Γράφει ο Ευγένιος Παπάζογλου
Παρά το ότι ησύχασαν τα πράγματα μετά την επιστροφή του ORUC REIS σε τουρκικά λιμάνια, κάθε άλλο παρά φαίνεται να έχουν περάσει οι φουρτούνες για το Πολεμικό Ναυτικό. Ο στόλος μπορεί να έχει χαλαρώσει την κινητοποίησή του, τα πληρώματα να αναπαύονται και τα πλοία να περνάνε από επισκευές και συντήρηση αλλά οι σχεδιασμοί για την ενίσχυσή του δεν παύουν να τρέχουν.
Τη χρονιά που έφυγε, το μόνο πρόγραμμα που έπεσε υπογραφή αφορούσε την αγορά 4 νέων ελικοπτέρων Romeo από την Αμερική.
Πρόκειται για ελικόπτερα που εξορμούν από φρεγάτες και θεωρείται ότι θα αποτελέσουν το αντίδοτο για την αντιμετώπιση στο μέλλον των υποβρυχίων Τύπου 214 που θα αποκτήσει η Τουρκία. Οι αρμόδιοι θέλουν να πιστεύουν ότι κάποια από τα ελικόπτερα θα παραληφθούν μέχρι το τέλος του 2021 και τα υπόλοιπα το επόμενο έτος. Στο μεταξύ όμως, είναι πολύ πιθανό να προχωρήσει η αγορά και των υπόλοιπων 3 ελικοπτέρων που έχουν μείνει σαν οπσιόν, με αποτέλεσμα ο συνολικός αριθμός της παραγγελίας να διαμορφωθεί σε 7 ελικόπτερα Romeo.
Παράλληλα με αυτή την αγορά, υπογράφτηκε και η συμφωνία τεχνικής υποστήριξης των υπόλοιπων ελικοπτέρων του ίδιου τύπου που διαθέτει ήδη το Πολεμικό Ναυτικό.
Αυτά είναι 11 ελικόπτερα S-70 που αντιμετωπίζουν κάποια προβλήματα υποστήριξης σε ανταλλακτικά αλλά σύντομα αναμένεται αυτά να ξεπεραστούν αφού με τη νέα συμφωνία θα ξεκινήσει ροή ανταλλακτικών που θα επιτρέψει σε όλο και περισσότερα ελικόπτερα να είναι έτοιμα για τον αέρα.
Οι φρεγάτες
Για λόγους που δεν είναι απόλυτα ξεκαθαρισμένοι, δεν έχει υπογραφεί ακόμα η αγορά των νέων τορπιλών για τα σύγχρονα υποβρύχια του στόλου που αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα ατού στη δύναμή του. Ενώ οι διαδικασίες θεωρούνται τελειωμένες και έχει αποφασιστεί η αγορά γερμανικών τορπιλών, η γραφειοκρατία δεν επέτρεψε να πέσει η υπογραφή μέσα στο 2020. Μαζί με τις τορπίλες προχωρούν και τα αντίμετρα τορπιλών, για την άμυνα των υποβρυχίων από επιθέσεις, που θα αυξήσουν τις δυνατότητες επιβίωσής τους. Αλλά εκεί που τα πράγματα είναι πιο μπλεγμένα, είναι με το πρόγραμμα της αγοράς νέων φρεγατών. Η σύνδεση του θέματος με τη τύχη των ναυπηγείων της χώρας, έχει ανακατέψει την τράπουλα. Φιλοδοξία της κυβέρνησης ήταν να δώσει το πρόγραμμα στους Αμερικάνους, σαν πακέτο μαζί με τα ναυπηγεία της χώρας, που θα περιέλθουν κάτω από πλήρη αμερικάνικο έλεγχο. Όμως σε πρώτη φάση, οι Αμερικανοί δεν έχουν εμφανιστεί ικανοί να καταθέσουν σοβαρή πρόταση για τα ναυπηγεία.
Ωστόσο, στα αιτήματα της κυβέρνησης για τις νέες φρεγάτες, είναι να δώσουν οι Αμερικανοί σαν ενδιάμεση λύση δύο μεγάλα πλοία από το στόλο τους, ώστε να καλυφθούν οι ελληνικές ανάγκες σε αεράμυνα περιοχής. Το ενδιαφέρον των Ελλήνων ναυάρχων είναι στα αντιτορπιλικά Arleigh Burke του αμερικάνικου στόλου. Όμως αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο. Ενδιαφέρον για παραχώρηση τέτοιων πλοίων υπάρχει εδώ και μια δεκαετία αλλά πάντοτε οι Αμερικανοί τόνιζαν ότι τα καράβια αυτά είναι πολύτιμα για τις ανάγκες τους και δε μπορούν να βρεθούν περισσευούμενα για να μας δώσουν. Τώρα, με δέλεαρ το πρόγραμμα των νέων φρεγατών, η κυβέρνηση νόμιζε ότι θα μπορούσε να ασκήσει πιο αποτελεσματική πίεση για να πάρει αυτό που ήθελε. Φαίνεται όμως ότι η πρώτη απάντηση που έχει εισπράξει είναι η ίδια με τα προηγούμενα έτη. Αρνητική. Αυτό όμως δε φαίνεται να είναι ικανό ως πρόβλημα, για να κάνει τη κυβέρνηση να αλλάξει ρότα και να απομακρυνθεί από τον αμερικάνικο εναγκαλισμό.
