΜ40. Για τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο οι Doha μπορούν να εφοδιαστούν με σόναρ τρόπιδας, ενώ στα πλεονεκτήματα του πλοίου συμπεριλαμβάνεται η ταχύτητα των 28 κόμβων και η αυτονομία των 21 ημερών.

Υψηλό κόστος

Αν και η πρόταση της Fincantieri ικανοποιεί τις προδιαγραφές του Πολεμικού Ναυτικού, το υψηλό τους κόστος και οι χρόνοι παράδοσης φαίνεται πως στερούν από την ιταλική πρόταση τα χαρακτηριστικά του «φαβορί».

Σύμφωνα με πληροφορίες, η ελληνική πλευρά θέλει τα πλοία να είναι διαθέσιμα όσο το δυνατόν συντομότερα, με τις πρώτες μονάδες να παραδίδονται ακόμη και νωρίτερα από τις φρεγάτες Belharra, δηλαδή πριν από το 2025. Επιπλέον, το Πολεμικό Ναυτικό θέλει να συγκρατήσει το κόστος του προγράμματος στο 1,5 δισ., ώστε να μείνει χώρος για την αναβάθμιση τουλάχιστον τριών ΜΕΚΟ. Η Doha ωστόσο, με τιμή που ξεπερνά κατά πολύ αυτή των δύο ανταγωνιστών της, θα μπορούσε να τινάξει κυριολεκτικά την μπάνκα στον αέρα, στερώντας πολύτιμα κεφάλαια από άλλα προγράμματα. Η Fincantieri, όπως και όλοι όσοι έχουν φέρει προτάσεις για κορβέτες, προτείνει την κατασκευή τους σε ελληνικά ναυπηγεία. Αυτό ωστόσο δεν πρέπει να συγχέεται με τα «πυροτεχνήματα» περί ιταλικού ενδιαφέροντος για την Ελευσίνα, το οποίο ναυάγησε προτού καν εκδηλωθεί.

Την ίδια στιγμή, οι Γάλλοι δεν φαίνονται διατεθειμένοι να χάσουν ούτε αυτό το πρόγραμμα. Ακολουθώντας τη «συνταγή» των φρεγατών Belharra, ρίχνοντας δηλαδή διαρκώς το κόστος και εξοπλίζοντας το πλοίο, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού, έχουν ρίξει στο τραπέζι μια άκρως δελεαστική πρόταση. Η Gowind με εκτόπισμα 2.800 τόνων διαθέτει σύστημα πρόωσης με κινητήρα ντίζελ αλλά και ηλεκτροκινητήρα, ενώ θα είναι εξοπλισμένη με το ίδιο σύστημα μάχης που θα «φορούν» και τα μεγαλύτερα «αδέλφια» τους, οι FDI Belharra. Για την αεράμυνα οι Gowind διαθέτουν 16 πυραύλους MICA, τους οποίους κατευθύνει το ραντάρ NS-100 και είναι εξοπλισμένες με σύστημα εγγύς προστασίας RAM και πυροβόλο Oto Melara των 76 χιλιοστών. Εξίσου ισχυρές είναι και κατά των υποβρυχίων, με τα δύο σόναρ, τρόπιδας και συρόμενο, να εντοπίζουν κάθε υποθαλάσσια απειλή. Οι Γάλλοι υπόσχονται παράδοση των πλοίων το 2024, με το κόστος τους να προσεγγίζει το 1,7 δισ., όμως εκτιμάται ότι μπορεί να μειωθεί στο 1,5 δισ., που είναι το ζητούμενο για την ελληνική πλευρά.

«Αστακός»

Πολλές πιθανότητες όμως συγκεντρώνει και η πρόταση της Damen για την κορβέτα Sigma 10514. Με εκτόπισμα 2.365 τόνων, είναι το μικρότερο πλοίο από τα τρία, όμως έρχεται οπλισμένο σαν «αστακός». Οι Sigma φέρουν αντιαεροπορικούς πυραύλους MICA, αντιπλοϊκούς Exocet, σόναρ τρόπιδας Kingklip και ραντάρ Smart-S MK2.

Και οι τρεις προτάσεις βρίσκονται στο μικροσκόπιο του Πολεμικού Ναυτικού, με την εισήγηση των ναυάρχων να αναμένεται στις αρχές του έτους, ώστε η ελληνική πλευρά να κινηθεί ταχύτατα για την απόκτηση των κορβετών. Η ανάγκη για την ανανέωση του στόλου, άλλωστε, κρίνεται επιτακτική και, όπως ξεκαθαρίζουν ανώτατες πηγές του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, η επιλογή θα γίνει με βάση τα επιχειρησιακά κριτήρια και το συμφέρον της χώρας.

Δημοσίευση σχολίου

1 Σχόλια

  1. Δασκαλοπουλος Κων/νοςΤρίτη, Δεκεμβρίου 28, 2021 9:35:00 π.μ.

    Γιατι η κυβερνηση δεν δεινει τα δισ που δανειστηκε στην ελλαδα σε ελληνικα ναυπηγεια για πολεμικα πλοια ετσι ωστε να γινει αναπτυξη?Γιατι οι ελληνες πολιτες να χρεωνονται μονο απο τα δανεια και να μην επενδυονται αυτα τα χρηματα στην ελλαδα.Αναπτυξη δεν ειναι το ξεπουλημα το κλεισημο η παραχωρηση της πολεμικης δυναμης της χωρας σε ξενους.Η ΝΔ πειρε φετος πολλα δισ δανεια,εαν τα δωσει ολα στο εξωτερικο πως θα ξεχρεωσει τα δανεια που πειρε?Ξανα με φορους και εφορια?Γιατι κλεινη το ενα μετα το αλλο εργοστασιο της πολεμικης βιομηχανιας της ελλαδος ενο πλουτιζει της πολεμικες βιομηχανιες ξενων χωρων?Ποσο θα αντεξη η χωρα τους @@@@@ που κυβερνουν?

    ΑπάντησηΔιαγραφή