Το «deal» για τις φρεγάτες: «Κλείδωσε» η Ελληνική Belhara για το ΠΝ με... αλμυρό κόστος

Το «deal» για τις φρεγάτες: «Κλείδωσε» η Ελληνική Belhara για το ΠΝ με... αλμυρό κόστος


Σύμφωνα με δημοσίευμα του Σαββάτου 13/06/2020 της εφημερίδας «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ»:

του Ειδικού Συνεργάτη

Ούριος άνεμος στο «καυτό» μέτωπο της ψηφιακής φρεγάτας FTI (Fregates de tallle Intermedlaire) Belhara για το Πολεμικό Ναυτικό. Όπως όλα δείχνουν, η τουρκική προκλητικότητα επιτάχυνε τις διαδικασίες και πλέον τίθεται σε πραγματική βάση, με συγκεκριμένο ορίζοντα το πρόγραμμα απόκτησης νέας φρεγάτας.

Το «φλερτ» με τη Γαλλία είναι γνωστό εδώ και χρόνια για την «ελληνική έκδοση» της γαλλικής φρεγάτας, με το προσωνύμιο Belhara ΗΝ, αλλά, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές του «Π» οπό τους κύκλους Πενταγώνου, υπάρχουν πλέον κομβικές εξελίξεις, διότι ξεπεράστηκαν δύο βασικοί σκόπελοι: Ο εξοπλισμός του πλοίου και το κόστος της προμήθειας με τον τρόπο αποπληρωμής.

Τρία δισ. ευρώ και δέκα έτη

Σύμφωνα με τις ίδιες πήγες, τα τεχνικά κλιμάκια των δύο πλευρών βρήκαν κοινό τόπο και σε μεγάλο βαθμό έγιναν δεκτές οι ελληνικές απαιτήσεις σχετικά με τον εξοπλισμό και τα όπλα που θα πρέπει να φέρει το πλοίο. Εκεί που μάλλον έβαλε νερό στο κρασί της η ελληνική πλευρά είναι στην ταχύτητα του πλοίου, η οποία θα είναι περί τους 27 κόμβους, το οποίο σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν αλλαγές στο σύστημα πρόωσης της φρεγάτας. Κάτι που θα εκτόξευε το ήδη πολύ υψηλό κόστος. Σε ό,τι αφορά όμως τον οπλισμό, θεωρείται βέβαιο ότι θα φέρει το σύστημα SCALP NAVAL, το οποίο το καθιστά κυριολεκτικά στρατηγικό όπλο. Υπενθυμίζεται ότι ένας από τους λόγους που η Γαλλία θεωρείται στρατηγικός σύμμαχος αφορά και την προγενέστερη αγορά των Mirage 2000- 5Μκ2 (φορέα της εναέριας έκδοσης του στρατηγικού βλήματος SCALP-EG), καθώς και την ακόμη παλιότερη προμήθεια του βλήματος κατά πλοίων ΑΜ-39 EXOCET με φορέα τα απλά Mirage 2000 EGM/BGM. Είναι σαφές λοιπόν ότι τα προαναφερθέντα εναέρια συστήματα με την προμήθεια φρεγατών Belhara ΗΝ θα αποτελέσουν το δυνατό χαρτί των Ενόπλων Δυνάμεων στο Αιγαίο. Και φυσικά θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά, διότι η Τουρκία θα γνωρίζει ότι και ο στόλος θα κινδυνεύει στο Αιγαίο αλλά και στρατηγικοί στόχοι στο εσωτερικό της. Και αν η προμήθεια των S-400 πιθανόν να μετρίαζε κάπως την ελληνική εναέρια απειλή, η Belhara ΗΝ ουσιαστικά ακυρώνει το όποιο τούρκικο πλεονέκτημα, διότι νέα φρεγάτα θα μπορεί να πραγματοποιήσει θανάσιμο πλήγμα στο εσωτερικό της Τουρκίας από οποιοδήποτε σημείο του Αιγαίου και αν βρίσκεται.

Εκτός όμως από το τεχνικό κομμάτι στο οποίο συμφώνησαν στα σημεία, έγιναν εκτενείς συζητήσεις σε νομικής φύσεως θέματα που έρχονταν σε αντιδιαστολή με τους νόμους της Ελλάδας και της Γαλλίας και φέρεται ότι και εκεί έχουν βρεθεί λύσεις. Πλέον πρέπει να ληφθούν αποφάσεις σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο.

Με δυο λόγια και σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, η «οροφή» του προγράμματος φέρεται ότι θα αγγίξει τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ για δύο μονάδες επιφάνειας. Σε ό,τι αφορά την αποπληρωμή του διόλου ευκαταφρόνητου ποσού των 3 δισ., η πρόταση που έχει πέσει στο τραπέζι -και σύμφωνα με τις ίδιες πηγές δείχνει να ικανοποιεί και τις δύο πλευρές και να ξεπερνά τον οικονομικό «σκόπελο»- έχει ορίζοντα δεκαετίας με ετήσια δόση 300 εκατομμύρια ευρώ.

Μια άλλη λεπτομέρεια τεχνικής φύσεως που έχει συζητηθεί επικεντρώνεται στις τροποποιήσεις που απαιτούνται για την Belhara ΗΝ. Οι περισσότερες από τις προσθήκες που θέλει το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έχουν καταγραφεί και έχουν «ενσωματωθεί» σε επίπεδο σχεδίασης από τους Γάλλους, αλλά απαιτείται περισσότερος χρόνος από ό,τι για το «χτίσιμο» ενός πλοίου κλασικής σχεδίασης. Αυτό σημαίνει, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, ότι οι προσθήκες θα ολοκληρωθούν σε χρονικό ορίζοντα μεταξύ δύο και τεσσάρων ετών.