Στο μεταξύ, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νικόλαος Παναγιωτόπουλος έχει ανακοινώσει δημοσίως ότι το πρόγραμμα των φρεγατών δεν έχει κλείσει για τη κυβέρνηση αλλά είναι ανοιχτό για οποιονδήποτε ενδιαφέρεται να καταθέσει πρόταση. Βέβαια, η κυβέρνηση δε μπορεί να βγει δημοσίως και να πει ότι δε δέχεται άλλες προτάσεις γιατί αυτό θα την εξέθετε ανεπανόρθωτα στα μάτια όλων, που θα έβλεπαν ότι η ελληνική κυβέρνηση δε κρατά το παραμικρό πρόσχημα και δεν ενδιαφέρεται να κρύψει ότι η δουλειά έχει στηθεί ώστε να δοθεί στους Αμερικανούς.
Το δεδομένο είναι ότι πράγματι τους περασμένους μήνες έφτασε στους αρμόδιους πρόταση από τους Ολλανδούς για ναυπήγηση 4 φρεγατών με παραχώρηση 2 παλαιότερων φρεγατών σαν ενδιάμεση λύση. Οι Ολλανδοί χαίρουν εκτίμησης στο ναυτικό για τα καράβια που φτιάχνουν αλλά δεν έχουν το ίδιο πολιτικό βάρος για να συγκινήσουν την Αθήνα.
Γαλλικό μαρκάρισμα
Πολύ πιο μεγάλη πίεση αναμένεται να ασκήσουν οι Γάλλοι που δεν εγκαταλείπουν την απόρριψη της πρότασής τους πέρυσι το καλοκαίρι για τις φρεγάτες Belharra. Χωρίς να έχουν να χάσουν τίποτα, αφού και τη παραγγελία για τα αεροπλάνα Rafale πήραν, οι Γάλλοι αναμένεται να φέρουν σε ακόμα πιο δύσκολη θέση τη κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, καταθέτοντας πρόταση που θα είναι δύσκολο να απορριφθεί. Όπως φαίνεται, οι Γάλλοι δεν εγκαταλείπουν την προσπάθεια να συνδέσουν τις προμήθειες όπλων προς την Ελλάδα με ένα αμυντικοδιπλωματικό άνοιγμα για δημιουργία ισχυρής διμερούς συμφωνίας στρατηγικής συμμαχίας. Για να διεμβολίσουν το πρόγραμμα αγοράς νέων φρεγατών που θέλει το Πολεμικό Ναυτικό, οι Γάλλοι έχουν επεξεργαστεί μια πιο φθηνή πρόταση για αγορά φρεγατών, συνοδευόμενη από παραχώρηση μεταχειρισμένων φρεγατών ως ενδιάμεση λύση. Όμως δε θα μείνουν εκεί.
Το σημείο στο οποίο αναμένεται να «στριμώξουν» την ελληνική κυβέρνηση, είναι ότι θα καταθέσουν πρόταση για μόνιμη παρουσία γαλλικής Task Force πολεμικών πλοίων στο Αιγαίο, που θα επιχειρεί από κοινού με τον ελληνικό στόλο! Πρόκειται για κίνηση ματ, όταν οι Αμερικανοί εμφανίζονται αρνητικοί ακόμη και να παραχωρήσουν τα μεταχειρισμένα πολεμικά πλοία που θέλει το ελληνικό ναυτικό. Την ίδια στιγμή, οι Γάλλοι παρουσιάζονται με μια πρόταση που αλλάζει τα δεδομένα σε στρατιωτικό και διπλωματικό επίπεδο στη περιοχή, υπέρ των ελληνικών συμφερόντων.
Όλα αναμένεται να ξεκαθαρίσουν περισσότερο στην επικείμενη επίσκεψη της Γαλλίδας υπουργού άμυνας στην Αθήνα, για να υπογράψει την αγορά των 18 Rafale. Αυτό υπολογίζεται να γίνει μέσα στο πρώτο δίμηνο του νέου έτους, οπότε και οι Γάλλοι θα βολιδοσκοπήσουν άμεσα τις προθέσεις της ελληνικής κυβέρνησης. Θα αποκτήσουν μια καλύτερη εικόνα για το πόσο οι Έλληνες είναι σοβαροί και «τίμιοι» στις μεταξύ τους επαφές ή δεν εννοούν να ξεφύγουν από το αμερικάνικο άρμα.
ΠΗΓΗ: Ε.Ω. 13/01/2021 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]
0 Σχόλια