Γάλλοι και Αμερικανοί μοιράζονται τα «φιλέτα» του εξοπλιστικού προγράμματος. Η ONEX ετοιμάζεται για τη διεκδίκηση των ναυπηγείων
Επιταχύνονται οι εξελίξεις στην ανάθεση των μεγάλων παραγγελιών του νέου εξοπλιστικού προγράμματος. Μετά την παραγγελία των 18 γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών Rafale έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση με τους Αμερικανούς για τις τέσσερις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ παράλληλα έχει «κλειδώσει» επί της αρχής η συμφωνία συμπαραγωγής, βάσει της οποίας οι τρεις φρεγάτες θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα. Η συμφωνία φέρνει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά στο στόχαστρο της ONEX, η οποία ελέγχει ήδη το Νεώριον Σύρου και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Για προφανείς λόγους τήρησης λεπτών ισορροπιών, η κυβέρνηση φαίνεται αποφασισμένη να μοιράσει τις δύο μεγάλες παραγγελίες του νέου εξοπλιστικού προγράμματος μεταξύ των δύο δυνάμεων που έχουν το σημαντικότερο πολιτικό και στρατιωτικό ρόλο στην Ανατολική Μεσόγειο, παρά το γεγονός ότι εκδηλώθηκε ενδιαφέρον για τις φρεγάτες και από Γερμανία και Ολλανδία.
Ταυτόχρονα, όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, η αμερικανική πλευρά φέρεται να έχει βελτιώσει σημαντικά την αρχική πρόταση της Lockheed Martin για τέσσερις φρεγάτες πολλαπλού ρόλου (Multi-Mission Surface Combatant - MMSC).
Έπεσε η τιμή
Η «βασική» τιμή των φρεγατών, στη διαμόρφωση που αυτές προσφέρθηκαν στη Σαουδική Αραβία, ήταν 2 δισ. δολ., αλλά το κόστος τους θα ανέβαινε σε πολύ υψηλότερα επίπεδα με την ειδική διαμόρφωση και τα οπλικά συστήματα που ζητούσε το Πολεμικό Ναυτικό.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η προσφορά έχει βελτιωθεί σημαντικά τόσο σε ό,τι αφορά την τιμή, αλλά και στο πλάνο χρηματοδότησης.
Η συνολική συμφωνία αποκτά μεγαλύτερη αξία για την ελληνική πλευρά με την προσθήκη της συμπαραγωγής, που θα δημιουργήσει προστιθέμενη αξία στην Ελλάδα και θα φέρει αμερικανικές επενδύσεις της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Επιπλέον, η ελληνική πλευρά εξασφαλίζει πρόσβαση σε πυραυλικό σύστημα επιφανείας - αέρος μέσου βεληνεκούς, το οποίο δίνει στρατηγικό πλεονέκτημα στις συνθήκες αντιπαράθεσης με τις τουρκικές δυνάμεις στο Αιγαίο και την Αν. Μεσόγειο.
Η συμφωνία για τις φρεγάτες «συγχρονίζεται» με τη διαδικασία πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, που βρίσκονται σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης. Σύμφωνα με πληροφορίες, πιθανότατα θα έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία πριν από την υποβολή προσφορών για τα ναυπηγεία, ώστε να είναι ξεκάθαρο ποιο κατασκευαστικό αντικείμενο θα έχουν τα ναυπηγεία στον τομέα των εξοπλισμών.
Η διεκδίκηση των ναυπηγείων θα γίνει από την ONEX, που ήδη έχει υπό τον έλεγχό της τα άλλα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας. Όπως και στην Ελευσίνα, η ONEX θα έχει τη χρηματοδοτική υποστήριξη της αμερικανικής αναπτυξιακής τράπεζας DFC.
Οι συζητήσεις
Το σχέδιο που συζητήθηκε στην Ουάσιγκτον αυτή την εβδομάδα, ανάμεσα στον επικεφαλής της ONEX, Πάνο Ξενοκώστα, και τον διευθύνοντα σύμβουλο της DFC, Άνταμ Μπόιλερ, προβλέπει ότι η ONEX θα δημιουργήσει ναυπηγικό κέντρο (hub), το μεγαλύτερο στην Ανατολική Μεσόγειο, συνδυάζοντας τις δραστηριότητες των τριών μεγάλων ελληνικών ναυπηγείων.
Έτσι θα μπορεί να παρέχει πολύπλευρες υπηρεσίες: από την κατασκευή των φρεγατών και άλλων σκαφών του Πολεμικού Ναυτικού, μέχρι υπηρεσίες συντήρησης και επισκευής σκαφών του αμερικανικού 6ου Στόλου. Θα είναι επίσης σε θέση να αναλάβει επισκευέςς εμπορικών σκαφών, μεταξύ των οποίων και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, που έχουν μεγάλη σημασία για τους Αμερικανούς, καθώς προωθούν τη διείσδυση του δικού τους LNG στην ευρωπαϊκή αγορά.
Όπως έγραψε στο Twitter ο Πάνος Ξενοκώστας, «ήταν μια σπουδαία συνάντηση. Συζητήθηκαν τα επόμενα βήματα για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, παράλληλα με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, με στόχο να δημιουργηθεί ένα βιώσιμο, ηγετικό κέντρο ναυπηγικής για την Ανατολική Μεσόγειο».
Ο Άνταμ Μπόιλερ σχολίασε, επίσης στο Twitter: «Συνεχίζουμε την πρόοδο που πετύχαμε στην Ελλάδα την προηγούμενη εβδομάδα. Συναντήθηκα σήμερα με τον Πάνο Ξενοκώστα και συζητήσαμε την επένδυση της DFC στον ενεργειακό κόμβο/ναυπηγείων Ελευσίνας. Στρατηγική επένδυση που, μαζί με τον Σκαραμαγκά, θα αναζωογονήσει την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία δημιουργώντας θέσεις εργασίας».
Ο Άδωνις Γεωργιάδης, σε σημερινές του δηλώσεις, επισήμανε ότι το αμερικανικό ενδιαφέρον για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά «είναι ένα φανταστικά καλό νέο για εμάς, γιατί αν καταφέρουμε μαζί με τα ναυπηγεία Σύρου που έχουμε βάλει ήδη μπρος και τα δουλεύουμε πολύ καλά, να βάλουμε μπρος και την Ελευσίνα και τον Σκαραμαγκά, θα έχει αυτή η κυβέρνηση επιτύχει σε λιγότερο από 1,5 χρόνο να βάλει μπρος ξανά τη ναυπηγική βιομηχανία στην Ελλάδα».
1 Σχόλια
αυτα τα σκαφη τα εχουν βγαλει ολοι οι ειδικοι ακαταληλα παλι τα σαπακια των αμερικανων φρεμμ εδω και τωρα αλιως την βαψαμε
ΑπάντησηΔιαγραφή