Μαχητικό αεροσκάφος F-35B στο πολεμικό πλοίο USS America, στη θάλασσα των Φιλιππίνων. Φωτογραφία via Twitter, F-35 Lightning II Joint Program Office, @theF35JPO
Με το ισοζύγιο αεροπορικής ισχύος να έχει γύρει δραματικά υπέρ της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας στην περιοχή, το νομοσχέδιο των γερουσιαστών Ρόμπερτ Μενέντεζ και Μάρκο Ρούμπιο εξαπολύει ομοβροντία υπέρ των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Παράλληλα, με τα «έξυπνα όπλα» επεμβαίνει «χειρουργικά» στη Μεσόγειο, τοποθετώντας στο περιθώριο την Άγκυρα, μόλις λίγα 24ωρα πριν τη συνάντηση Μπάϊντεν – Ερντογάν.
Το F-35 είναι το μέλλον της Πολεμικής Αεροπορίας κι αυτό το έχουν επισημάνει εδώ και χρόνια έμπειροι αεροπόροι που έχουν κρατήσει ο ένας μετά τον άλλον τα «χειριστήρια» της HAF.
Από την άλλη πλευρά το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το στρατιωτικό Επιτελείο και η κυβέρνηση βρίσκονται προ των πυλών αποφάσεων για τις νέες φρεγάτες με τις οποίες θα ενισχυθεί ο Ελληνικός στόλος.
Αν θα υπάρξει σύνδεση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου και με αυτή την αναζήτηση παραμένει προς το παρόν κάτι που δεν μπορεί το ρεπορτάζ να το απαντήσει, αλλά ούτε οι πηγές με τις οποίες ομιλούμε.
Και εννοούμε ότι μετά από αυτή την εξέλιξη οι Επιτελείς επισημαίνουν πως αναμένουν τη διαφοροποίηση των ΗΠΑ από την μοναδική αρχική πρόταση που έχουν υποβάλλει έως τώρα για το κομμάτι του Πολεμικού Ναυτικού.
Βεβαίως η επιχείρηση αλλαγής του ισοζυγίου δυνάμεων μέσω του Αμερικανικού νομοσχεδίου που προώθησε ο Μπόμπ Μενέντεζ, φέρνει στην επικαιρότητα όλα εκείνα που είχε κάνει η Ελληνική πλευρά πριν μερικούς μήνες, όταν απέστειλε επίσημο ερώτημα στις ΗΠΑ για προμήθεια 6 μεταχειρισμένων αεροσκαφών 5ης γενιάς.
Η δεύτερη Ελληνική επιστολή προς τις Ηνωμένες Πολιτείες για τα F-35, εξηγούν στρατιωτικές πηγές, ήταν ένα βήμα πιο κοντά στο πρόγραμμα, αλλά μόνο από την Ελληνική πλευρά.
Η όποια απάντηση, λίγα 24ωρα μετά την αρχική είδηση της επιστολής, είχε δοθεί από τον Αμερικανό πρεσβευτή στην Αθήνα Τζέφρι Πάϊατ, ο οποίος είχε σημειώσει πως θα πρέπει η Ελλάδα να προχωρήσει αφοσιωμένη προς την ολοκλήρωση του προγράμματος της αναβάθμισης των 84 αεροσκαφών F-16 στο επίπεδο VIPER, ενώ όταν αυτή πλησιάζει στο τέλος, τότε οι συζητήσεις και μια παραγγελία F-35 θα μπορεί να γίνει.
Ήδη στο υπόστεγο της ΕΑΒ βρίσκονται τρία αεροσκάφη την ώρα που οι δοκιμές στο πρωτότυπο F-16 δεν έχουν σταματήσει στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Και αφού η μανέτα της Πολεμικής Αεροπορίας για το επόμενο βήμα, που είναι το F-35 δεν μετακινήθηκε για την ενεργοποίηση του «ΑΒ», στο προσκήνιο επανέρχονται τα μαχητικά 5ης γενιάς μέσω των δυο Αμερικανών Γερουσιαστών και με το νομοσχέδιο τους επιχειρούν να προωθήσουν το F-35 στα έμπειρα χέρια των αναγνωρισμένων διεθνώς Ελλήνων αεροπόρων, ακόμη κι αν το πρόγραμμα των 84 F-16 προχωρά με τους δικούς του- εντός χρονοδιαγράμματος -ρυθμούς.
