Η
κρίση που προκάλεσε η Τουρκία με το «Oruc Reis» και οι νέες απειλές επιταχύνουν
τους σχεδιασμούς στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Του
ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΑΖΑΝΙTH - ch.mazanitis@realnews.gr
Η κρίση με το «Oruc Reis» στην ανατολική Μεσόγειο δεν κατέλαβε εξαπίνης
το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το ΓΕΕΘΑ. Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές της Realnews,
ο Νίκος Παναγιωτόπουλος είχε προ μηνών παρουσιάσει στον πρωθυπουργό ολοκληρωμένη
μελέτη για την εθνική άμυνα. Σε έναν ογκώδη φάκελο αναφέρονταν λεπτομερώς οι
ανάγκες και για τους τρεις κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων, τα λειτουργικά κόστη
(περιλαμβανομένων όλων των προϋπολογισμένων και έκτακτων εξόδων), καθώς και οι
δαπάνες συντήρησης και αναβάθμισης οπλικών συστημάτων, ταυτόχρονα με την
πρόσκτηση νέων.
Το ποσό των 30 δισ. ευρώ για την επόμενη δεκαετία είναι αυτό που απαιτείται
προκειμένου οι Ένοπλες Δυνάμεις να μπορέσουν να καλύψουν τη δεκαετή απραξία της
περιόδου της οικονομικής κρίσης.
Χρήματα άμεσα
Σε μία από τις συναντήσεις των τελευταίων ήμερων με τον πρωθυπουργό ο
υπουργός Εθνικής Άμυνας φέρεται να έθεσε το ζήτημα άμεσης οικονομικής
ενίσχυσης των Ενόπλων Δυνάμεων.
Αυτό που εκφράστηκε ως επιτακτική ανάγκη δεν είναι η εισαγωγή νέων όπλων
(που σε μια τέτοια περίπτωση θα είναι καλοδεχούμενη), όσο η εξεύρεση
κονδυλίων για τη συντήρηση και αναβάθμιση των υπαρχόντων οπλικών συστημάτων.
«Εάν καταφέρουμε να ανεβάσουμε τη διαθεσιμότητα στο 100% σε όλα τα οπλικά
συστήματα που έχουμε και αν μπορέσουμε να δρομολογήσουμε και την αναβάθμιση
κάποιων άλλων, τότε θα είμαστε πραγματικά ακόμα πιο δυνατοί», φέρεται να
υποστήριξε ο υπουργός στους συνομιλητές του.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι οι άμεσες ανάγκες κοστολογούνται περίπου στο
1,2 δισ. ευρώ, ενώ ξεχωριστό κεφάλαιο αποτελεί η συζήτηση για το πρόγραμμα
ναυπήγησης νέων φρεγατών και κορβετών για το Πολεμικό Ναυτικό.
Σταδιακή απόσυρση
Οι τελευταίες εξελίξεις φαίνεται ότι έχουν αναθερμάνει τις σκέψεις για την
προμήθεια δυο μεταχειρισμένων πλοίων από τις ΗΠΑ. Το αμερικανικό πολεμικό
ναυτικό θα πρέπει να ξεκινήσει τη σταδιακή απόσυρση των καταδρομικών πλοίων
κλάσης Ticonderoga, όπως το «Leyte Gulf», που είχε επισκεφθεί το λιμάνι το
Πειραιά πριν από μερικούς μήνες. Σε σύνολο 22 μονάδων το πρόγραμμα αναφέρει
κατ' αρχάς την απόσυρση έξι. Η βασική ένσταση σε συζητήσεις στο υπουργείο
αφορούσε το κόστος συντήρησης των πλοίων. «Εμείς είμαστε στη διάθεσή σας εσείς -είναι
το ερώτημα- εάν αντέχετε», ήταν η φράση που ειπώθηκε από στέλεχος του πολεμικού
ναυτικού των ΗΠΑ προς στέλεχος του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού σε ό,τι αφορά
το θέμα παραχώρησης των δύο μονάδων. Και τα λόγια του δεν ήταν καθόλου τυχαία,
αφού το κόστος συντήρησης αυτών των πλοίων φτάνει τα 25 εκατ. ευρώ κατ' έτος
σχεδόν - όσο κοστίζει ο μισός Στόλος.
