Τη στιγμή που η χώρα έχει ανάγκη οπό νέους εξοπλισμούς, που θα εκσυγχρονίσουν το επίπεδο των Ενόπλων Δυνάμεων, ενισχύοντας την αποτρεπτική ισχύ τους, δεκάδες προγράμματα είναι ξεχασμένα στη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών
Τη στιγμή που η χώρα έχει ανάγκη από νέους εξοπλισμούς, που θα εκσυγχρονίσουν το επίπεδο των Ενόπλων Δυνάμεων ενισχύοντας την αποτρεπτική ισχύ τους, δεκάδες προγράμματα «αραχνιάζουν» στα συρτάρια της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών & Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ). Αν εξαιρέσει κανείς το πρόγραμμα αναβάθμισης των 84 F-16 στην έκδοση Viper την απόκτηση των γαλλικών Rafale, που και σε αυτή την περίπτωση υπάρχουν προβληματικά σημεία στη σύμβαση, και το σχέδιο νόμου για τις προμήθειες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, που είναι τα μοναδικά προγράμματα που έχουν εξέλιξη στους πρώτους τρεις μήνες του έτους, τα υπόλοιπα παραμένουν μπλοκαρισμένα στη ΓΔΑΕΕ.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της συντήρησης των ελικοπτέρων Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας, πολλά από τα οποία παραμένουν καθηλωμένα από το 2017, με τις διαθεσιμότητες να είναι απογοητευτικές.
Τρεις διαγωνισμούς μετά και ακόμα δεν υπάρχει φως στο τούνελ για ένα πολυεργαλείο που τόσο πολλή ανάγκη έχουν οι Ένοπλες Δυνάμεις. Τα προβλήματα στη σύμβαση και οι συνεχείς προσφυγές από εταιρείες που θέλουν να πάρουν τη «δουλειά» έχουν οδηγήσει στην απαξίωση ενός πολύ σημαντικού μέσου για αποστολές Έρευνας και Διάσωσης. Το εντυπωσιακό είναι ότι η Πυροσβεστική συντηρεί τον ίδιο τύπο ελικοπτέρου σε ιδιωτικές εταιρείες, ενώ η Πολεμική Αεροπορία αναμένει να ξεπεραστούν τα γραφειοκρατικά προβλήματα στη ΓΔΑΕΕ.
Το ίδιο απογοητευτική είναι και η υπόθεση προμήθειας των 1.200 θωρακισμένων οχημάτων Μ1117 για τον Στρατό Ξηράς από το πλεονάζον υλικό των Ηνωμένων Πολιτειών. Οι καθυστερήσεις από την πλευρά της ΓΔΑΕΕ στην παράδοση του σχετικού φακέλου στο υπουργείο Άμυνας είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί ο αριθμός των διαθέσιμων οχημάτων της πρώτης παρτίδας από 80 σε λιγότερα από 50 και η διαδικασία παραλαβής να πάρει αρκετούς μήνες πίσω.
Τι και αν το συγκεκριμένο όχημα θα εξοπλίσει τις ακριτικές μονάδες του Έβρου, που πριν από έναν χρόνο έδιναν «μάχη» για να κρατήσουν όρθια τα σύνορα της χώρας απέναντι στην οργανωμένη απόπειρα εισβολής μεταναστών που υποκινούσε η Τουρκία.
Ορισμένοι στη Μεσογείων αναλώνονται σε παιχνίδια ευθυνών, αφήνοντας να χαθεί πολύτιμος χρόνος στα εξοπλιστικά. Την τελευταία στιγμή, πάντως, σώθηκε το πρόγραμμα των γαλλικών μαχητικών Rafale, για το οποίο το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας είχε συγκροτήσει ειδική «ομάδα κρούσης», η οποία εγκαταστάθηκε στη ΓΔΑΕΕ για να τρέξει το πρόγραμμα. Κι ενώ υπουργείο Άμυνας και ΓΕΕΘΑ κινήθηκαν αστραπιαία για την υλοποίηση του μεγαλύτερου προγράμματος των τελευταίων 15 ετών σε μόλις τέσσερις μήνες, ορισμένα στελέχη της ΓΔΑΕΕ παραλίγο να τινάξουν στον αέρα τη διαδικασία, επιμένοντας στην άποψη να μην περάσει η σύμβαση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, αλλά να πάει στη Βουλή με κύρωση του σχετικού νόμου.
Ευτυχώς το «φιάσκο» αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή και το πρόγραμμα ξεκίνησε στην ώρα του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα καθυστερήσεων και κωλυσιεργίας από την πλευρά της ΓΔΑΕΕ είναι τα Mirage 2000-5, όταν έπειτα από αρκετές παλινωδίες υπογράφηκε τελικά η σύμβαση Follow On Support για τη συντήρησή τους.
Παρ' όλα αυτά, η ροή των ανταλλακτικών δεν είναι ακόμα τέτοια που να επιτρέπει την αύξηση των διαθεσιμοτήτων του αεροσκάφους, που για την ώρα αποτελεί το μεγάλο πλεονέκτημα της Ελλάδας απέναντι στην τουρκική αεροπορία. Ας ελπίσουμε τα ίδια λάθη να μην επαναληφθούν στη σύμβαση των νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού.
Το πρόγραμμα των 5 δισ. είναι το μεγαλύτερο εξοπλιστικό εδώ και δεκαετίες και ταυτόχρονα απολύτως απαραίτητο για τη διατήρηση του αξιόμαχου του ελληνικού Στόλου. Είναι κατανοητό, λοιπόν, ότι δεν υπάρχει χώρος για λάθη ούτε για παραλείψεις. ενώ σε αυτήν τουλάχιστον τη σύμβαση περιμένουμε να δούμε συμμετοχή της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας στην παραγωγή των πλοίων και των συστημάτων τους. Ας μη χαθεί αυτό το τρένο, όπως έγινε στην περίπτωση των Rafale.
ΠΗΓΗ: POLITICAL 03/04/2021 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]
0 Σχόλια