Oι φρεγάτες 11515 ΗΝ, της οικογένειας των SIGMA, όπως έχουν επισημάνει οι Ολλανδοί μπορούν να φέρουν όλα εκείνα τα συστήματα που ζητά το ΠΝ. Photo via Damen (https://products.damen.com/) – Κλικ για μεγέθυνση
Ολοκληρώθηκε η πρώτη ουσιαστική ναυμαχία των «μνηστήρων» εντός του Επιτελείου και του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, με το Νίκο Παναγιωτόπουλο να δέχεται και την Ολλανδική αποστολή και την πρότασή τους όπου αφορά τις νέες φρεγάτες SIGMA.
Ο υπουργός δέχτηκε στο γραφείο του στη Λ. Μεσογείων την πρεσβευτή της Ολλανδίας στην Αθήνα Stella Ronner, παρουσία του Αρχηγού του Πολεμικού Ναυτικού, Αντιναυάρχου Στυλιανού Πετράκη. Η πρεσβευτής, παρέδωσε τον φάκελο με την ολοκληρωμένη πρόταση της εταιρίας Damen Shipyard Group, αλλά και της ενδιάμεσης λύσης που αφορά όμως είτε νέα πολεμικά πλοία είτε μεταχειρισμένα.
Και η κα. Ronner ανταπόδωσε το tweet του Έλληνα υπουργού με τον ίδιο τρόπο, ευχαριστώντας τον που δέχτηκε την Ολλανδική αποστολή, ώστε να γίνουν και απαραίτητες διευκρινήσεις.
Προηγήθηκαν οι προτάσεις των Ιταλών, της Γερμανίας, της Μ. Βρετανίας της Ισπανίας, ενώ οι Γάλλοι δεν σταματούν τα πήγαινε έλα στο Ελληνικό Επιτελείο και συνομιλούν είτε με τη Διεύθυνση Εξοπλισμών του Πολεμικού Ναυτικού, είτε με Επιτελείς του ΓΕΕΘΑ, είτε με τη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών.
Δέχθηκα σήμερα στο γραφείο μου, στο @Hellenic_MOD την πρέσβη της Ολλανδίας @StellaRonner και τους συνεργάτες της προκειμένου να μου παρουσιάσουν την πρότασή τους για την πρόσκτηση νέων φρεγατών πολλαπλού ρόλου του @NavyGR pic.twitter.com/JbIqrz4oOH
— N Panagiotopoulos (@npanagioto) April 16, 2021
Την ίδια στιγμή εν αναμονή βρίσκεται το Επιτελείο και για την απάντηση των Αμερικανών οι οποίοι έως ότου αποσταλεί το επίσημο Ελληνικό ερώτημα, έκαναν λόγω για μια «ασυναγώνιστη» πρόταση που έχουν να κάνουν προς το Επιτελείο για να «κλέψουν» από την Ευρώπη το Πολεμικό Ναυτικό ύστερα από σαράντα χρόνια.
Σε Ελληνικά ναυπηγεία η κατασκευή των Ολλανδικών φρεγατών
Σ’ ότι αφορά τώρα την Ολλανδική πρόταση για τις φρεγάτες της οικογένειας των SIGMA, αυτή τουλάχιστον από τους Επιτελείς του Πολεμικού Ναυτικού χαρακτηρίζεται ως state of the art.
Γνωρίζοντας στο Πολεμικό Ναυτικό την Ολλανδική τεχνογνωσία εδώ και σαράντα χρόνια που τους έχει βγάλει ασπροπρόσωπους, τα στελέχη και οι Επιτελείς εμπιστεύονται την επόμενη γενιά στους Ολλανδούς, εφόσον αυτή είναι η τελική επιλογή.
Thanks for this opportunity to clarify some key elements of the Dutch offer @Defensie @Defensie_DMO @MinBijleveld @DutchMFA @AvandenBroek https://t.co/vWQ5GR0niH
— NLAmb in Athens (@StellaRonner) April 16, 2021
Και πως να μην το κάνουν αυτό οι Επιτελείς αφού οι Ολλανδοί, πέραν των επιχειρησιακών κριτηρίων, σύμφωνα με πληροφορίες τονίζουν πως οι τέσσερις νέες φρεγάτες θα «χτιστούν» από το Ελληνικό προσωπικό σε Ελληνικά ναυπηγεία.
Μάλιστα επισημαίνουν ότι θ’ αναζητήσουν τη λύση σ’ αυτό τον γρίφο, των ναυπηγείων δηλαδή, οι ίδιοι και δεν θέλουν, όπως άλλες εταιρίες, να τους υποδείξει η Ελληνική πλευρά είτε αυτή είναι το υπουργείο ανάπτυξης είτε το υπουργείο άμυνας, με ποιο ναυπηγείο θα συνεργαστούν ώστε να ξεκινήσει η ναυπήγηση των νέων πολεμικών πλοίων.
Αυτό δηλαδή το «Made in Greece» που είπε το Παρίσι για τις τρεις εκ των τεσσάρων Belh@ra, το λέει και το Άμστερνταμ, αλλά για όλα τα πλοία, ίσως κι όχι μόνο γι’ αυτά.
Οι Ολλανδοί μάλιστα υποστηρίζουν ότι παρόμοια πολεμικά πλοία ήδη βρίσκονται στο νερό κατά συνέπεια έχουν αντιμετωπιστεί «παιδικές ασθένειες» της οικογένειας των συγκεκριμένων φρεγατών.
