Η αναβάθμιση των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ θεωρείται εξίσου σημαντική για το Πολεμικό Ναυτικό (στη φωτ. η φρεγάτα «Σαλαμίς»)-Κλικ για μεγέθυνση
Βασίλης Νέδος
Η κυβερνητική απόφαση για την ανανέωση του οπλοστασίου, τον εκσυγχρονισμό υφισταμένων συστημάτων και την απόκτηση νέων προχωρά τις τελευταίες εβδομάδες με ιδιαίτερα ταχείς ρυθμούς. Η προμήθεια της νέας φρεγάτας του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.) παραμένει το πλέον περίπλοκο ζήτημα και τις τελευταίες εβδομάδες κυβερνήσεις και εταιρείες που επιθυμούν να επιλεγεί το πλοίο που προτείνουν προχωρούν σε επίσημες παρουσιάσεις, στην προσπάθεια να ανταγωνιστούν αποτελεσματικότερα.
Υψηλόβαθμες πηγές του υπουργείου Εθνικής Άμυνας αναφέρουν ότι το επίπεδο των προτάσεων είναι τις περισσότερες φορές πολύ υψηλό, με αποτέλεσμα η επιλογή φρεγάτας να γίνεται έργο εξαιρετικά δύσκολο. Μόνο μέσα στο προηγούμενο δεκαήμερο, από το γραφείο του υπουργού Νίκου Παναγιωτόπουλου πέρασαν οι πρέσβεις Ολλανδίας, Ισπανίας, Γερμανίας και Βρετανίας. Μάλιστα, μαζί με την πρέσβειρα της Βρετανίας, τον κ. Παναγιωτόπουλο επισκέφθηκε ο υπουργός Αμυντικών Εξοπλισμών του Ηνωμένου Βασιλείου Τζέρεμι Κουίν. Επίσης, η Naval Group παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες στη γαλλική πρεσβεία την πρότασή της για το Π.Ν., ενώ φαίνεται ότι το επόμενο διάστημα ακολουθούν και άλλοι. Ενδεικτικό του ανταγωνισμού που υπάρχει είναι ότι πλέον έχουν μειωθεί δραματικά και οι χρόνοι παράδοσης του πρώτου πλοίου το οποίο κάθε πλευρά προτείνει στο Π.Ν. Οι Γάλλοι υπόσχονται παράδοση σε λιγότερο από 40 μήνες, οι Ισπανοί σε 35 μήνες και οι Ολλανδοί σε μόλις 30.
Από την πλευρά της Ολλανδίας υπάρχει πλέον διαμορφωμένη πρόταση για τη ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών τύπου Sigma 11515 της Damen. Η ενδιάμεση λύση δύναται να επεκταθεί από τις δύο φρεγάτες τύπου «Μ» σε τέσσερις, δηλαδή τις δύο του βασιλικού ολλανδικού ναυτικού και ακόμη δύο του βελγικού. Οι Γάλλοι προωθούν τέσσερις FDI και ως ενδιάμεση λύση το αντιτορπιλικό Latouche-Treville και τη φρεγάτα Jean Bart. Οι Βρετανοί της Babcock προτείνουν την Arrowhead 140 με ενδιάμεση λύση Type 23, ενώ οι Ισπανοί προωθούν ένα πλοίο 6.000 τόνων την F-110 και ως ενδιάμεση λύση δύο νέες Α-3000.
Δεν περνάει αδιάφορη η ιδιαίτερης δυναμικότητας ιταλική πρόταση για FREMM, η οποία περιλαμβάνει τις Maestrale ως ενδιάμεση λύση. Πριν από λίγες ημέρες στο γραφείο του κ. Παναγιωτόπουλου βρέθηκε ο πρέσβης της Γερμανίας Ερνστ Ράιχελ, ενώ την επόμενη μέρα εκπρόσωποι της ThyssenKrupp επισκέφθηκαν τη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών (ΓΔΑΕΕ). Αν και το πρωταρχικό θέμα συζήτησης ήταν το υφιστάμενο πρόγραμμα προμήθειας τορπιλών, αλλά και η επέκτασή του, οι Γερμανοί θα κατέλθουν και αυτοί με ανανεωμένη πρόταση. Απομένει να προτείνουν κάποια ενδιάμεση λύση.
Στην πραγματικότητα αυτή είναι και η αμερικανική εκκρεμότητα. Μετά την αποστολή της απαραίτητης LOR που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και τις απαιτήσεις του Π.Ν. για την τελική διαμόρφωση της φρεγάτας MMSC, η Αθήνα περιμένει αν το αμερικανικό ναυτικό μπορεί να προτείνει κάποια ενδιάμεση λύση που να ικανοποιεί τις επιχειρησιακές ανάγκες στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Σε μια νέα τροπή των πραγμάτων τις προηγούμενες ημέρες, ένα αρχικό σκαρίφημα για τη ναυπήγηση μιας φρεγάτας που θα έχει χαρακτηριστικά παρόμοια με τα αντιτορπιλικά Arleigh Burke και σημαντικά μικρότερο εκτόπισμα παρουσιάστηκε στο Π.Ν. από τον τοπικό εκπρόσωπο μιας παλιάς και σεβαστής αμερικανικής εταιρείας, της Gibbs & Cox. Η συζήτηση είναι καθαρά θεωρητική σε αυτή τη φάση. Πέρα από αυτή την πρόταση υπάρχουν και άλλες που έχουν κατατεθεί, περισσότερο σε μορφή πιθανού ενδιαφέροντος, παρά ουσιαστικής σημασίας. Για αυτό και στην πραγματικότητα δεν μπορεί να αξιολογηθούν, καθώς δεν αποτελούν ολοκληρωμένες προτάσεις, αλλά μάλλον εκδήλωση προθέσεων.
Σε κάθε περίπτωση, το (νέο) δίμηνο που έχει παραχωρηθεί από την κυβέρνηση για τη λήψη τελικής απόφασης τελειώνει τον Ιούνιο και η πίεση είναι ασφυκτική όχι μόνο λόγω της ανάγκης να επιλυθεί μια μακρόχρονη εκκρεμότητα, αλλά και διότι κάθε εβδομάδα προσθέτει και άλλη καταπόνηση στις ήδη πολυκαιρισμένες φρεγάτες του Π.Ν. «Αγκάθι» στη διαδικασία αποτελεί και η εγχώρια παραγωγή. Έως τώρα δεν έχει καταστεί δυνατόν να βρεθεί ένας τρόπος αναβίωσης υφιστάμενων ναυπηγείων (Σκαραμαγκάς και Ελευσίνα), ενώ πλέον γίνονται σοβαρές συζητήσεις για συνεργασία με τρίτο ναυπηγείο, προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι πράγματι, η Ελλάδα είναι δυνατόν να ναυπηγήσει και να αναπτύξει εγχώρια τα πλοία που θα προμηθευτεί από το εξωτερικό.
0 Σχόλια