Προτείνεται η προμήθεια να πραγματοποιηθεί μέσω διακρατικής συμφωνίας
Του ΒΑΣΙΛΗ ΝΕΔΟΥ
Στο πλαίσιο δημιουργίας ενός ευρύτερου οικοσυστήματος αμυντικής και στρατηγικής συνεργασίας με τις ΗΠΑ εντάσσεται η εισήγηση του ΓΕΝ (κατόπιν ενδελεχούς εξέτασης από το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο - ΑΝΣ) σχετικά με την προώθηση διακρατικής συμφωνίας για αγορά αμερικανικών φρεγατών πολλαπλών ρόλων (MMSC) με σκοπό την ανανέωση του Στόλου.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Κ», η πρόταση είναι σε απόλυτη σύμπνοια με τους διακηρυγμένους στρατηγικούς στόχους της κυβέρνησης, ενώ συναντά και τη θετική αποδοχή των Αμερικανών, οι οποίοι επιθυμούν να διευρύνουν το στρατιωτικό - βιομηχανικό αποτύπωμά τους στην Ελλάδα. Η διακρατική συμφωνία που προτείνεται έχει ως κεντρική πρόταση μια λύση-πακέτο που περιλαμβάνει την προμήθεια τεσσάρων φρεγατών πολλαπλού ρόλου, την αναβάθμιση τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ, πλοία ενδιάμεσης λύσης, εθνική βιομηχανική συμμετοχή και, τέλος, τη συμμετοχή ελληνικών ναυπηγείων στην ανάπτυξη της νέας αμερικανικής φρεγάτας τύπου FFGX.
Από τις τέσσερις νέες φρεγάτες, οι τρεις προτείνεται να κατασκευαστούν στην Ελλάδα (στην Ελευσίνα, στον Σκαραμαγκά ή αλλού - αυτό δεν έχει προσδιοριστεί ακόμα, δεδομένων των προβλημάτων που υπάρχουν στα ναυπηγεία). Στο Πολεμικό Ναυτικό (Π.Ν.) θεωρούν ότι το ρίσκο που αναλαμβάνεται είναι μικρό, καθώς φρεγάτες τύπου MMSC ήδη βρίσκονται υπό ναυπήγηση, 20 μονάδες για το Αμερικανικό Ναυτικό (USN) και τέσσερις για τη Σαουδική Αραβία, ενώ η πρόταση για διακρατική συμφωνία γίνεται προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος χρονικής διολίσθησης σε μια διαγωνιστική διαδικασία που θα οδηγούσε σε περαιτέρω καταπόνηση του υφιστάμενου υλικού, το οποίο αντιμετωπίζει επάξια, αλλά με τεράστιες φθορές, την τουρκική προκλητικότητα των τελευταίων μηνών.
Το κόστος
Με δεδομένη την παράλληλη ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών τύπου MMSC και την αναβάθμιση των τεσσάρων ΜΕΚΟ, πρακτικά θα δημιουργηθεί ομοιοτυπία και οικονομίες κλίμακος, καθώς συνολικά οκτώ μονάδες του Π.Ν. θα έχουν κοινές υποδομές υποστήριξης. Το κόστος για τις τέσσερις νέες φρεγάτες υπολογίζεται στα 4 δισ., ενώ η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ μαζί με το πλοίο ενδιάμεσης λύσης αθροιστικά περίπου στο 1 δισ. Ως προς το πλοίο ενδιάμεσης λύσης, πέρα από την υφιστάμενη παραφιλολογία, δεν υπάρχει κάποια οριστική πρόταση, αν και οι λύσεις είναι προφανείς, ανάμεσα σε αντιτορπιλικά Arleigh Burke, τα παλιά καταδρομικά Ticonderoga και τις πρώτες φρεγάτες τύπου LCS. Σημειώνεται ότι βασικό χαρακτηριστικό της εισήγησης του ΑΝΣ είναι η διάσωση των ναυπηγείων, καθώς υφίσταται αμερικανικό ενδιαφέρον γι΄ αυτά.
Το σχέδιο αυτό ουσιαστικά οδηγεί σε ένα νέο Π.Ν. με ορίζοντα το 2030, που αν συνδυαστεί με προμήθειες, όπως αυτή των ελικοπτέρων ανθυποβρυχιακού πολέμου τύπου ΜΗ-60R, θα είναι κυρίως αμερικανικό. Η πρόταση του ΑΝΣ συγκεντρώνει κάποια κριτική, καθώς αρκετοί ειδικοί στις ΗΠΑ είχαν επικρίνει τον προγενέστερο τύπο των MMSC (LCS) για ορισμένα προβλήματα. Ως σημαντικότερο ιεραρχούν τον τύπο του ραντάρ που φέρουν, το οποίο θα είναι βεβαίως πολύ πιο προηγμένο από οτιδήποτε διαθέτει το Π.Ν., αλλά όχι το άλμα προς τα εμπρός που παρέχει ένα σταθερής διάταξης σύστημα.
Ο ειδικός Τύπος των ΗΠΑ έχει επίσης ασκήσει κριτική για τα προβλήματα που είχε παρουσιάσει το σύστημα πρόωσης, με βάση τις τουρμπίνες hydrojet που φέρουν οι LCS (παρόμοιας τεχνολογίας τουρμπίνες φέρουν και φρεγάτες άλλων χωρών, δίχως όμως τα συγκεκριμένα προβλήματα). Ενστάσεις είχαν εγερθεί και σχετικά με το υλικό κατασκευής τμημάτων του πλοίου. Στην εισήγηση του ΑΝΣ, πάντως, εκτιμάται ότι η τελική διαμόρφωση του νέου πλοίου μπορεί να έχει ολοκληρωθεί εντός της άνοιξης του 2021, δίχως περαιτέρω επιβάρυνση του προϋπολογισμού.
ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 06/11/2020 - kkatikos@e-typos.com - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]
0 Σχόλια