Οι νέες φρεγάτες και δυο ενδιάμεσες λύσεις
Οι φρεγάτες 11515 ΗΝ, της οικογένειας των SIGMA, όπως έχουν επισημάνει οι Ολλανδοί μπορούν να φέρουν όλα εκείνα τα συστήματα που ζητά πλέον το Πολεμικό Ναυτικό για ν’ αλλάξει σελίδα. Στα νέα δεδομένα περιλαμβάνονται και οι σύγχρονες ασύμμετρες απειλές που αναδύονται στην ευρύτερη περιοχή και απέναντι απ’ όλες αυτές έχουμε ήδη δει πως το ναυτικό διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο.
Κατά συνέπεια τόσο τα ηλεκτρονικά συστήματα του νέου πλοίου, όπως επίσης και τα όπλα του, επισημαίνουν με νόημα επιτελείς του ναυτικού, δεν πρέπει απλώς ν’ ακολουθούν τα σημερινά δεδομένα, αλλά να τα προσπεράσουν και ν’ αλλάξει έτσι η σελίδα.
Οι Ολλανδοί λένε ότι έχουν μια από τις πιο οικονομικές προτάσεις για τέσσερις νέες φρεγάτες πολλαπλού ρόλου, γεγονός που επιτρέπει στην Ελληνική πλευρά περισσότερους ελιγμούς και προσθήκες στα νέα πλοία.
Σημαντική λεπτομέρεια της πρότασης των Ολλανδών είναι και η αναζητούμενη ενδιάμεση λύση μιας και η ίδια η εταιρία Damen, δηλώνει έτοιμη αντί το Πολεμικό Ναυτικό να πάρει μεταχειρισμένα πλοία με ότι σημαίνει αυτό, να κατασκευαστούν μέσα σε 2,5 χρόνια δυο νέα πολεμικά πλοία, λίγο μικρότερα από τις προτεινόμενες φρεγάτες.
Οι Ολλανδοί φέρνουν δηλαδή μια παρόμοια πρόταση με εκείνη των Ισπανών για τη ναυπήγηση νέων πλοίων και πρόκειται για τις SIGMA 10514, δηλαδή ένα καράβι επιπέδου ελάχιστα μεγαλύτερη κορβέτας, το οποίο θα προσεγγίζει σε πολλά τις προτεινόμενες φρεγάτες.
Πάντως και η Ισπανίδα πρεσβευτής επανέλαβε ξανά πως τόσο το υπουργείο, όσο και το Πολεμικό Ναυτικό μπορούν να σκεφτούν και πάλι την πρόταση της ενδιάμεσης λύσης των φρεγατών τύπου Μ, δηλαδή φρεγάτες της επόμενης γενιάς των υφιστάμενων S του Ελληνικού στόλου.
Το γεγονός πως αυτές οι φρεγάτες σύμφωνα με πληροφορίες, αποδεσμεύονται περί το 2024-2025 ήταν που φρέναρε τα σχέδια του Ελληνικού Επιτελείου αλλά αυτό, όπως επισημάνθηκε είναι κάτι που μπορεί να συζητηθεί εκ νέου ανάμεσα στις πολιτικές ηγεσίες των υπουργείων των δυο χωρών. Το βέβαιο είναι ότι οι προτάσεις που έχουν κάνει οι Ευρωπαίοι «μνηστήρες» είναι η μια καλύτερη από την άλλη λένε Επιτελείς που έχουν γνώση των φακέλων που έχουν κατατεθεί προς αξιολόγηση στο Πολεμικό Ναυτικό. Το ερώτημα είναι πλέον τι θα θελήσει να φέρει η άλλη πλευρά του Ατλαντικού κι αν είναι προς το συμφέρον του ναυτικού.
Το σίγουρο είναι ότι το Πολεμικό Ναυτικό αξιολογεί επιχειρησιακά τα πολεμικά πλοία ενώ η Ελληνική κυβέρνηση θ’ αποφασίσει το μέλλον για τα πλοία του πολεμικού στόλου, συνδυάζοντας ένα δύσκολο παζλ ανάμεσα στις επιχειρησιακές απαιτήσεις που υπάρχουν για τις νέες φρεγάτες και την αναβάθμιση μέσης ζωής των ΜΕΚΟ, τα γεωπολιτικά οφέλη, την εμπλοκή των Ελληνικών ναυπηγείων και αν η ενδιάμεση λύση κάθε χώρας είναι προς το συμφέρον του ναυτικού.
Και από την άλλη πλευρά ουδείς στο Επιτελείο και το υπουργείο αμελεί τ’ αγκάθια της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας που αν αποφασιστεί πως το ΠΝ επιμένει Ευρωπαϊκά, η διακρατική συμφωνία δεν μπορεί να γίνει εύκολα.
Η κύρια οδός είναι αυτή του διεθνούς διαγωνισμού, γεγονός που όχι απλά θα καθυστερήσει την απόκτηση νέων πλοίων, αλλά θα βάλει το Πολεμικό Ναυτικό σε νέες ατραπούς για ένα θέμα που θα έπρεπε να είχε τελειώσει, διότι τα νέα πλοία έπρεπε ήδη να έχουν Ελληνική σημαία και να την επιδεικνύουν εκεί που απαιτούν τα Εθνικά κυριαρχικά δικαιώματα.
0 Σχόλια