Γιατί κάηκε η ολλανδική προσφορά για τις φρεγάτες

Γιατί κάηκε η ολλανδική προσφορά για τις φρεγάτες

Το ολλανδικό ναυπηγείο στην Αττάλεια και οι στενές επαφές με την Τουρκία. Τα πλοία της τουρκικής ακτοφυλακής που κατασκεύασαν οι Ολλανδοί έχουν εμβολίσει τουλάχιστον τρεις φορές τα σκάφη του Λιμενικού Σώματος- Γιατί κάηκε η Ολλανδική προσφορά για τις φρεγάτες

Γράφει ο Δήμος Βερύκιος

Οι ολλανδικές φρεγάτες, αν και συγκεντρώνουν ισχυρά πλεονέκτημα -οικονομικά και επιχειρησιακά- κατά την έρευνα αγοράς του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, ωστόσο προσκρούουν στο «εμπορικό τοίχος» που έχει δημιουργήσει η Ολλανδία με την Τουρκία.

Όσο επιχειρησιακά άρτιες, αξιόπιστες και οικονομικά συμφέρουσες μπορεί να είναι οι ολλανδικές φρεγάτες, δεν θα μπορούσε η Ελλάδα να τις επιλέξει με «κλειστά τα μάτια», αφού ο ολλανδικός κολοσσός Damen Shipyards (Damen) αναπτύσσει επενδυτική δράση στην Τουρκία με την δημιουργία ναυπηγείου στην Αττάλεια.

Ενώ στην Ευρώπη είναι γνωστές οι σχέσεις της γερμανικής Thyssen Krupp Marine Systems (TKMS) με το τουρκικό Ναυπηγείο Gölcük για την κατασκευή των έξι τουρκικών υποβρυχίων Τύπου 214 AIP, έχει περάσει απαρατήρητη η επενδυτική δράση του ολλανδικού ομίλου Damen Shipyards (Damen) που από το 2013 έχει αφήσει ένα σημαντικό αποτύπωμα στην Τουρκία.

Η Damen λειτουργεί σήμερα ένα ναυπηγείο στην Αττάλεια της Τουρκίας, με την ονομασία «Damen Shipyards Antalya». Το αγόρασε από την Vitters το 2013. Πρόκειται για ειδικευμένο ναυπηγείο στη κατασκευή σύνθετων πλοίων από χάλυβα και αλουμίνιο. Το συγκεκριμένο ναυπηγείο στην Αττάλεια έχει υποστεί σημαντικές εργασίες εκσυγχρονισμού χάρη στις επενδύσεις της Ολλανδικής Damen, προκειμένου να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα και να είναι σε θέση να αναλάβει την κατασκευή σύγχρονων σκαφών έως 80 μέτρα – συμπεριλαμβανομένων περιπολικών σκαφών ή πλοίων παρακολούθησης που προορίζονται για στρατιωτικές αποστολές ασφαλείας, όπως το Interceptor 1102, το FCS 5009 Patrol ή το Stan Patrol 2205.

Το τουρκικό ναυπηγείο Damen Shipyards Antalya βρίσκεται στην Ελεύθερη Ζώνη της Αττάλειας, επιτρέποντας στο ναυπηγείο «να λάβει απευθείας παραγγελίες από την Ευρωπαϊκή Ένωση». Η Damen Shipyards Antalya εξάγει επίσης τα σκάφη της σε πελάτες εκτός ΕΕ. Το ναυπηγείο της Αττάλειας απασχολεί σήμερα περίπου 370 άτομα, από 125 άτομα που απασχολούσε το 2015.

Ο Auke van de Zee, διευθύνων σύμβουλος στο Damen Shipyards Antalya, δήλωσε ότι: «Η Damen Shipyards Turkey είναι η μόνη εγκατάσταση του ομίλου στη Μεσόγειο», τονίζοντας τη στρατηγική σημασία του ναυπηγείου για την ολλανδική ναυπηγική εταιρεία, ο οποίος λειτουργεί ναυπηγεία σε όλο τον κόσμο.

Είναι σαφές ότι ο ολλανδικός Όμιλος με το ναυπηγείο Damen Shipyards Antalya στην Τουρκία επωφελείται άμεσα από τη γεωπολιτική κατάσταση στην περιοχή της Μεσογείου. Η Damen κέρδισε το 2019 μια σύμβαση με τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης, προκειμένου να κατασκευάσει εννέα (9) επιπλέον Σκάφη Αναζήτησης και Διάσωσης τύπου 1906, που προορίζονταν για την τουρκική ακτοφυλακή και πληρώθηκαν (20 εκατομμύρια) από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας για τη συνεχιζόμενη μεταναστευτική κρίση στη Μεσόγειο.

Τα πρώτα δύο (2) από τα εννιά πλοία παραδόθηκαν το καλοκαίρι του 2020 και τα υπόλοιπα επτά (7) θα παραδοθούν φέτος, αυξάνοντας τον συνολικό αριθμό σκαφών «SAR 1906» της τουρκικής ακτοφυλακής σε 15. Έξη από αυτά τα πλοία παραγγέλθηκαν το 2016 στην Damen Antalya.

Η Damen καυχιέται ότι ο σχεδιασμός των πλοίων της τουρκικής ακτοφυλακής (SAR 1906) έχει βελτιωθεί χάρη στη στενή συνεργασία με την ομάδα της τουρκικής ακτοφυλακής που προέβη στις αναγκαίες τροποποιήσεις.

Το τουρκικό γραφείο σχεδιασμού DzaynGate βρίσκεται στο τεχνολογικό πάρκο της Κωνσταντινούπολης.

