Το αμφιλεγόμενο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων P3 του Πολεμικού Ναυτικού εξακολουθεί να προκαλεί πονοκέφαλο στη στρατιωτική ηγεσία
Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com - ΠΗΓΗ: POLITICAL 12/10/2021 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]
Εκτροχιασμένο είναι το πρόγραμμα των Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας P3 Orion, τα οποία παραμένουν στα υπόστεγα της ΕΑΒ χωρίς να καταγράφεται ιδιαίτερη πρόοδος στις εργασίες αναβάθμισης. Το αμφιλεγόμενο πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού των τεσσάρων P3 του Πολεμικού Ναυτικού εξακολουθεί να προκαλεί πονοκέφαλο στη στρατιωτική ηγεσία, καθώς ακόμη και με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις τα αεροσκάφη δεν θα παραδοθούν πριν από τα μέσα της δεκαετίας.
Μάλιστα, το Δημόσιο έχει ήδη καταβάλει το μεγαλύτερο μέρος των 500 εκατ. που απαιτούνται για το πρόγραμμα. Επί υπουργίας Καμμένου, είχαν διατεθεί περισσότερα από 370 εκατ., αν και δεν ήταν λίγοι εκείνοι που είχαν επισημάνει τα προβλήματα και τις δυσκολίες που επεφύλασσε ο εκσυγχρονισμός των συγκεκριμένων αεροσκαφών. Εντύπωση, φυσικά, είχε προκαλέσει εκείνη την εποχή η επιλογή της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ να διαθέσει 500 εκατ. για τα P3 και όχι για νέες τορπίλες βαρέος τύπου για τα υπερσύγχρονα υποβρύχια 214, τα οποία όμως ήταν περιορισμένων δυνατοτήτων, αφού δεν διέθεταν τα κατάλληλα όπλα.
Παρ’ όλα αυτά, το πρόγραμμα ξεκίνησε, όμως μέχρι σήμερα έχει παραδοθεί μόνο το αεροσκάφος ενδιάμεσης λύσης, το οποίο γεμίζει με ώρες πτήσης, ώστε να διατηρούν την επιχειρησιακή τους ετοιμότητα τα πληρώματα του Πολεμικού Ναυτικού. Δεν πρόκειται, ωστόσο, για εκσυγχρονισμένο αεροσκάφος, αφού όλες οι εργασίες που έγιναν ήταν για να μπορέσει απλώς να ξαναπετάξει. Δεν διαθέτει, δηλαδή, τα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα που θα εγκατασταθούν στα υπόλοιπα. Αρχικά το χρονοδιάγραμμα προέβλεπε την παράδοση των δύο πρώτων εκσυγχρονισμένων P3B μέσα στο 2022 και των άλλων δύο εντός του 2023. Οι στόχοι αυτοί μοιάζουν ήδη χαμένοι, αφού αυτήν τη στιγμή εργασίες εκτελούνται μόνο σε ένα από τα τέσσερα P3 και με το ένα τέταρτο των τεχνικών που απαιτούνται. Αυτό σημαίνει ότι αντί για 50 με 60 τεχνικούς σε κάθε αεροπλάνο, εργάζονται μόλις 20 με 30 σε ένα.
Το πρόγραμμα, στο οποίο με καμάρι αναφέρθηκε ο Αλέξης Τσίπρας μιλώντας στη Βουλή, έχει «βαλτώσει για τα καλά», λένε άνθρωποι της αμυντικής βιομηχανίας και το μέλλον του κρίνεται ιδιαίτερα αμφίβολο. Η ΕΑΒ για τους γνωστούς λόγους δεν μπορεί να υποστηρίξει με επιπλέον προσωπικό τα P3, ενώ οι προσλήψεις, που είναι απαραίτητες τόσο για τα P3 και τα C-130 όσο και για το σημαντικότερο πρόγραμμα της εταιρείας, το F-16 Viper, δεν προχωρούν και, σύμφωνα με εκτιμήσεις, αυτήν τη στιγμή λείπουν περί τα 150 άτομα που θα έπρεπε να εξειδικεύονται στα συγκεκριμένα αεροσκάφη. Και όλα αυτά ενώ η κατασκευάστρια Lockheed Martin έχει ήδη μεταφέρει όλα τα απάρτια των αεροσκαφών στα υπόστεγα της ΕΑΒ, ενώ έχει στηθεί και ειδικός χώρος εξομοίωσης, ώστε να ξεκινήσει η εκπαίδευση των χειριστών στο έδαφος μέχρι να ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών.
Τα πράγματα δεν είναι καλύτερα ούτε για τα πολύτιμα μεταγωγικά C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας που βρίσκονται καθηλωμένα εδώ και χρόνια στην Τανάγρα, πλήρως εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες. Αν και η ΕΑΒ αποτελεί πιστοποιημένο συνεργείο για τον συγκεκριμένο τύπο, αδυνατεί να τηρήσει τα χρονοδιαγράμματα παραδόσεων, ενώ κάθε φορά που τίθεται θέμα προσλήψεων εξειδικευμένου προσωπικού από εταιρείες, η διοίκηση του εργοστασίου έρχεται αντιμέτωπη με αντιδράσεις από ομάδες εργαζομένων. Μάλιστα, προκειμένου να βρεθεί άμεσα λύση εξετάζεται η μεταφορά ορισμένων C-130 στο Τελ Αβίβ, ώστε να τα αναλάβει η ισραηλινή βιομηχανία. Αυτό θα είχε μεγάλο κόστος αλλά και ρίσκο, αφού για να μεταφερθούν τα αεροσκάφη θα πρέπει να «κοπούν» οι πτέρυγες και η επανατοποθέτησή τους θα είναι μάλλον αδύνατη, όπως επισημαίνουν πηγές της κατασκευάστριας εταιρείας. Από την άλλη πλευρά, αν μείνουν στην ΕΑΒ και βρεθεί το προσωπικό για να τα αναλάβει, κάθε C-130 αναμένεται να κοστίσει περίπου 1,6 εκατ. ευρώ.
0 Σχόλια