Του Χρήστου Μαζανίτη
Η τουρκική Πολεμική Αεροπορία (ΤΑΙ) παραπαίει. Δεν είναι μόνο το θέμα της μη αναβάθμισης που πλέον δεν μπορεί να υποστηρίξει, μετά τις αμερικανικές κυρώσεις βάσει του νόμου CAATSA (Countering America's Adversaries Through Sanctions) λόγω τις προμήθειας των S-400.
Τα μαχητικά της πλέον παρουσιάζουν δομικά προβλήματα με ρωγμές να έχουν εντοπιστεί στα ατρακτίδια, τα οποία την αναγκάζουν να τα καθηλώσει.
Όπως παραδέχονται Τούρκοι αναλυτές αμυντικών θεμάτων, που προχωρούν και στις σχετικές αποκαλύψεις, το πρόβλημα αρχικά εντοπίστηκε στα πρώτης γενιάς F-16 που έχει προμηθευτεί η τουρκική πολεμική αεροπορία, το οποίο όπως ισχυρίζονται αντιμετωπίστηκε με βαριά συντήρηση που έγινε στις εγκαταστάσεις της εγχώριας βιομηχανίας.
Ωστόσο, το πρόβλημα υφίσταται με τα νεότερης γενιάς Block 40 & 50, όπου επίσης έχουν διαπιστωθεί προβλήματα ρωγμών. Όπως μάλιστα αναφέρεται έχει ζητηθεί συνδρομή από τις Ηνωμένες Πολιτείες, για την αντιμετώπιση των δομικών προβλημάτων, χωρίς ωστόσο να έχουν λάβει την παραμικρή απόκριση στα αιτήματά τους. Παρόλα αυτά εκφράζεται η αισιοδοξία ότι θα μπορέσουν να ξεπεράσουν τα προβλήματα με την εγχώρια βιομηχανία να αναλαμβάνει το δύσκολο πρόγραμμα συντήρησής τους. Όπως έχουμε γράψει πρόσφατα, οι Τούρκοι ισχυρίζονται ότι θα μπορέσουν να αναβαθμίσουν τα συνολικά 245 μαχητικά του τύπου που διαθέτουν, με εγχώριας ανάπτυξης ηλεκτρονικά συστήματα και πυραύλους, αμφιβόλου κατά πολλούς αποτελεσματικότητας.
Δεν είναι, όμως, μόνο το πρόβλημα με τις ρωγμές που εμφανίζουν τα μαχητικά της όσο και η την λειψανδρία πιλότων, που προκλήθηκε μετά την αποτυχημένη απόπειρα πραξικοπήματος και τις μαζικές διώξεις στελεχών που θεωρήθηκαν ως μέλη του Γκιουλέν, που η κυβέρνηση Ερντογάν υποδεικνύει ως ενορχηστρωτή.
Το μαχητικό TF-X
Η τουρκική προπαγάνδα, ωστόσο, παρά το μπαράζ των καθηλώσεων των μαχητικών της, επιχειρεί να εμφανίσει την χώρα ως υπερδύναμη και την εγχώρια αμυντική βιομηχανία ως το λίκνο της τεχνολογικής πρωτοπορίας. Ο Temel Kotil, Γενικός Διευθυντής της κατασκευάστριας εταιρείας Turkish Aerospace Industries (TAI) σε πρόσφατες δηλώσεις του στο Anadolu, υποστήριξε ότι το εγχώριας σχεδίασης και ανάπτυξης μαχητικό με την κωδική ονομασία TF-X (Turkish Fighter – X) θα πραγματοποιήσει την πρώτη του επίσημη πτήση στους τουρκικούς αιθέρες στις 18 Μαρτίου του 2023. Η ημερομηνία δεν είναι τυχαία, αφού τότε οι Τούρκοι γιορτάζουν την μάχη της Καλλίπολης και την νικηφόρα αντίσταση ενάντια στην συμμαχία των χωρών της ΑΝΤΑΝΤ.
Ο Kotil υποστηρίζει ότι το 5ης γενιάς, stealth τεχνολογίας σκάφος στην αρχή θα πετάξει με «δανεικούς» κινητήρες, αφού καμία χώρα δε φέρεται διατεθειμένη να προχωρήσει στην παραχώρηση τεχνολογίας, και το 2028 θα μπει στην γραμμή παραγωγής με τους εγχώριας κατασκευής κινητήρες.
Σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν οι Τούρκοι, η μονάδα παραγωγής θα έχει το 2029 την δυνατότητα παράδοσης 2 μαχητικών τον μήνα.
Πάντως και εδώ ο σφιχτός εναγκαλισμός της Τουρκίας με την Ρωσία συνεχίζεται, αφού οι Ρώσοι εμφανίζονται διατεθειμένοι να προσφέρουν αρκετά κρίσιμα τμήματα για την κατασκευή κι εξέλιξη του τουρκικού μαχητικού. Κάτι που αν τελικά συμβεί θα κλονίσει γι’ ακόμη μία φορά τις ήδη διαταραγμένες σχέσεις της Τουρκίας με το ΝΑΤΟ και κυρίως τις ΗΠΑ.
1 Σχόλια
Εάν οι δικοί μας δεν έβαλαν στους φίλους Γάλλους, ως όρο την μη πώληση Rafale στους τούρκους, μην μας κακοφανεί αν δούμε συμβόλαια για την απόκτηση τους. Καθώς επίσης και γαλλικές φρεγάτες που εμείς τις θέλουμε αλλά κωλυσιεργούμε.
ΑπάντησηΔιαγραφή