Η Πολεμική Αεροπορία σχεδιάζει ήδη την επόμενη μέρα και την είσοδό της στην 5η γενιά μαχητικών που θα αλλάξει δραματικά το επιχειρησιακό της δόγμα
Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com - ΠΗΓΗ: POLITICAL 08/09/2021 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]
Μπορεί το ενδιαφέρον όλων να στρέφεται γύρω από τα υπερσύγχρονα γαλλικά Rafale, με τα πρώτα έξι αεροσκάφη να προσγειώνονται στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα γύρω στα τέλη Ιανουαρίου, όμως η Πολεμική Αεροπορία σχεδιάζει ήδη την επόμενη μέρα και την είσοδό της στην 5η γενιά μαχητικών που θα αλλάξει δραματικά το επιχειρησιακό της δόγμα.
Τα 18 Rafale και τα 84 αναβαθμισμένα σε επίπεδο Viper F-16 που θα παραδοθούν στην Ελλάδα μέχρι το 2027 είναι μαχητικά 4,5 και 4ης γενιάς αντίστοιχα, με εκπληκτικές δυνατότητες που θα δώσουν στην Ελλάδα αδιαμφισβήτητη αεροπορική υπεροχή στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Όμως, η χώρα βρίσκεται σε μια περιοχή όπου συνεχώς αναδύονται νέες απειλές και προκλήσεις, η αντιμετώπιση των οποίων επιτάσσει τη συνεχή εξέλιξη των οπλικών συστημάτων και την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών. Στο ερώτημα αν η Ελλάδα χρειάζεται μαχητικό αεροσκάφος 5ης γενιάς δεν υπάρχει άλλη απάντηση από το ξεκάθαρο «ναι». Αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας και παρασκηνιακά οι συζητήσεις με τους Αμερικανούς έχουν ανάψει ώστε να σχεδιαστεί με ακρίβεια η αλλαγή σελίδας της Πολεμικής Αεροπορίας με την ένταξη του F-35 στο οπλοστάσιό της. Η Ελλάδα έχει εκφράσει και επισήμως το ενδιαφέρον της για το «στελθ» μαχητικό της Lockheed Martin, όμως προς το παρόν δεν υπάρχουν ούτε ο δημοσιονομικός χώρος ούτε και η δυνατότητα άμεσης προμήθειας του αεροσκάφους, καθώς η γραμμή παραγωγής του F-35 είναι πιο γεμάτη και από την πλατεία Συντάγματος σε πορεία.
Παρ’ όλα αυτά, η Ελλάδα πρέπει να παραμείνει στον αστερισμό του F-35 ώστε να μη χαθεί άλλος χρόνος και το αμερικανικό μαχητικό μοιάζει με όνειρο του παρελθόντος.
Ειδικά τώρα που είναι ξεκάθαρο ότι τα τουρκικά F-35 δεν θα προσγειωθούν ποτέ στην Άγκυρα, παρά τα όποια σενάρια διακινήθηκαν για εσωτερική κατανάλωση στην Τουρκία. Το ελληνικό επιτελείο θα πρέπει να καταστήσει σαφές ότι η Πολεμική Αεροπορία, μία από τις κορυφαίες του ΝΑΤΟ, θα έχει το μέλλον που της αρμόζει.
Ειδικά από τη στιγμή που η τιμή μονάδας έχει μειωθεί από τα 100 και πλέον εκατομμύρια της πρώτης «φουρνιάς» στα 77,9 και βαίνει συνεχώς μειούμενη. Αυτό σημαίνει βέβαια ότι όλο και περισσότεροι ενδιαφερόμενοι μπαίνουν στην ουρά για να αποκτήσουν το υπερσύγχρονο μαχητικό. Ο χρόνος αναμονής αυτήν τη στιγμή αγγίζει τα 5 έτη, αφού προηγούνται τα 48 F-35 της Πολωνίας, τα 32 του Βελγίου, τα 50 των ΗΑΕ, τα 48 της Φινλανδίας και τα 50 του Ισραήλ.
Αλλαγή σελίδας
Στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας που έχουν συναντήσει το F-35 σε ασκήσεις και συνεκπαιδεύσεις αλλά και η ηγεσία του ΓΕΑ γνωρίζουν ότι ένα υπερόπλο όπως αυτό στα χέρια των Ελλήνων πιλότων θα άλλαζε τελείως τις ισορροπίες στην περιοχή μας.
Χάρη στην τεχνολογία που ενσωματώνει, το αεροσκάφος πετάει σχεδόν μόνο του, δίνοντας στον χειριστή τον χρόνο και τη δυνατότητα να ασχολείται με πιο «σημαντικά» πράγματα, όπως να συνθέσει μια πλήρη εικόνα του πεδίου και των απειλών, να προτεραιοποιήσει τους στόχους του, να σχεδιάσει την αποστολή του με ακρίβεια ή να καθοδηγήσει άλλα αεροσκάφη, πλοία ή οπλικά συστήματα με ασφάλεια τόσο κατά την εμπλοκή όσο και κατά την απομάκρυνση από τη μάχη.
Ο πιλότος έχει χρόνο να σκεφτεί και να αξιολογήσει την κατάσταση που αντιμετωπίζει ακόμη και αν επιχειρεί σε ένα τελείως άγνωστο για εκείνον περιβάλλον. Την εικόνα αυτή έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει σε πραγματικό χρόνο σε όλα τα αεροσκάφη ή οπλικά συστήματα που ενσωματώνουν αντίστοιχη τεχνολογία και αν υπολογίσει κανείς το μεγάλο του πλεονέκτημα, ότι είναι σχεδόν «αόρατο» για τα εχθρικά ραντάρ, γίνεται κατανοητό γιατί τόσες αεροπορίες «στριμώχνονται» στην ουρά για να το αποκτήσουν.
0 Σχόλια