ΦΩΤΟ: Μια από τις δυνατότητες που έχει το ΜΗ-60 R είναι να γεμίζει την θάλασσα με ηχοσημαντήρες καλύπτοντας με αυτό τον τρόπο τεραστίων διαστάσεων τομείς έρευνας σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Αυτό από μόνο του δημιουργεί συνθήκες απαγόρευσης δράσης εχθρικών υποβρυχίων, φοβούμενα τον άμεσο εντοπισμό τους. Πηγή εικόνας: US Navy / Lockheed Martin
Δεν είναι σε εξέλιξη μόνο η διαμόρφωση του νέου στόλου που τα επόμενα χρόνια θα κληθεί να διαδραματίσει ίσως τον πιο σημαντικό αποτρεπτικό ρόλο στο Αιγαίο και τα νερά της Μεσογείου.
Το Ναυτικό Επιτελείο, με χαμηλό προφίλ, αλλά βάζοντας «πρόσω» τις μηχανές του, σε πλήρη συνεργασία και σχεδιασμό με τους Επιτελείς του Στόλου και το υπουργείο Εθνικής άμυνας, προχωρά και στην επόμενη μέρα της ανθυποβρυχιακής του δράσης.
Και μπορεί ήδη στα ναυπηγεία της Lorient στη Νοτιοδυτική Γαλλία να έχει ξεκινήσει το «χτίσιμο» της πρώτης εκ των τριών Belh@ra Hellenique, να προχωρούν παράλληλα οι δοκιμές στο νέο πανίσχυρο ραντάρ Sea Fire καθώς στο σύστημα μάχης Setis των φρεγατών, όμως πίσω στην Αθήνα προετοιμάζονται γι’ ακόμη δυο σημαντικές στιγμές που οδεύουν στο αύριο του Στόλου.
Πέραν της διαπραγμάτευσης για τις νέες κορβέτες, τις μεταχειρισμένες φρεγάτες «Μ» από την Ολλανδία και τα ναυρκαλιευτικά, το Πολεμικό Ναυτικό που έχει διαχρονικά συμπεράσματα από τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, ρίχνει ήδη σημαντικό βάρος σε αυτόν.
Το ένα απ’ αυτά τα κομμάτια έχει να κάνει με τα νέα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα, τα πιο σύγχρονα παγκοσμίως, τα Αμερικανικά MH-60 ROMEO. Σύμφωνα με πληροφορίες το πρώτο διάστημα του 2022 τα δυο πρώτα ROMEO περνούν στην Ελληνική κυριότητα.
Την ίδια στιγμή προετοιμάζεται το ταξίδι του πρώτου πυρήνα στελεχών από το Κοτρώνι, στις Ηνωμένες Πολιτείες για την εκμάθηση του νέου αποκτήματος του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και το ξεκλείδωμα πολλών από τα μυστικά του νέου υπέρ-όπλου της Ελλάδας.
Οι πληροφορίες κάνουν λόγο για έμπειρα στελέχη του αεροπορικού στόλου του ναυτικού με εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες ώρες πτήσης πάνω από το Αιγαίο και πολλές ώρες καταδίωξης των τουρκικών υποβρυχίων. Η εκπαίδευση και όλα τα διαδικαστικά υπολογίζεται πως θα διαρκέσουν έως το τέλος του νέου χρόνου, οπότε και τα ελικόπτερα θα φτάσουν στην Ελλάδα και θα ενταχθούν, με τα πληρώματά τους επιχειρησιακά στον Στόλο.
Τ’ αυτιά των ROMEO
Το δεύτερο σημαντικό κομμάτι είναι η φαρέτρα των ROMEO. Η έναρξη, πέραν του οπλισμού που θα φτάσει μαζί με τα ελικόπτερα, αφορά τους λεγόμενους «ηχοσημαντήρες» και είναι ένα εκ των υπό-προγραμμάτων που πρόκειται σύμφωνα με πληροφορίες τις αμέσως επόμενες δυο εβδομάδες να περάσει από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Ηχοσημαντήρες νέου τύπου, με ιδιαίτερη ευαισθησία που μεταδίδουν στο πτητικό μέσο του Πολεμικού Ναυτικού τους ήχους που παράγει ένα κρυμμένο εχθρικό υποβρύχιο.
