Τα περισσότερα προγράμματα παραμένουν στο στάδιο των προθέσεων και αν τα οικονομικά της χώρας δεν βελτιωθούν, ίσως κάποια να μην προχωρήσουν ποτέ
Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com - ΠΗΓΗ: POLITICAL 16/12/2021 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]
Είναι βέβαιο ότι τα τελευταία δύο χρόνια έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες για την ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων και την αναβάθμιση της αποτρεπτικής ισχύος της χώρας. Τα γεγονότα στον Έβρο, η ελληνοτουρκική κρίση του 2020 και οι αναδυόμενες προκλήσεις ασφαλείας στην Ανατολική Μεσόγειο κατέδειξαν την ανάγκη ανανέωσης των μέσων και του προσωπικού, που έπειτα από μια δεκαπενταετία απαξίωσης βρίσκονται σε οριακό σημείο.
Το πρώτο «φως» στην άκρη αυτού του τούνελ φάνηκε με την εξαγγελία του πρωθυπουργού για την αγορά σύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών Rafale από τη Γαλλία. Στη συνέχεια το ενδιαφέρον στράφηκε στο Πολεμικό Ναυτικό και τις ανακοινώσεις για την προμήθεια νέων φρεγατών Belharra, την απόκτηση κορβετών, τορπιλών βαρέος τύπου και ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων. Παράλληλα, η Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής κατακλύζονταν από προγράμματα για την αγορά και την αναβάθμιση εξοπλισμών, όπως οι βόμβες Spice, οι πύραυλοι Spike Nlos, η αναβάθμιση των F-16 Block 50 και πολλών ακόμη συστημάτων, ενώ φτάσαμε να συζητάμε ακόμη και για την αγορά μιας Μοίρας F-35 μετά την ένταξη του νομοσχεδίου Ρούμπιο - Μενέντεζ στον αμυντικό προϋπολογισμό των Ηνωμένων Πολιτειών.
Έξι Rafale F3R
Δυστυχώς, προς το παρόν τουλάχιστον, τα περισσότερα από αυτά τα προγράμματα παραμένουν στο στάδιο των προθέσεων, αφού ελάχιστα έχουν προχωρήσει και αν τα οικονομικά της χώρας δεν βελτιωθούν, ίσως κάποια να μην προχωρήσουν ποτέ.
Μέχρι στιγμής λοιπόν η Ελλάδα έχει ενισχυθεί με έξι Rafale F3R, τα οποία αναμένεται να προσγειωθούν στην Τανάγρα γύρω στις 20 Ιανουαρίου με πλήρες οπλικό φορτίο. Σε καλό δρόμο βρίσκονται και οι φρεγάτες Belharra, καθώς την περασμένη Παρασκευή υπεγράφη το προσύμφωνο ανάμεσα στις Γενικές Διευθύνσεις Εξοπλισμών Αθήνας και Παρισιού, το οποίο προβλέπει την πώληση τριών πλοίων στην Ελλάδα με τον οπλισμό και την υποστήριξή τους έναντι 3 δισ. ευρώ. Ενθαρρυντικές είναι και οι εξελίξεις στα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα MH-60 Romeο, με τα πρώτα να παραδίδονται εντός του 2022. Και κάπου εδώ σταματούν τα καλά νέα.
Το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 Viper βρίσκεται σε οριακό σημείο, καθώς με τις σημερινές δυνατότητες της ΕΑΒ παραδίδεται ένα αεροσκάφος ανά εξάμηνο. Τα μαθηματικά προκαλούν τρόμο, αφού αν δεν προσληφθούν άμεσα εξειδικευμένοι τεχνικοί ώστε να τρέξει το πρόγραμμα, η ολοκλήρωσή του θα είναι ιδιαίτερα αμφίβολη. Σε χειρότερη μοίρα είναι τα C-130 και τα C-27 και παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που καταβάλλουν το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και η Πολεμική Αεροπορία, οι διαθεσιμότητες παραμένουν απογοητευτικές. Για τα P-3 βέβαια ούτε λόγος.
Για να επιστρέψουμε στα μαχητικά, γνωρίζουμε ότι η Πολεμική Αεροπορία θα παραλάβει ακόμη δύο εξάδες Rafale μέχρι το 2023. Ωστόσο, η τέταρτη εξάδα δεν είναι σαφές πότε θα παραδοθεί, αφού οι δύο πλευρές δεν έχουν υπογράψει ακόμη, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι η τιμή των έξι νέων αεροσκαφών, με τα οποία θα συμπληρωθεί η Μοίρα, αγγίζει το 1,3 δισ. ευρώ.
Αναβάθμιση F-16 Block
Την ίδια ώρα, ένα σημαντικό πρόγραμμα για την αεροπορία, αυτό της αναβάθμισης των 38 F-16 Block 50, παραμένει στα χαρτιά. Οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης και η διστακτικότητα της κυβέρνησης να ξαναφέρει το θέμα στην επιτροπή έχουν ως αποτέλεσμα να χάνεται σημαντικός χρόνος που τελικά θα κοστίσει σε διαθεσιμότητες. Τα αεροσκάφη με σχετικά μικρό κόστος θα μπορούσαν να αναβαθμιστούν σε επίπεδο Block 52+ adv., καθώς σε αυτά θα εγκατασταθούν όλα τα συστήματα που αφαιρούνται από τα 83 Viper. Τα 50άρια όχι μόνο θα «κερδίσουν» σε τεχνολογία και ισχύ πυρός, αλλά θα παραμείνουν στην πρώτη γραμμή για αρκετές δεκαετίες, αφού θα επεκταθεί η διάρκεια ζωής τους. Παρ’ όλα αυτά, το πρόγραμμα παραμένει «παγωμένο».
Νέοι πελάτες για F-35
Και ερχόμαστε στον πρωταγωνιστή των ημερών, το F-35. Αν και πανηγυρίζουμε κάθε φορά που ακούμε ότι οι ΗΠΑ ρίχνουν «πόρτα» στην Τουρκία για τα μαχητικά 5ης γενιάς, δεν πρέπει να θεωρούμε βέβαιο ότι η Ελλάδα θα τα αποκτήσει νωρίτερα. Ήδη μπροστά από τη χώρα μας, όσον αφορά τη θέση που μπορεί να διεκδικήσει στη γραμμή παραγωγής, έχουν μπει νέοι πελάτες όπως η Φινλανδία. Η Αθήνα δεν έχει δηλώσει ακόμη το επίσημο ενδιαφέρον της, ενώ μέχρι σήμερα τουλάχιστον τρεις φορές έχει απορρίψει την πρόταση των Αμερικανών για συμμετοχή στην παγκόσμια αλυσίδα παραγωγής του αεροσκάφους.
Κορβέτες
Στο «περίμενε» βρίσκονται και οι τορπίλες βαρέος τύπου για τα υπερσύγχρονα ελληνικά υποβρύχια 214, αντίστοιχα με αυτά που θα διαθέτει η Τουρκία σε λίγους μήνες. Πιο ενθαρρυντικές ωστόσο είναι οι πληροφορίες που έρχονται από τη διαπραγμάτευση για τις κορβέτες, με δηλωμένο το ενδιαφέρον της χώρας για τουλάχιστον 3+1 πλοία, όταν όμως οι ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού απαιτούν τουλάχιστον 15 νέες μονάδες μέσα στην επόμενη πενταετία. Ο αριθμός αυτός θα μπορούσε να επιτευχθεί με συνδυασμό νέων και μεταχειρισμένων πλοίων, όπως οι ολλανδικές φρεγάτες Μ και τα ναρκοθηρευτικά Alkmaar.
0 Σχόλια