Ένα από αυτά τα σκάφη SAR 1906 που κατασκευάστηκε από την Ολλανδική Damen χρησιμοποιήθηκε στις 28 Μαρτίου 2021 από την τουρκική ακτοφυλακή για να εμβολίσει - δύο φορές - ταχύπλοο της ελληνικής ακτοφυλακής ανατολικά της Λέσβου. Ένα παρόμοιο περιστατικό συνέβη το 2018.

Το περιστατικό του 2021 είχε εξοργίσει τον Έλληνα ευρωβουλευτή, Εμμανουήλ Φράγκο, ο οποίος δήλωσε ότι ήταν «απαράδεκτο να δοθούν χρήματα από τους Ευρωπαίους φορολογούμενους σε χώρες που απειλούν και παραβιάζουν την κυριαρχία μας και είναι απολύτως παράλογο για αυτό το συμβάν να μην αμφισβητηθεί».

Η Damen επέλεξε το ναυπηγείο της Αττάλειας για να κατασκευάσει το πρώτο της Fast Crew Supplier (FCS) 7011, ένα πλοίο νέας γενιάς που προορίζεται για την υπεράκτια βιομηχανία και διαθέτει πολλές καινοτόμες λύσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση αυτής της αγοράς. Το πρώτο FCS 7011 καθελκύστηκε στην Αττάλεια τον Ιανουάριο του 2021, δείχνοντας ότι το τουρκικό ναυπηγείο επί του παρόντος παίζει σημαντικό ρόλο στη διεθνή εμπορική στρατηγική της Damen.

Η επιλογή της Ολλανδικής Damen να αποκτήσει ναυπηγείο στην Τουρκία αποτελούσε μέρος της εμβάθυνσης των εμπορικών σχέσεων Τουρκίας-Ολλανδίας.

Η Τουρκία και οι Κάτω Χώρες αποφάσισαν το 2018 να αποκαταστήσουν τις διπλωματικές τους σχέσεις. Έναν χρόνο μετά, το 2019, η Sigrid Kaag, Ολλανδή Υπουργός Εξωτερικού Εμπορίου και Ανάπτυξης, δήλωσε ότι: «Οι Κάτω Χώρες και η Τουρκία είναι και οι δύο σημαντικοί εμπορικοί εταίροι μεταξύ τους. Και προσπαθούμε να συνεχίσουμε να το εκμεταλλευόμαστε και να το ενισχύουμε».

Πράγματι, σύμφωνα με το Υπουργείο Βιομηχανίας και Τεχνολογίας της Τουρκίας, οι Κάτω Χώρες είναι ο μεγαλύτερος ξένος επενδυτής στην Τουρκία, με άμεσες ξένες επενδύσεις κατά την περίοδο 2002-2019 συνολικού ύψους 24,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι δύο χώρες είναι επίσης στενοί εμπορικοί συνεργάτες: το 2019, ο διμερής όγκος συναλλαγών αγαθών και υπηρεσιών ανήλθε σε 8,965 δισεκατομμύρια δολάρια, με τις τουρκικές εξαγωγές στις Κάτω Χώρες στα 5,762 δισεκατομμύρια δολάρια και τις εισαγωγές στα 3,203 δισεκατομμύρια. Επιπλέον, τον Σεπτέμβριο του 2020, η Ruhsar Pekcan, Υπουργός Εμπορίου της Τουρκίας, δήλωσε μετά από συνάντηση της Τουρκικής-Ολλανδικής Οικονομικής και Εμπορικής Επιτροπής ότι ο στόχος των δύο εταίρων ήταν: «να αυξήσουμε τον διμερή εμπορικό όγκο μας σε 15 δισεκατομμύρια δολάρια από 9 δισεκατομμύρια δολάρια με ισορροπημένο τρόπο».

«Προβλέπουμε εντατικές ευκαιρίες συνεργασίας μεταξύ τουρκικών και ολλανδικών εταιρειών στους τομείς της κατασκευής και διαχείρισης λιμένων, των συμβάσεων, της ναυτιλίας, των προηγμένων γεωργικών τεχνολογιών, των βιολογικών γεωργικών προϊόντων, της διαχείρισης του περιβάλλοντος και των αποβλήτων, των χημικών, της ενέργειας, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, της εφοδιαστικής και των υπηρεσιών υγείας», πρόσθεσε η Pekcan.

Υπό αυτήν την έννοια, η Damen, όπως και άλλες ολλανδικές εταιρείες, παίζει ρόλο στην προσέγγιση της Τουρκίας και των Κάτω Χωρών και θα μπορούσε να επωφεληθεί από αυτήν τη θετική τάση με νέες παραγγελίες ναυπηγικής.

ΠΗΓΗ: ieidiseis.gr

Δημοσίευση σχολίου

3 Σχόλια

  1. Αφού το γράφει ο παγκόσμιος Βερύκιος....έτσι θα ναι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μάλιστα ο "αμυντικός" κατά δήλωση του, αναλυτής, της κάκιστης ώρας δηλώνω εγώ και κάτι χιλιάδες άλλοι συνάδελφοι μου, τι δουλειά έχει και ανακατεύετε με αυτά; Δυστυχώς η χώρα ακόμα και μετά από τόσα προβλήματα, μετά από 12 τόσα χρόνια κρίσης (και η χούντα κράτησε σκάρτα 6 χρόνια), δεν έχει κατορθώσει να ξεφορτωθεί το άχρηστο έρμα από τα αμπάρια μαζί με τους αρουραίους σε ολη την κλίμακα του κοινωνικού γίγνεσθαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή