ΦΩΤΟ: Πολεμικά αεροσκάφη F-35 της αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας έτοιμα για απογείωση. Φωτογραφία via Twitter, @usairforce photos by R. Nial Bradshaw
Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com
Σαν χάρτινος πύργος καταρρέει το σχέδιο της Τουρκίας για αεροπορική υπεροχή στο Αιγαίο, μετά την αποπομπή της από το πρόγραμμα των F-35 και τις αμερικανικές κυρώσεις που κλείνουν την κάνουλα σε ανταλλακτικά και αμυντική τεχνολογία.
Στα μέσα της δεκαετίας του ’90, η Τουρκία αποφάσισε να αλλάξει το δόγμα της Πολεμικής της Αεροπορίας, επιδιώκοντας να περάσει στην 5η γενιά μαχητικών. Η απόφαση αυτή έμελλε να αποδειχθεί «καταδίκη» για τη ραχοκοκαλιά των πολεμικών της αεροσκαφών, των F-16. Η τουρκική Αεροπορία επέλεξε να μην εκσυγχρονίσει περαιτέρω τον βασικό τύπο των μαχητικών της, επενδύοντας όλα τα διαθέσιμα κονδύλια στο πρόγραμμα των F-35, του οποίου έγινε συμπαραγωγός. Το μεγαλεπίβολο σχέδιο, που περιλάμβανε την παραγγελία 100 μαχητικών 5ης γενιάς και την κατασκευή του αεροπλανοφόρου «Anadolu», ήταν το αποκορύφωμα μιας σειράς χειρισμών που είχαν ως στόχο την κυριαρχία της Άγκυρας σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο. Σχέδιο που φαίνεται να ναυαγεί και να συμπαρασύρει στον βυθό την τουρκική Πολεμική Αεροπορία.
Η αλαζονική στάση της Τουρκίας στο ζήτημα των πυραύλων S-400 οδήγησε σε άνευ προηγουμένου ρήξη με τις Ηνωμένες Πολιτείες και, παρά τις συνεχείς προειδοποιήσεις, η εμμονή της Άγκυρας στην κατοχή και τη χρήση του ρωσικού αντιαεροπορικού συστήματος έφερε βαρύτατες αμερικανικές κυρώσεις. Μετά το «πάγωμα» των παραδόσεων των τεσσάρων τουρκικών F-35, ήρθε η οριστική αποπομπή της χώρας από το πρόγραμμα, με την ημισέληνο να αφαιρείται από τα αεροσκάφη, τα οποία ανήκουν πλέον στο απόθεμα των Ηνωμένων Πολιτειών. Μάλιστα, μόλις λήξουν τα τρέχοντα συμβόλαια, η Τουρκία θα απωλέσει και τη συμμετοχή της στην κατασκευή του «αόρατου» μαχητικού, παρά το γεγονός ότι έχει επενδύσει περίπου 1,5 δισεκατομμύριο δολάρια. Ακόμη και αν οι σχέσεις Άγκυρας - Ουάσινγκτον αποκατασταθούν, η Τουρκία έχει χάσει την προνομιακή της θέση στην «ουρά» των παραγγελιών και μια νέα απόπειρα αγοράς F-35 θα εξυπηρετηθεί, αφού ολοκληρωθούν οι παραδόσεις των χωρών που βρίσκονται σε αναμονή. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι η Τουρκία δεν θα έχει καινούργιο μαχητικό για αρκετά χρόνια ακόμη, ενώ η απόπειρα για ανάπτυξη εγχώριου αεροσκάφους 5ης γενιάς, όσο φιλόδοξη κι αν είναι, σκοντάφτει στον σκόπελο των κυρώσεων, αφού δεν μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς αμερικανική τεχνολογία.
Τη χαριστική βολή στην τουρκική Αεροπορία δίνει η απουσία έμπειρων χειριστών, μετά τα μπαράζ διώξεων που ακολούθησαν το αποτυχημένο πραξικόπημα του 2016. Η «επιστράτευση» πιλότων από το Πακιστάν δεν φαίνεται να δίνει λύση στα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει το Επιτελείο των γειτόνων, ενώ οι νέοι Τούρκοι πιλότοι που εξορμούν στο Αιγαίο αποτελούν παράγοντα κινδύνου λόγω της απειρίας τους.
Στον αντίποδα, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, ύστερα από μια δύσκολη δεκαετία που χαρακτηρίζεται από μεγάλη «ανομβρία» στα εξοπλιστικά, πατάει, πλέον, «γκάζι» με σταθερά αλλά αποφασιστικά βήματα. Οι επιχειρησιακές της δυνατότητες αυξάνονται κατακόρυφα με την αναβάθμιση των 84 F-16 ΒΙοck 52+ στην έκδοση Viper, που αποτελεί την πιο εξελιγμένη εκδοχή του αμερικανικού μαχητικού παγκοσμίως. Την ίδια ώρα, με την προσθήκη των 18 γαλλικών Rafale αλλά και την επιστροφή σε υπηρεσία του στόλου των Mirage2000-5, η Πολεμική Αεροπορία εξασφαλίζει την υπεροχή σε όλα τα σημεία. Το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού στόλου μαχητικών αεροσκαφών θα βρίσκεται πλέον μισή γενιά μπροστά από τα αντίστοιχα τουρκικά. Στους σχεδιασμούς του ελληνικού Επιτελείου, μάλιστα, βρίσκεται η απόκτηση ακόμη μίας μοίρας Rafale, όταν το επιτρέψουν τα δημοσιονομικά δεδομένα, αλλά και η είσοδος στο F-35, όταν ολοκληρωθεί η αναβάθμιση των F-16, δηλαδή μετά το 2027.
Μαζί με τα μαχητικά, έρχονται και νέα όπλα τα οποία δίνουν ασύγκριτο πλεονέκτημα στην ελληνική Αεροπορία, τόσο σε επιχειρήσεις εναέριας μάχης όσο και σε αποστολές κρούσης για θαλάσσιους και χερσαίους στόχους. Στρατιωτικές πηγές εκτιμούν ότι η πλάστιγγα γέρνει, πλέον, προς την ελληνική πλευρά, με το νέο δόγμα των Ενόπλων Δυνάμεων να περιλαμβάνει τη δυνατότητα εκτέλεσης αποστολών κάθε είδους, όχι μόνο στον χώρο του Αρχιπελάγους, αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο.
Παράλληλα με την ενίσχυση των εξοπλισμών, η Αθήνα επενδύει και στις συμμαχίες της με χώρες της Ανατολικής Μεσογείου και του αραβικού τόξου. Οι ασκήσεις που διοργανώνει το ελληνικό Επιτελείο έχουν, πλέον, διεθνή ακτινοβολία, ενώ η διακλαδικότητα, που αποτελεί βασική αρχή του ΓΕΕΘΑ, προσφέρει υψηλής ποιότητας εκπαίδευση στους συμμετέχοντες. Αυτό έγινε σαφές τόσο στον «Ηνίοχο», που έχει παγιωθεί ως η μεγαλύτερη αεροπορική άσκηση της Μεσογείου και ίσως της Ευρώπης, όσο και στη «Μέδουσα», που αποτελεί πόλο έλξης για όλο και περισσότερους συμμάχους.
ΠΗΓΗ: POLITICAL 08/05/2021 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]
0 Σχόλια