Του Χρήστου Μαζανίτη
Η κοινοπραξία των ισραηλινών εταιρειών Naska Industries – SK Group Ltd, Plasan Sasa Ltd αναδείχθηκε ο νικητής της διαγωνιστικής διαδικασίας απόκτησης του πλειοψηφικού πακέτου της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) και το ερώτημα είναι τι μέλει γενέσθαι στο εξής.
Όπως διευκρίνισε ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, από το βήμα του «Thessaloniki Summit 2020» «Τα προγράμματα που θέλουν να φτιάξουν (οι επενδυτές) στη Θεσσαλονίκη είναι εξαιρετικά σημαντικά και με πολύ καλή πρόσβαση σε μεγάλες αγορές.
Άρα η ΕΛΒΟ ήδη διανύει το επόμενό της μεγάλο βήμα».
Όμως, εάν κάποιος πιστεύει ότι θα ξεκινήσει άμεσα η επόμενη μέρα για την βιομηχανία, θα πρέπει να κάνει υπομονή. Όπως έγινε γνωστό, υπάρχει μία διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί, όπως η διευθέτηση των διαδικαστικών ζητημάτων στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Μία διαδικασία χρονοβόρα, η οποία μπορεί να πάρει ακόμη κι ένα χρόνο, κάτι που θα οδηγήσει στην ανάληψη της εταιρείας από την κοινοπραξία στο τέλος του 2021, άρα από το 2022 θα πρέπει να περιμένουμε την έναρξη των εργασιών αναβάθμισης εξοπλισμού κι επενδύσεων, ώστε το 2023 η εταιρεία να είναι έτοιμη να εκτελέσει τα πρώτα της συμβόλαια. Η εταιρεία έχει δεσμευθεί για επενδύσεις ύψους 100 εκατ. ευρώ.
Στο βάθος είναι το μεγάλο συμβόλαιο ανανέωσης του στόλου του Ελληνικού Στρατού. Μιλάμε για τα τζιπ και τις παραλλαγές του, που χρησιμοποιεί για τις ανάγκες του, με τα γνωστά μας Mercedes.
Όπως είχαμε πρώτοι γράψει στο enikos.gr από τον περασμένο Απρίλιο, η απόφαση στο ΓΕΣ είναι να ξεκινήσουν όλες οι διαδικασίες αντικατάστασης του στόλου των τζιπ, που ήδη έχει.
Οι απαιτήσεις που θέτει η ηγεσία του ΓΕΣ είναι να δοθεί η άδεια κατασκευής στην Ελλάδα, με το εργοστάσιο της ΕΛΒΟ να έχει το πλεονέκτημα. Στην ΕΛΒΟ κατασκευαζόταν ως στρατιωτική σειρά η Mercedes-Benz W462 στα μοντέλα 240GD/24 (1,25 τόνοι) και 290GD/28 (1,5 τόνοι). Παράχθηκαν πάνω από 10.000 μονάδες σε διάφορες παραλλαγές, 5500 240GD και 4500 290GD καθώς και 250 δεξιοτίμονα οχήματα για την κυπριακή εθνοφρουρά.
Πλέον, τα οχήματα έχουν φτάσει στο τέλος του χρόνου ζωής τους ενώ δεν πληρούν κανένα από τα πρότυπα ασφαλείας και προστασίας του ΝΑΤΟ. Τα νέα οχήματα θα πρέπει απαραίτητα να φέρουν θωράκιση σε παράθυρα και παρμπρίζ καθώς και στην καμπίνα των επιβατών.
Βεβαίως και δεν θα πρέπει να περιμένουμε την άμεση αντικατάσταση όλων των οχημάτων, αφού κάτι τέτοιο είναι αδύνατο. Ωστόσο, εάν όλα κυλήσουν βάσει του χρονοδιαγράμματος που έχουν θέσει, από το 2022 με 2023 θα αρχίσουν να αποσύρονται τα πρώτα παλαιότερα οχήματα, με την ολική αντικατάσταση του στόλου να έρχεται το 2030.
Η ΕΛΒΟ ΑΒΕ, είναι εγκατεστημένη στην Βιομηχανική Περιοχή Θεσ/νίκης (Σίνδος). Η έκταση που καταλαμβάνει ανέρχεται σε 273.000m2, η δε καλυμμένη επιφάνεια των εγκαταστάσεων και των βοηθητικών χώρων είναι 66.000 m 2 και συμπεριλαμβάνει:
• Συγκρότημα παραγωγής οχημάτων: 36.000 τ.μ.
• Κτίριο συναρμολόγησης αρμάτων: 6.000 τ.μ.
• Αίθουσα μηχανουργικής κατεργασίας: 7.000 τ.μ.
• Κτίριο ηλεκτρομαγνητικών δοκιμών (EMC): 600 τ.μ.
• Αποθηκευτικοί χώροι: 11.000 τ.μ.
• Πίστα δοκιμών αρμάτων μάχης μήκους: 1.100 μ.
0 Σχόλια