Βέβαια, τα πλοία αυτά είναι game changer για την ευρύτερη περιοχή της
νοτιοανατολικής Μεσογείου και τυχόν ένταξή τους στον Στόλο θα φέρει τα πάνω
κάτω στην αντιστοιχία δυνάμεων με την Τουρκία. Σύμφωνα, λοιπόν, με πληροφορίες
της «R», πλέον έχουν αρχίσει να ωριμάζουν οι συνθήκες στο
υπουργείο Εθνικής Άμυνας για την υποβολή και επίσημου αιτήματος
παραχώρησης-έναντι συμβολικού ποσού-τουλάχιστον μιας ίσως και δύο τέτοιων
μονάδων.
Το καθένα από αυτά απαιτεί περίπου 330 άτομα πλήρωμα, 40 εκ των οποίων
είναι αξιωματικοί, δηλαδή περισσότεροι από όσους αποφοίτησαν φέτος από τη
Σχολή Ναυτικών Δοκίμων. Έχει εκτόπισμα 9.500 τόνους δηλαδή όσο δυόμισι
φρεγάτες. Φέρει δύο ελικόπτερα (στην πρόσφατη επίσκεψή του στην Ελλάδα, το
«Leyte Gulf» είχε δύο ΜΗ60R, γνωστά και ως Romeo), δύο πυροβόλα των 127 χιλ.
και (ίσως το κυριότερο) 122 κελιά πυραύλων. Έχει τη δυνατότητα εκτόξευσης των SΜ2,
που αποτελούν τον διακαή πόθο του Πολεμικού Ναυτικού. Όμως τα ερωτήματα που
απασχολούν την ελληνική πλευρά είναι αν θα δοθούν με τους πυραύλους SΜ2 και αν
αυτό θα γίνει έναντι συμβολικού ποσού μαζί με το πλοίο.
Η LCS 3 Independence
Όπως έγινε γνωστό, το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό σχεδιάζει την απόσυρση
και των τεσσάρων πρώτων φρεγατών τύπου LCS, ο οποίες χρησιμοποιήθηκαν ως πλοία
δοκιμών των νέων συστημάτων και πάνω σε αυτά διαμορφώθηκε τόσο η τελική έκδοση
όσο και η διαμόρφωση των MMSC, που απασχολούν έντονα τη χώρα μας.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «R», το μοναδικό πλοίο
από αυτά που θα μπορούσε να ενδιαφέρει την Ελλάδα είναι η LCS 3 Independence.
Όμως είναι η μοναδική περίπτωση που δεν μπορεί να εξασφαλιστεί -ακόμη και
δωρεάν- με τη μέθοδο του «as is where is», διότι ως πλοίο δοκιμών έχει
σημαντικό οικονομικό κόστος για την τελική διαμόρφωσή του στις ανάγκες του Πολεμικού
Ναυτικού. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η διαμόρφωση της LCS 3 σε επίπεδο κλάσης MMSC
θα απαιτούσε ποσό της τάξης των 200 ίσως και 250 εκατ. ευρώ, το οποίο όμως δεν
θεωρείται απαγορευτικό μέσω διακρατικής συμφωνίας μακροχρόνιας αποπληρωμής ή
ακόμη ως μέρος της γενικής συμφωνίας ναυπήγησης των τεσσάρων MMSC. Κι αυτό
γιατί με αυτό το ποσό στην ουσία το Πολεμικό Ναυτικό θα παραλάβει σε διάστημα
ενάμισι έτους μια σύγχρονη φρεγάτα, με την οποία θα μπορούν να εκπαιδευτούν τα
πληρώματα που θα στελεχώσουν τις MMSC, οι οποίες θα αποκτηθούν τα επόμενα
χρόνια.
ΠΗΓΗ:
REAL NEWS 23/08/2020 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]
0 Σχόλια