Το παρασκήνιο της συμφωνίας και η ανάρτηση του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ
Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com - ΠΗΓΗ: POLITICAL 29/09/2021 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]
Τεχνολογικό άλμα κάνει το Πολεμικό Ναυτικό με την απόκτηση των τριών φρεγατών Belharra από τη γαλλική Naval Group, θέτοντας τις βάσεις για κυριαρχία στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Το τελευταίο μεγάλο πρόγραμμα ενίσχυσης του ελληνικού στόλου έλαβε χώρα πριν από 30 χρόνια, όταν στα τέλη της δεκαετίας του ’80 η Ελλάδα αγόρασε τις φρεγάτες ΜΕΚΟ 200ΗΝ, που μέχρι σήμερα αποτελούν τις πιο σύγχρονες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού.
Πλέον το Ναυτικό αλλά και συνολικά οι Ένοπλες Δυνάμεις γυρίζουν σελίδα και επενδύοντας στη «γαλλική σχολή» οπλικών συστημάτων μπαίνουν στη νέα ψηφιακή εποχή. Μάλιστα, είναι η πρώτη φορά που η χώρα σταματά μια αμφιλεγόμενη παράδοση δεκαετιών, δηλαδή το μοίρασμα των αμυντικών εξοπλισμών σε περισσότερους από έναν παρόχους. Αυτό που συνέβαινε ήταν ότι ο ένας έπαιρνε τα αεροπλάνα και ο άλλος τα πλοία, ώστε όλοι να είναι «ικανοποιημένοι». Η επιλογή της αγοράς ενός πακέτου εξοπλισμών, η αξία των οποίων ξεπερνά τα 7,5 δισ. ευρώ αν προσθέσουμε και τα Rafale, αντανακλά τη στενή αμυντική σχέση ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι αλλά και τις γεωπολιτικές εξελίξεις, αφού είναι σαφές ότι η AUKUS επιτάχυνε τις διαδικασίες για τη μεγάλη αμυντική συμφωνία Ελλάδας - Γαλλίας.
Αυτό που επίσης έγινε ξεκάθαρο από τη διαδικασία επιλογής φρεγατών, η οποία ξεκίνησε πριν από έναν χρόνο όταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε από το βήμα της ΔΕΘ ότι η Ελλάδα θα ανανεώσει τον στόλο της, είναι ότι η επιλογή έγινε με απολύτως επιχειρησιακά κριτήρια και με στόχο «να πιάσουν τόπο τα χρήματα των Ελλήνων πολιτών», όπως επισημαίνουν ανώτατα στελέχη του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού. Σύμφωνα με πληροφορίες, το Μέγαρο Μαξίμου όχι μόνο δεν αγνόησε, αλλά έλαβε σοβαρά υπόψη του τις εισηγήσεις των αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού, οι οποίοι κλήθηκαν να διατυπώσουν τις απόψεις τους με βάση την επιχειρησιακή τους εμπειρία, αφήνοντας στην άκρη προσωπικές προτιμήσεις και φιλοδοξίες. Για το πρόγραμμα ασκήθηκαν τρομερές πιέσεις από πρεσβείες και παράγοντες της αγοράς εξοπλισμών, όμως κανείς, πόσω μάλλον οι συνεχιστές της ελληνικής ναυτικής παράδοσης, δεν ήθελε να πάρει στον λαιμό του το μέλλον του Πολεμικού Ναυτικού και την άμυνα της χώρας.
«Με μελέτη όλων των προτάσεων, εμπιστοσύνη στο Πολεμικό Ναυτικό και με σύνεση πήραμε αποφάσεις που άλλοι δεν τολμούσαν επί δεκαετίες. Μετά την Πολεμική Αεροπορία και τα Rafale και το Πολεμικό Ναυτικό θωρακίζεται με Belharra. Ελλάς - Γαλλία - συμμαχία reloaded», ήταν το σχόλιο του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου, ο οποίος βρέθηκε στο Παρίσι για την υπογραφή του προσχεδίου απόκτησης των τριών φρεγατών. Ο κ. Παναγιωτόπουλος, άλλωστε, είχε επισημάνει σε όλους τους τόνους και με πρόσφατη παρέμβασή του στη Βουλή ότι η επιλογή θα γίνει με γνώμονα το συμφέρον της χώρας και του Πολεμικού Ναυτικού. «Μετά τις Ριπές Ανέμου έρχεται το Θεόρατο Κύμα. Τα νέα Ξύλινα Τείχη εν πλω για το Πολεμικό Ναυτικό μας», ήταν το σχόλιο του αρχηγού ΓΕΕΘΑ.
Οι πανίσχυρες φρεγάτες
Οι FDI HN, όπως είναι η επίσημη ονομασία των ελληνικών φρεγατών Belharra, αποτελούν το ισχυρότερο πλοίο της κλάσης τους, το οποίο καλύπτει απολύτως τις ελληνικές επιχειρησιακές ανάγκες, σύμφωνα με τους αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού. Θεωρούνται κορυφαίες αντιαεροπορικές και ανθυποβρυχιακές φρεγάτες και μαζί με τα 24 Rafale, που θα διαθέτει σε λίγα χρόνια η Ελλάδα, θα λειτουργούν ως ένα ενιαίο οπλικό σύστημα.
«Τα ραντάρ των φρεγατών θα μπορούν να εγκλωβίζουν στόχους στην Ανατολική Μεσόγειο και τα Rafale να αναλαμβάνουν την εκκαθάρισή τους», επισημαίνουν πηγές του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας. Η τελική διαμόρφωση των FDI HN περιλαμβάνει το πανίσχυρο ραντάρ SeaFire 500 της Thales, αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30, πυραύλους επιφανείας Exocet MM40 Block 3C, ανθυποβρυχιακές τορπίλες, πυροβόλο των 76 χιλιοστών και σύστημα αυτοπροστασίας RAM με 21 πυραύλους. Ακόμη, θα διαθέτουν δύο σόναρ, το Kingklip Mk2 που θα βρίσκεται στην άτρακτο του πλοίου και το συρόμενο CAPTAS 4, ενώ θα είναι εφοδιασμένες με το σύστημα μάχης SETIS.
Το προσχέδιο που υπέγραψε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος αφορά τις 3+1 Belharra, ενώ σύντομα αναμένεται να υπογραφεί και το αντίστοιχο μνημόνιο για τις 3+1 κορβέτες Gowind. Ο λόγος που δεν μπήκαν στο ίδιο πακέτο είναι ότι ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί η διαμόρφωσή τους, άρα δεν μπορεί να γίνει και εκτίμηση κόστους. Πηγές από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ωστόσο, υπογραμμίζουν ότι είναι θέμα χρόνου να κλείσουν και οι Gowind, ενώ μέσα στη συμφωνία θα συμπεριλαμβάνονται τόσο ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων ελληνικών ΜΕΚΟ όσο και η εν συνεχεία υποστήριξη των πλοίων.
0 Σχόλια