Αυτοί οι ηχοσημαντήρες όμως δεν προορίζονται μόνο για το αεροσκάφος Ναυτικής Συνεργασίας P-3B Orion, άλλωστε το πρόγραμμα των συγκεκριμένων αεροσκαφών έχει γίνει πονοκέφαλος για το Επιτελείο και το υπουργείο. Οι περισσότεροι εξ αυτών με την αγορά και την άφιξή τους στην Ελλάδα θα χουν προορισμό το Κοτρώνι στον Μαραθώνα Αττικής, δηλαδή στη «φωλιά» παλαιών και νέων Ανθυποβρυχιακών Ελικοπτέρων S-70 Aegean Hawk και των ΜΗ-60 ROMEO.
Βεβαίως οι ηχοσημαντήρες δεν είναι μέρος του εξοπλισμού των υφιστάμενων S-70 του Πολεμικού Ναυτικού αλλά της νέας εποχής ανθυποβρυχιακής δράσης, τα ΜΗ-60 ROMEO. Η πόντιση αυτών των συσκευών στη θάλασσα, τα επόμενα χρόνια αλλά και η πολύτιμη «τράπεζα ήχων» στην 353 Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας, δημιουργούν το δικό τους πλέγμα ασφαλείας κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Το «ξεβράχωμα» των υποβρυχίων
Σε αντίθεση με τα S-70 που ποντίζουν το sonar τους ερευνώντας τον βυθό, το νέο ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού ΜΗ-60 ROMEO- που θεωρείται η πιο ηχηρή απάντηση απέναντι στα τουρκικά υποβρύχια 214, όταν κι αν αυτά παραληφθούν από τη γείτονα- έχει τη δυνατότητα να «φυτεύει», όπως και το P-3B Orion τους ηχοσημαντήρες στην θάλασσα, λαμβάνοντας τα σήματά τους και τους ήχους που μεταφέρονται μέσα στην καμπίνα οργάνων.
Χάρις σ’ αυτά τα συστήματα τα ΜΗ-60 ROMEO έχουν τη δυνατότητα να καλύπτουν πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις έρευνας, επιτηρώντας ουσιαστικά πολύ μεγαλύτερους τομείς σε πολύ μικρότερο χρόνο.
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Πως το ελικόπτερο καθορίζει έναν τομέα έρευνας στον οποίο εκτελεί ρίψη ηχοσημαντήρων σε διάφορα σημεία σε πολύ μικρό χρόνο. Οι ηχοσημαντήρες ξεκινούν την ακουστική επιτήρηση του τομέα τους κι έχουν την ικανότητα να μεταδίδουν ότι σήμα ηχητικά εντοπίζουν στο σύστημα αποστολής του ελικόπτερου ΜΗ-60 ROMEO, οπότε σε πολύ μικρό χρόνο ο χειριστής επιτηρεί ένας τεραστίων διαστάσεων τομέα.
Αντίθετα τα S-70 δεν έχουν αυτή την επιχειρησιακή ικανότητα αλλά βασίζονταν στην χρήση του ποντισόμενου sonar με το οποίο πρέπει να μεταβαίνουν σε κάθε σημείο ξεχωριστά και να κάνουν έρευνα, γεγονός που απαιτεί πολύ μεγαλύτερο χρόνο και καλύπτει μικρότερους τομείς ανά αποστολή.
Το «αόρατο δίχτυ» επιτήρησης στον βυθό του Αιγαίου χτίζεται από το ναυτικό Επιτελείο που έχει ως στόχο πολύ δύσκολα μπορεί κάθε τουρκικό υποβρύχιο να ξεφύγει από τα υπερσύγχρονα συστήματα του ΜΗ-60 ROMEO…
ΠΗΓΗ: hellasjournal.com
0 Σχόλια