Του Χρήστου Μαζανίτη
Η Πολεμική Αεροπορία συνεχίζει τον σχεδιασμό της για αναβάθμιση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων της στο επόμενο επίπεδο, που θα την καταστήσει κυρίαρχη εκτός από το Αιγαίο και στην Μεσόγειο.
Μπορεί να υπάρχει το «αεροπλανοφόρο Κρήτη», όμως έχει αποφασιστεί να προχωρήσει στο επόμενο βήμα, αυτό της διαρκούς επιχειρησιακής διαθεσιμότητας. Η πρόσφατη συνεκπαίδευση με τους Γάλλους, και το ιπτάμενο τάνκερ Α330 MRTT, επιβεβαίωσε τις σκέψεις για άμεση προμήθεια ανάλογων μέσων που θα προσδώσουν ακόμη ένα στοιχείο υπεροχής στους αιθέρες έναντι κάθε απειλής εξ ανατολής.
Όπως είχαμε αποκαλύψει στο enikos.gr, η απόσυρση από τις ΗΠΑ των KC-135 δημιουργεί ένα μοναδικό παράθυρο ευκαιρίας για την Πολεμική Αεροπορία.
Μεταξύ άλλων, αυτά που μας ενδιαφέρουν, αποσύρει:
- 16 KC-10
- 13 KC-135
H USAF υπολογίζει ότι από την πρόωρη απόσυρση των KC-10 και KC-135 θα εξοικονομήσει περίπου 2 δισ. δολάρια ετησίως. Σε ότι μας αφορά, τα λειτουργικά έξοδα του KC-10, σύμφωνα με το nation.time φθάνει τα 21.270$/ώρα. Για το KC-135 η τιμή σύμφωνα με το cbo.cov εκτοξεύεται στα 45.000$/ώρα.
Η Επιτροπή Εξοπλισμών και Άμυνας των ΗΠΑ, βέβαια, τον περασμένο Ιούνιο εισηγήθηκε την επανεξέταση της απόφασης, υποστηρίζοντας ότι τουλάχιστον τα KC-135 θα μπορούσαν να μείνουν σε υπηρεσία 3 χρόνια ενώ τα KC-10 θα μπορούσαν να αποσυρθούν.
Οι υποστηρικτές της άποψης απόκτησης τέτοιων αεροσκαφών στην Ελλάδα ισχυρίζονται ότι τώρα είναι η καλύτερη στιγμή για την απόκτηση 2 μονάδων. Επιχειρησιακά θα μπορούσε εν καιρώ κρίσης ή ακόμη και θερμού επεισοδίου να πετούν κοντά στην ηπειρωτική χώρα, ώστε όσα αεροσκάφη εφορμούν από το κεντρικό Αιγαίο να μην αναγκάζονται για προσγείωση προκειμένου να ανεφοδιαστούν. Σε ότι αφορά τις επιχειρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο, προς τούτο θα εξυπηρετούσε η πτήση τους νότια στην Κρήτη, στο ύψος της Σούδας. Είναι το «ασφαλές» επιχειρησιακό σενάριο – απαντώντας σε όσους υποστηρίζουν ότι χρειάζονται συνοδεία τουλάχιστον 2 (αν και κάποιοι υποστηρίζουν ότι απαιτούνται 4) μαχητικών για την φύλαξή τους εν καιρώ επιχειρήσεων, κατι που συνεπάγεται την διασπορά κρίσιμων δυνάμεων για την υπεράσπιση στόχου, που κανονικά θα έπρεπε να λύνει και όχι να δημιουργεί προβλήματα.
«Εάν σε περίπτωση επιχείρησης βρίσκεται για παράδειγμα στο ύψος του Βόλου, θα είναι εξαιρετικά δύσκολο για τις αντίπαλες δυνάμεις να το προσεγγίσουν όταν όλο το Αιγαίο θα έχει γεμίσει ίχνη (σ.σ. ελληνικά μαχητικά) ενώ ακόμη κι αν δεχθούμε ότι απειλείται μπορεί να μετακινηθεί δυτικότερα» επισημαίνουν στο enikos.gr γνώστες του αντικειμένου.
Ήδη, το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) βρίσκεται σε στάδιο αξιολόγησης και κατάθεσης οριστικής εισήγησης για την προμήθεια 4ων αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού. Μελετήθηκαν διάφορες προτάσεις, ακόμη κι αυτό της μετατροπής κάποιων C-130 σε ιπτάμενα τάνκερ. Όμως, σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσίευσε η Realnews της Κυριακής, δύο είναι οι επικρατέστερες: Η προμήθεια από το απόθεμα των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων ή η αγορά μεταχειρισμένων Α330 και μετατροπή τους σε τανκερ.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «R» το σενάριο που προκρίνεται είναι αυτό της προμήθειας των KC-135. Στις συσκέψεις που έχουν γίνει έχουν εντοπιστεί οι ευκαιρίες απόκτησης τεσσάρων αεροσκαφών του τύπου από τις ΗΠΑ έναντι συμβολικού ή ακόμη και μηδενικού ποσού.
0 Σχόλια