Οι τροποποιήσεις που είχε απαιτήσει το ΠΝ

Αν και δεν έγιναν γνωστές οι τροποποιήσεις που συμφωνήθηκαν στην τελική συνάντηση που αφορούσε τον τεχνικό διάλογο μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας, παραθέτουμε κάποια σημεία που μας είχαν επισημανθεί από έγκυρα χείλη στο πρόσφατα παρελθόν. Επιγραμματικό είχαν απαιτηθεί τα εξής:

Δυνατότητα αξιοποίησης του βλήματος SCALP NAVAL.
Εγκατάσταση εκτοξευτή SIMBAD-RC, όπου ο κάθε εκτοξευτής φέρει δύο αντιαεροπορικά βλήματα Mistral, που μπορεί όμως να προσβάλει και μικρούς κινούμενους στόχους επιφανείας.
Μετασκευή του ελικοδρόμιου ώστε να δέχεται και να υποστηρίζει ελικόπτερο Aegeanhawk, κάτι που λογικά παραμένει ως απαίτηση ειδικά μετά την απόφαση προμήθειας τεσσάρων ΜΗ-60R ανθυποβρυχιακού πολέμου.
Εγκατάσταση και ολοκλήρωση του ναυτικού πυροβόλου Oto Melara 76mm Strales (μια μάλλον δύσκολη μετασκευή).
Δυνατότητα Βλημάτων CAMM, όπου η Belhara ΗΝ θα μπορεί να φέρει 32 κελιά στον εκτοξευτήρα με αντιαεροπορικά Βλήματα (16 Aster 30 και συνδυασμό Aster 15 και CAMM) καθώς και SCALP NAVAL. Μια τέτοια Belhara μπορεί να είναι εξοπλισμένη είτε με 32 Βλήματα, εκ των οποίων 16 Aster 30 και ισάριθμα Aster 15, ή με 64 CAMM ή 16 Aster 30,8 SCALP NAVAL και 32 CAMM.

Ανταγωνιστικός διάλογος και 160.000.000 ευρώ

Οι τέσσερις φρεγάτες ΜΕΚΟ-200ΗΝ που αποτελούν την αιχμή του δόρατος στο Αιγαίο, πρέπει να υποστούν άμεσα ΕΜΖ και αναβάθμιση αισθητήρων για να παραμείνουν αξιόμαχες

Το θέμα της αναβάθμισης των ΜΕΚΟ-200ΗΝ θεωρητικά έχει δρομολογηθεί, υπό την έννοια ότι έχει δοθεί το «πράσινο φως» για τη διάθεση 160.000.000 ευρώ για τον σκοπό αυτόν. Ωστόσο, εκφράζονται ανησυχίες τόσο σε ό,τι αφορά το ύψος του ποσού που φαντάζει περιοριστικό, όσο και για τον τρόπο εκκίνησης της όλης διαδικασίας, τον ανταγωνιστικό διάλογο.

Σε ό,τι αφόρα ύψος του ποσού, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, αντέδρασε και στέλεχος της ΝΔ στη Βουλή, που γνωρίζει το ζήτημα, λέγοντας ότι το ποσό είναι μικρό για να γίνουν εκτενείς παρεμβάσεις ακόμη και μόνο σε αισθητήρες, στα τέσσερα πλοία. Επιτελείς από την πλευρά τους έχουν επισημάνει ότι με το ποσό αυτό θα αναβαθμιστούν μόνο βασικές ανάγκες των φρεγατών. Και φυσικά, ας μην ξεχνάμε ότι τα πλοία είναι παλιά και παράλληλα θα πρέπει να υποστούν και ΕΜΖ (Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής).

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το επόμενο βήμα είναι ο λεγόμενος ανταγωνιστικός διάλογος. από τον οποίο φυσικά θα βγουν κι άλλα δεδομένα και τότε θα ληφθούν περαιτέρω αποφάσεις. Όμως εκφράζουν φόβους σε ό,τι αφορά τον ανταγωνιστικό διάλογο, διότι είναι στην ουσία μια διαδικασία τριών σταδίων, η οποία μπορεί να καταστεί χρονοβόρα, και πλέον χρόνος δεν υπάρχει...

ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ 13/06/2020 - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]

Δημοσίευση σχολίου

5 Σχόλια

  1. Αν και μεχρι....... ισως ειναι πολυ αργα. Το ΤΩΡΑ φανταζει ζοφερο και ισως με πολυ πονο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το ποσό είναι τρομερά μεγάλο. Τα αντιτορπιλικά από την Νότια Κορέα που είναι βελτιωμένα Arleigh Burke έχουν 930 εκ δολάρια το κάθε ένα χωρίς τα όπλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γι'αυτα τα θέματα λύσης χρήματα υπάρχουν πάντα όμως κάποιοι εργαζοντε νασταθμο γι'αυτα εκεί κληδωνη ότι δεν υπάρχη χρήμα τους εργαζομενους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σαράντα ώρα με τη πόδα?

      Διαγραφή
    2. να γινει πρωτα μηχανογραφηση των υπηρεσιων ωστε να μειωθουν οι εργαζομενοι και μετα να συζητησουμε για αυξηση

      Διαγραφή