Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com - ΠΗΓΗ: POLITICAL 11/09/2021 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]
Στα τέλη του φθινοπώρου αναμένονται οι εξελίξεις στο θέμα των φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού, με τις όποιες αποφάσεις για την ανανέωση του ελληνικού στόλου να μετατίθενται για τις αρχές του 2022. Σε λίγες μέρες ολοκληρώνεται ένας χρόνος από τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης για την απόκτηση όχι δύο αλλά τεσσάρων φρεγατών πολλαπλών ρόλων και την παράλληλη αναβάθμιση των ΜΕΚΟ με κόστος 5 δισ. ευρώ. Από το ίδιο βήμα αναμένοταν να δώσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης τον οδικό χάρτη για τα εξοπλιστικά προγράμματα με αναφορά φυσικά στις φρεγάτες, χωρίς όμως να ανακοινωθεί ο «νικητής» του χρυσού συμβολαίου. Και αυτό διότι απομένουν τουλάχιστον δύο σημαντικά βήματα που αφορούν στους φιναλίστ της διαδικασίας.
Είναι γνωστό πλέον ότι πιο κοντά στη διεκδίκηση του προγράμματος ναυπήγησης των νέων ελληνικών φρεγατών βρίσκονται η Γαλλία και οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Χωρίς κανείς βέβαια να μπορεί να αποκλείσει μια έκπληξη της τελευταίας στιγμής από την Ολλανδία. Ωστόσο, οι δύο βασικοί διεκδικητές αναμένεται μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου να δώσουν στην Αθήνα την τελική τους προσφορά, που θα περιλαμβάνει τη διαμόρφωση των πλοίων, τα κόστη, την ενδιάμεση λύση και τον τρόπο κατασκευής με αναλυτικά στοιχεία ώστε να ληφθούν οι αποφάσεις από την ελληνική πλευρά.
Για τις γαλλικές φρεγάτες σημαντικό ρόλο θα παίξει η πιθανή επίσκεψη του Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν στην Αθήνα, που φημολογείται ότι θα πραγματοποιηθεί στα τέλη του μήνα ή στις αρχές του επόμενου. Ελλάδα και Γαλλία έχουν δηλώσει την πρόθεσή τους για στενότερη συνεργασία, ενώ στο τραπέζι παραμένει ακόμη το ενδεχόμενο υπογραφής αμυντικής συμφωνίας με αμοιβαίο δόγμα στρατιωτικής συνδρομής, αν και οι νέες ισορροπίες που διαμορφώνονται στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου δεν ευνοούν την προώθηση αυτού του ζητήματος, τουλάχιστον τη δεδομένη χρονική στιγμή. Αναμφίβολα όμως μια συνάντηση του πρωθυπουργού με τον Γάλλο πρόεδρο θα φέρει εξελίξεις στις φρεγάτες.
Το Παρίσι θέλει να κερδίσει την κούρσα για δύο σημαντικούς λόγους. Ο ένας αφορά στο κόστος Έρευνας και Ανάπτυξης των FDI HN, όπως είναι η επίσημη ονομασία των «Ελληνικών» Belharra, το οποίο θα επωμιστεί η γαλλική οικονομία σε περίπτωση που δεν βρεθεί αγοραστής για το πλοίο, και ο δεύτερος είναι το πολύτιμο συμβόλαιο των 5 δισ. που θα δώσει ώθηση στην αμυντική βιομηχανία της χώρας. Από ελληνικής πλευράς, το πλοίο παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον ως προς τον οπλισμό του και τις τεχνολογίες που ενσωματώνει, χωρίς ωστόσο να λείπουν ορισμένες αρνητικές επισημάνσεις αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού σχετικά με το τελικό κόστος, την απουσία συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου στην έκδοση που προτείνουν οι Γάλλοι αλλά και η προβληματική ενδιάμεση λύση. Όλα αυτά βέβαια αναμένεται να ξεκαθαρίσουν μέσα στις επόμενες εβδομάδες, με την Αθήνα να περιμένει την τελική και σαφώς αναβαθμισμένη πρόταση του Παρισιού.
Το... κλειδί
Στον αντίποδα, «κλειδί» για τα αμερικανικά πλοία είναι η LoA (Letter of Acceptance and Offer) που αναμένεται τον Νοέμβριο και αποτελεί την επίσημη απάντηση των ΗΠΑ στο ελληνικό αίτημα. Στην επιστολή αυτή θα αναφέρονται το τελικό κόστος της HF2, η διαμόρφωση με τις προσθήκες που έγιναν γνωστές στην DEFEA, όπως η τοποθέτηση του Strales με βλήματα Dart, σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και τα 11 τετραπλά κελιά, ενώ θα περιλαμβάνει και το πλήρες πακέτο υποστήριξης ανταλλακτικών, καθώς και την εκπαίδευση των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού. Δυνατά σημεία της αμερικανικής πρότασης είναι η δυνατότητα διακρατικής συμφωνίας, η εγκατάσταση εξομοιωτών για εκπαίδευση και στη στεριά αλλά και η δέσμευση από την Ουάσιγκτον ότι τα ελληνικά ναυπηγεία, εκτός από την κατασκευή των πλοίων, θα αναλάβουν και τη συντήρηση των Μονάδων του 6ου αμερικανικού στόλου που εδρεύει στη Μεσόγειο.
Για την ενδιάμεση λύση δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη αν θα αναφέρεται κάτι σχετικό στη LoA ή θα ακολουθήσει άλλη διαπραγμάτευση με την αμερικανική κυβέρνηση, ενώ εκτός από την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ θα γίνεται λόγος και για συμμετοχή της Ελλάδας στη νέα αμερικανική φρεγάτα FFGX.
Ακόμη, με δεδομένο το ενδιαφέρον της Αθήνας για απόκτηση μαχητικού 5ης γενιάς, στελέχη της Lockheed Martin επισημαίνουν ότι ο συνδυασμός F-35, F-16 Viper και ελικοπτέρων MH-60 Romeo στον αέρα και φρεγατών HF2 και αναβαθμισμένων ΜΕΚΟ στη θάλασσα δημιουργεί ένα αδιαπέραστο τείχος αποτροπής, καθώς όλα τα παραπάνω μέσα λειτουργούν ως ένα οπλικό σύστημα με αδιαμφισβήτητες ικανότητες στο πεδίο της μάχης.
1 Σχόλια
ΜΑΝΤΕΥΕΤΕ ΠΟΙΕΣ ΦΡΕΓΑΤΕΣ ΘΑ ΕΠΙΛΕΞΟΥΝ ΕΕ;;;
ΑπάντησηΔιαγραφή