Η γραφειοκρατία των Ηνωμένων Πολιτειών που μόνο κοντόφθαλμη δεν την λέει κανείς, αναδεικνύει με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο ότι ενδιαφέρεται για την άμεση αναβάθμιση των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, επισημαίνουν έμπειρες πηγές από το Επιτελείο και σ’ αυτή την κρίσιμη στιγμή για τα τεκταινόμενα στην ευρύτερη περιοχή της Αν. Μεσογείου, επιθυμούν ακόμη πιο ισχυρή και με F-35, την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία που έχει αναδειχθεί σε δύναμη αεροπορικής υπεροχής.
Άλλωστε ο συνδυασμός 84 F-16 VIPER, η αναβάθμιση των F-15 Block 50 σε Advanced, η προσθήκη των Γαλλικών RAFALE F-3R, η ταχύρρυθμη επαναφορά των Mirage 2000-5 σε επιχειρησιακή κατάσταση, καθιστούν την Πολεμική Αεροπορία σε μια ισχυρότατη δύναμη, ενώ στην περίπτωση προσθήκης και των F-35, τότε θα ομιλούμε για την ισχυρότερη αεροπορική δύναμη στη Γηραιά ήπειρο.
Η προσοχή στις λεπτομέρειες…
Το να τροχοδρομήσουν τα πρώτα stealth μαχητικά σε Ελληνική πίστα αεροπορικής βάσης έχει πολλά θετικά αλλά και αρνητικά.
Στα θετικά είναι πως μέχρις ότου παραληφθούν τα υπόλοιπα αεροσκάφη, ήδη θα έχει αναπτυχθεί ένα σημαντικό ποσοστό τεχνογνωσίας. Παράλληλα αυτά τα μαχητικά στα πολύ έμπειρα χέρια και μυαλά των Ελλήνων αεροπόρων θα δείξουν τις δυνατότητες και τον ρόλο που μπορούν ν’ αναλάβουν στην περιοχή, ενταγμένα στην Ελληνική αεράμυνα, ως μαχητικά κρούσης και ταυτόχρονα ένας υπολογιστής που θα μοιράζει ρόλους, πληροφορίες και αποστολές σε όλα τα υπόλοιπα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας.
Στην περίπτωση που μετά από αυτό το νομοσχέδιο φανεί και το πράσινο φως από το Κογκρέσο, σημειώνεται από καλά πληροφορημένες πηγές, πως το F-35 θα είναι το καλύτερο «φροντιστήριο» για όλα τα συστήματα με τα οποία θα κληθεί να συνεργαστεί και ως stealth και με ανακλαστήρες.
Πάντως οι ίδιες πηγές εξηγούν ότι μια συμφωνία για την απόκτηση αρχικά μικρού αριθμού αεροσκαφών δεν είναι ότι καλύτερο αφού οι τιμές διαμορφώνονται αναλόγως με το μέγεθος της παραγγελίας.
Επιπροσθέτως, το F-35 δεν είναι εκ των γνωστών μαχητικών σε θέματα κόστους πτήσεων ούτε στην υποστήριξη του. Σ’ αυτά τα σημεία τα μεγέθη αλλάζουν ως το πιο «αλμυρό»…
Η επιχειρησιακή κάλυψη ανάγκης σε επίπεδο σμήνους (4 μαχητικά) σίγουρα μπορεί να προσδώσει πολλά σε γνώσεις για το αεροσκάφος και την εκπαίδευση ενώ πολύ λιγότερο στο επιχειρησιακό επίπεδο.
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος είχε επισημάνει τόσο σε συνεντεύξεις του όσο και δια βήματος της Βουλής ότι στον επιχειρησιακό σχεδιασμό, μετά τα RAFALE F-3R απομένει ένας αριθμός 22 αεροσκαφών που μέσα στα επόμενα χρόνια, έως το 2025 πρέπει να έχουν την Γαλανόλευκη.
Εκεί ακριβώς στηρίχτηκαν αρκετές εκ των επιδιώξεων της Ελληνικής πλευράς η οποία θέλει να τεθεί προς την Αμερικανική πλευρά ένα σαφές απαρέγκλιτο χρονοδιάγραμμα και να μην μείνει η Πολεμική Αεροπορία, εφόσον δοθεί το πράσινο φως, με λιγοστά ελαφρώς μεταχειρισμένα F-35.
0 Σχόλια