Ήρθε η ώρα ο παλαιότερος τύπος Mirage που βρίσκεται στο οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας να δώσει τη σκυτάλη στη νέα γενιά μαχητικών
Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com - ΠΗΓΗ: POLITICAL 23/09/2021 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]
Ένα «αντίο» δεν είναι ποτέ εύκολο, ειδικά έπειτα από τριάντα τρία χρόνια προσφοράς και ένδοξων στιγμών. Τριάντα τρία χρόνια συνεχούς παρουσίας στις εσχατιές της Ελλάδας με μοναδικό σκοπό την υπεράσπιση της ελληνικής κυριαρχίας απέναντι σε οποιαδήποτε απειλή. Και τα Mirage 2000 της 332 Πολεμικής Μοίρας «Γεράκι» έκαναν ακριβώς αυτό. Με τους Έλληνες χειριστές στα πιλοτήριά τους υπερασπίστηκαν -πολλές φορές με κόστος- κάθε σπιθαμή της ελληνικής επικράτειας, γράφοντας τη δική τους ιστορία με χρυσά γράμματα.
Ήρθε όμως η ώρα ο παλαιότερος τύπος Mirage που βρίσκεται στο οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας να δώσει τη σκυτάλη στη νέα γενιά μαχητικών, τα Rafale F3R που αποτελούν το μέλλον της 332 ΠΜ και ο ερχομός τους φοβίζει τους Τούρκους, όπως έκανε το 1988 ο ερχομός των Mirage 2000.
Τα αεροσκάφη βρίσκονται πλέον στο «πέρας της επιχειρησιακής τους δράσης» με τα ελληνικά χρώματα και η λειτουργία της 332 ΠΜ ετοιμάζεται να ανασταλεί ώστε μετά τις γιορτές να ξεκινήσει και πάλι τις δραστηριότητές της με το νέο γαλλικό απόκτημα της Πολεμικής Αεροπορίας. Όμως, κανείς δεν θα ξεχάσει, ιδιαίτερα οι γείτονες, τις ανηλεείς καταδιώξεις των τουρκικών F-16 στο Αιγαίο, με τα Mirage να κάνουν αυτό που ξέρουν καλύτερα. Να εμπλέκουν τα τουρκικά μαχητικά σε κλειστές αερομαχίες, εκεί όπου τα γαλλικά δελταπτέρυγα έχουν το απόλυτο πλεονέκτημα, με τους Έλληνες πιλότους να βρίσκονται διαρκώς στην 6η ώρα των Τούρκων, δηλαδή σε θέση βολής.
Με τον ερχομό τους στην 114 Πτέρυγα Μάχης της Τανάγρας, τα Mirage 2000 άλλαξαν το παιχνίδι στο Αιγαίο. Η Τουρκία ουδέποτε κατάφερε να μάθει τις πραγματικές δυνατότητες του αεροσκάφους, αφού η ελληνογαλλική συμφωνία προέβλεπε ότι τα μαχητικά της Dassault δεν θα πουληθούν ποτέ στους γείτονες. Η Γαλλία τήρησε την υπόσχεσή της και οι Τούρκοι έβλεπαν τα ελληνικά Mirage 2000 μόνο στις ουρές τους. Η τουρκική αεροπορία δεν θα ξεχάσει ποτέ τι συνέβη στις 8 Οκτωβρίου 1996. Η εμπλοκή ενός τουρκικού F-16 με ελληνικό Mirage 2000 EGM, που βρισκόταν σε υπηρεσία readiness, είχε ως αποτέλεσμα το τουρκικό αεροσκάφος να καταλήξει φλεγόμενο στη θάλασσα, περίπου 9 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Χίου, παρασύροντας στον θάνατο τον έναν από τους δύο χειριστές.
Ακόμη και το βράδυ των Ιμίων τα ελληνικά Mirage 2000 EGM ήταν τα μόνα αεροσκάφη που πετούσαν. Φορτωμένα με τους αντιπλοϊκούς πυραύλους Exocet, ήταν έτοιμα να εξαπολύσουν μια τρομακτική δύναμη πυρός εναντίον του τουρκικού στόλου που προσπαθούσε να αναπτυχθεί στο Αιγαίο. Τόσο οι Exocet όσο και οι πύραυλοι αέρος αέρος Super 530 και Magic 550, που εξόπλιζαν τα Mirage, αποτελούσαν φόβητρο για τους γείτονες, αφού ήταν όπλα άγνωστα στην τουρκική αεροπορία.
Η Ελλάδα αγόρασε 36 Mirage 2000 EGM και τέσσερα διθέσια BGM από το 1988 μέχρι το 1992, εξοπλίζοντας την 331 Μοίρα «Θησέας» και 332 Μοίρα «Γεράκι». Από αυτά, δέκα αεροσκάφη αναβαθμίστηκαν στη συνέχεια σε Mirage 2000-5 και εξακολουθούν να βρίσκονται σε υπηρεσία με τα υπόλοιπα αεροσκάφη της 331.
Τα ελληνικά «δίλιτρα» με περισσότερες ώρες πτήσης από τα αντίστοιχα γαλλικά αντιμετώπισαν με επιτυχία δεκάδες κινδύνους, όχι όμως και τη δεκαετή οικονομική κρίση, που έφερε περιορισμένες διαθεσιμότητες και ελλείψεις σε βασικά ανταλλακτικά. Παρά τα μεγάλα προβλήματα όμως, χάρη στην υπεράνθρωπη προσπάθεια και την αίσθηση καθήκοντος των τεχνικών της Μοίρας, τα δελταπτέρυγα αεροσκάφη δεν έλειψαν ποτέ από τους ελληνικούς ουρανούς. Την παράδοση της «γαλλικής σχολής» μαχητικών θα συνεχίσει για αρκετά χρόνια ακόμη η 331 Πολεμική Μοίρα «Θησέας» με τα Mirage 2000-5.
0 Σχόλια